رباط در سیبل اهداف ارتش سایبری بن سلمان؛ دلایل و اهداف

تنش در روابط محور ابوظبی-ریاض با رباط پس از اتخاذ موضع بی‌طرفانه مغرب در خصوص محاصره قطر به وجود آمد. رباط پیشتر اعلام کرده بود، نمی‌تواند موضع خود را به سمت ملاحظات منفی و نگران‌کننده بین کشور‌های دوست معطوف کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تنش‌های موجود میان ابوظبی و ریاض با رباط، محور سعودی-اماراتی قصد دارد برای همراه کردن مراکش با خود در سیاست‌های منطقه‌ای و تنبیه این کشور به دلیل عدم همراهی در برخی پرونده‌ها با این محور، با استفاده از شرایط مواجه این کشور با ویروس کرونا؛ به هر طریق ممکن به اعتماد عمومی مردم به دولت آسیب زده و تا آنجا که می‌تواند به رباط فشار وارد کند

سعد الدین عثمانی، نخست وزیر مغرب، در جلسه پرسش و پاسخ ماهانه خود نسبت به اقدامات رسانه‌ای امارات و عربستان سعودی علیه مراکش واکنش نشان داد. وی در اینباره گفت که مراکش مورد حملات وحشیانه‌ای قرار گرفته است و برخی نسبت به یکپارچگی کشور حسادت می‌کنند.

رباط در سیبل اهداف ارتش سایبری بن سلمان؛ دلایل و اهداف

العثمانی خاطر نشان کرد که به هیچ کس اجازه نمی‌دهد در صف ملی مغرب شکاف ایجاد کند و هم اکنون در ساختار ملی کشور به هیچ وجه شکافی وجود ندارد.

حملات رسانه‌ای ریاض-ابوظبی علیه رباط

شبکه تلویزیونی العربیه عربستان، در طی گزارشی آماری از قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا در مراکش منتشر کرد که با آمار رسمی دولت مغرب تفاوت فاحشی دارد و به مراتب بیشتر است.

در همین حال امارات متحده عربی نیز در فضای مجازی دولت مغرب را به اهمیت ندادن به نیاز‌ها و خواسته‌های ملتش و عدم تامین مواد غذایی و دارو‌های لازم در شرایط مواجه با ویروس کرونا، متهم کرد.

نخست وزیر مغرب در واکنش به این حملات رسانه‌ای ضمن محکوم کردن آن، اعلام کرد که دولت مراکش برای مقابله با ویروس کرونا و پیامد‌های ناشی از آن، تا کنون ۴۰۰ اقدام موثر صورت داده است.

العثمانی همچنین اعلام کرد که آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در مغرب به طور چشمگیری در حال کاهش است.

فعالان فضای مجازی مراکش، در پاسخ به حملات رسانه‌ای عربستان و امارات علیه دولت این کشور، در توئیتر هشتگی با عنوان "شکرا عثمانی" به راه انداخته اند که در صدر فهرست پربازدیدکننده‌ترین‌ها در توئیتر قرار گرفت.

ریشه حملات سعودی-اماراتی علیه مغرب

تنش در روابط محور ابوظبی-ریاض با رباط پس از اتخاذ موضع بی‌طرفانه مغرب در خصوص محاصره قطر به وجود آمد. رباط پیشتر اعلام کرده بود، نمی‌تواند موضع خود را به سمت ملاحظات منفی و نگران‌کننده بین کشور‌های دوست معطوف کند.

مراکش در آن زمان اعلام کرده بود، آماده است برای تشویق به مذاکرات صریح و فراگیر بین طرفین نزاع تلاش‌هایی صورت دهد، اما طرف‌ها تمایلی در این باره نشان ندادند و این منجر به خشم ابوظبی و ریاض از مراکش شد.

در این بین تنش میان مغرب و امارات با نزدیک شدن رباط به دوحه و متهم کردن امارات به تخریب وجهه پادشاهی مغرب تشدید شده است و در حال حاضر روابط مغرب و امارات با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه است و سفیر امارات بیش از یکسال است که در رباط حضور ندارد.

در همین رابطه سایت مغرب اینتلیجنس گزارش داده است که مراکش سفارتخانه و کنسولگری‌هایش را در امارات از وجود مستشاران خالی گذاشته در حالی که نمایندگان دیپلماتیک خود را نیز کاهش داده و به کارمندانی اکتفا کرده است که اقدامات اداری را برای شهروندان مراکشی تسهیل می‌کنند.

این تدابیر برای بیان خشم شدید مراکش از عدم تعیین سفیر امارات در مراکش به رغم خالی بودن این پست برای مدت بیش از یک سال است.

این درحالیست که پیشتر مراکش از قبول درخواست عربستان مبنی بر بلوکه کردن اموال شاهزادگان سعودی که به فساد متهم شده بودند، سرباز زده بود.

در کنار این موارد تعلیق حضور مراکش در ائتلاف سعودی-اماراتی در حمله به یمن نیز باعث افزایش تنش‌ها میان عربستان سعودی و امارت با مغرب شده است. ابوظبی و ریاض هم در واکنش به این امر و جهت تنبیه رباط به دلیل کناره گیری از ائتلاف، سرمایه گذاری‌های خود در مراکش را کاهش داده اند؛ بنابراین با توجه به تنش‌های موجود ما بین ابوظبی و ریاض با رباط، محور سعودی-اماراتی قصد دارد برای همراه کردن مراکش با خود در سیاست‌های منطقه‌ای و تنبیه این کشور به دلیل عدم همراهی در برخی پرونده‌ها با این محور، با استفاده از شرایط مواجه این کشور با ویروس کرونا؛ به هر طریق ممکن به اعتماد عمومی مردم به دولت آسیب زده و تا آنجا که می‌تواند به رباط فشار وارد کند.

ارتش سایبری سعودی-اماراتی؛ ابزاری برای اعمال فشار بر مخالفین

موج حملات رسانه‌ای از سوی امارات متحده عربی و عربستان سعودی علیه مراکش درحالی شکل می‌گیرد که این حملات علیه دیگر کشور‌ها و حتی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی نیز پیشتر از سوی محور ریاض-ابوظبی دیده شده بود.

در جدید‌ترین مورد؛ محمود عباس، کاریکاتوریست فلسطینی پس از انتشار توئیتی، مورد حمله ارتش سایبری عربستان سعودی قرار گرفت. بر اساس گزارش روزنامه القدس العربی، در کاریکاتور وی که کاهش شدید قیمت نفت را به سخره گرفته، یک بشکه نفت در حال غلطیدن به سمت یک عرب است که حمله‌کنندگان به این کاریکاتوریست آن را توهین به محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی توصیف کرده‌اند.

در این گزارش آمده است، در پی انتشار این کاریکاتور و حمله ارتش سایبری سعودی طولی نکشید که هشتگ فلسطین لیست قضیتی، در توییتر ترند شد و عاملان این توییت‌ها مدعی شدند فلسطینی‌ها کمک‌های ریاض را نادیده گرفته‌اند. عده‌ای هم کاریکاتور‌هایی در توهین به فلسطین منتشر کردند.

ادهم ابو سلیمه، سخنگوی کمیته جنبش ملی برای شکست محاصره غزه، ضمن اشاره به هشتگ به راه افتاده، سازمان اطلاعات سعودی را در پشت پرده آن دانست.

این درحالیست که شخصیت‌های داخلی عربستان نیز از گزند حملات مشابه در امان نبوده اند و بار‌ها شاهد افزایش موج تبلیغات منفی علیه شاهزادگان و حتی علمای دینی عربستانی در فضای مجازی بوده ایم که نسبت به سیاست‌های بن سلمان اعتراض داشته اند.

در مجموع به نظر می‌رسد ریاض و ابوظبی در راستای افزایش قدرت نرم خود و با صرف هزینه‌های سنگین و با محوریت سازمان‌های امنیتی خود، ارتش‌هایی سایبری راه اندازی کرده اند که در فضای مجازی و در کنار شبکه‌های تلویزیونی سعودی-اماراتی؛ اقدام به فشار علیه مخالفین داخلی و خارجی می‌نماید و از طرفی زمینه را برای هر نوع اقدام احتمالی علیه آنان، در ذهن مخاطبین خود فراهم می‌کند و به نوعی هر نوع اقدام علیه مخالفین را توجیه می‌سازند.

در کنار این امر، تبلیغ و چهره سازی مثبت از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ومحمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و حاکم دوفاکتوی امارات، را می‌توان بخش دیگری از وظایف این ارتش‌های سایبری برشمرد.

منبع: الوقت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.