نهایت کمال انسانی چیست؟

اسلام همیشه نیازمند به شهید است چون همیشه نیازمند حماسه‌آفرینی است حماسه‌های نو به نو و آفرینش‌های نو به نو. یکی از مقدس‌ترین مفاهیم در فرهنگ اسلامی شهید و شهادت است. نهایت کمال انسانی شهادت است.

نهایت کمال انسانی چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خداوند در قرآن در بیان عظمت مقام شهدا در سوره آل عمران آیه ۱۶۹ و ۱۷۰ فرموده است: هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندار بلکه زنده اند که نزد پروردگار شان روزی داده می‌شوند.

به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشان هستند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می‌کنند که نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین می‌شوند.

به فرموده امام خمینی (ره) شهدا شمع محفل بشری هستند. شهید مطهری در رابطه با عظمت مقام شهید می‌گوید: شهید حماسه آفرین است بزرگترین ویژگی شهید حماسه آفرینی اوست. در ملت‌هایی که روح حماسه، مخصوصا حماسه الهی می‌میرد بزرگترین خاصیت شهید این است که آن حماسه مرده را از نو زنده می‌کند. لهذا اسلام همیشه نیازمند به شهید است، چون همیشه نیازمند حماسه آفرینی است حماسه‌های نو به نو و آفرینش‌های نو به نو. یکی از مقدس‌ترین مفاهیم در فرهنگ اسلامی شهید و شهادت است. نهایت کمال انسانی شهادت می‌باشد.

خون شهید اجتماع را زنده می‌کند و از رخوت بیرون می‌کشد. این نیست که فقط بگوییم شهید تنها کارش این است که در مقابل دشمن بایستد بلکه هر قطره از خون شهید تبدیل به هزاران قطره می‌شود و در بطن اجتماع وارد می‌شود. خون شهید جامعه را رشد می‌دهد و پویا می‌کند.

در حدیث ذکر شده است که انبیاء و علمای ربانی و شهداء در روز قیامت شفاعت می‌کنند. در حقیقت این شهدا هستند که مردم را از تاریکی‌ها و ظلمات جهل نجات داده و به راه روشن رستگاری رسانده اند.

امام علی (ع.) فرموده است: خدا شهدا را در قیامت با بهاء و جلالی و با عظمت و نورانیتی وارد می‌کند که اگر انبیاء از مقابل این‌ها بگذرند و سوار باشند به احترام این‌ها پیاده می‌شوند.

خدمت رسانی به خانواده شهداء امری واجب است. در همین راستا بنیاد شهید انقلاب اسلامی در تاریخ بیست و دوم اسفند سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی برای رسیدگی به وضعیت خانواده‌های شهدا و معلولین و آسیب دیدگان انقلاب اسلامی تشکیل گردید. در سال‌های پس از انقلاب و در چهل سالی که از وقوع انقلاب اسلامی گذشته بنیاد شهید خدمات زیادی را به خانواده‌های شاهد و ایثارگر ارائه کرده است.

از جمله اقداماتی که بنیاد شهید در این سال‌ها انجام داده است رفع مشکل مسکن جانبازان بوده است. همین طور در زمینه مشکلات درمانی جانبازان و ازدواج و رفع مشکلات اقتصادی گام‌های مهمی برداشته است.

در زمینه بهداشت و درمان نیز بنیاد شهید اقدامات زیادی انجام می‌دهد. امکانات پزشکی نیز در اختیار جانبازان قرار می‌گیرد. همچنین بنیاد شهید در زمینه دعوت متخصص از خارج برای درمان جانبازانی که نیاز به درمان دارند نیز اقداماتی را انجام داده است.

پس بزرگداشت مقام شامخ و والای شهدا وظیفه‌ای است که بر دوش ما گذاشته شده است. ما باید بیش از پیش در راستای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت کوشا باشیم. اگر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه زنده باشد، آن جامعه همیشه زنده و متحرک خواهد ماند. مسلمانان باید علیه ستم قیام کنند و این یکی از مهم‌ترین آموزه‌های دین اسلام است و قیام سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام در برابر جور حکومت امویان که حکومتی سراسر حیله و خدعه برپا کرده بودند نمونه‌ای از این قیام هاست. آن حضرت خطاب به مردم چنین فرمودند: آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و جلوی باطل گرفته نمی‌شود؟ در چنین شرایطی شایسته است مومن از جان خود بگذرد و آماده دیدار با خدای خویش باشد. ایشان همچنین ادامه دادند: بدانید ذلت از ما بسیار دور است.

بیزاری از طاغوت یکی از وظیفه‌های مسلمانان است و در روایات ائمه (ع.) آمده است: هرکس بقای ستمکاران را دوست داشته باشد از آنان به شمار می‌آید و هر کس از آنان باشد به آتش جهنم می‌افتد.

شهیدان در طول دفاع مقدس و در تمام ادوار به سالار شهیدان تاسی جسته بودند و الگوی ایشان امام حسین و حضرت زینب (س.) بوده است. شهیدان از جان و مال خویش در راه دفاع از اسلام و مسلمین گذشتند و امنیت و استقلال و عزت را برای ما به ارمغان آوردند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

نهایت کمال انسانی شهادت است

برچسب ها: شهادت ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار