معرفی خودرو/

لیفان X50 -اتوماتیک را بشناسید

گروه صنعتی لیفان، کار و فعالیت خود را در سال ۱۹۹۲ آغاز کرده و اکنون وضعیت تثبیت شده در صنعت خودرو چین دارد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واقع این روز‌ها با کاهش تنوع در بازار خودرو، افزایش قیمت نمونه‌های فرانسوی مثل رنو ساندرو استپ وی و البته کاهش قدرت خرید، بحث بازگشت خریداران به بازار اتومبیل‌های کارکرده چینی به شدت داغ شده است. خودرو‌های کارکرده چینی، اما هنوز آن درجه از اعتماد را بین متقاضیان در بازار خودرو ایجاد نکرده‌اند و نگاه‌های نگران مشتریان هنگام مراجعه به این اتومبیل‌ها کاملا واضح است. یکی از محصولاتی که در برهه فعلی به شدت مورد توجه خریداران قرار گرفته شاسی بلند ساب کامکت یا بسیار کوچک لیفان X۵۰ است که با داشتن مشخصاتی قابل قبول در بازه مناسب قابل دسترسی است.

تاریخچه سازنده

گروه صنعتی لیفان کار و فعالیت خود را در سال ۱۹۹۲ آغازکرده و هم‌اینک وضعیتی تثبیت شده در صنعت خودرو چین دارد. این شرکت که در یکی از شهر‌های بزرگ و پرجمعیت جنوب غربی چین فعالیت خود را آغاز کرده توانسته پس از ۲۶ سال بیش از ۱۴ محصول مختلف را در خط تولید خود مونتاژ و روانه بازار مصرف کند. لیفان که جزو ۲۵ خودروساز بزرگ بازار چین نیز هست، در سال ۲۰۱۷ توانسته بالاتر از بسیاری شرکت‌های بزرگ نظیر رنو، اینفنیتی، لوکسژن و لینکلن، در رتبه چهل و دومین برند پرفروش بازار خودرو چین که از قضا بزرگترین بازار خودرو جهان هم هست جای گیرد.
لیفان X50 -اتوماتیک را بشناسید
مدیرعامل این شرکت یک تاجر مشهور چینی با نام ین مین‌شانگ نام دارد که با تاسیس گروه صنعتی لیفان، سال‌هاست به تولید موتورسیکلت و خودرو مشغول بوده و از چهره‌های اقتصادی معتبر کشور چین به شمار می‌رود. برند‌های دایهاتسو و هوندای ژاپن در کنار ام. وی آگوستای ایتالیا از جمله مهمترین شرکای لیفان به شمار می‌روند. البته گروه لیفان به غیر از محصولات موتوری روی تولید کفش  هم تمرکز داشته و طبق اعلام وبسایت رسمی این شرکت، چیزی نزدیک به ۱۳۵۰۰ نفر کارگر در بخش‌های مختلف این هلدینگ صنعتی مشغول به کار هستند. لیفان در عرصه فوتبال هم فعال است و تیمی به نام خود و استان محل تاسیسش در لیگ برتر چین دارد که از سال ۲۰۰۵ مشغول به کار است. تصویر پایین مربوط به نخستین محصول تجاری شرکت لیفان بوده که مدت‌ها پیش از خط تولید شرکت خارج شده است.

فروش جهانی

لیفان که همکاری گسترده‌ای با گروه صنعتی هوندای ژاپن دارد در بخش موتورسیکلت تحت مدیریت طرف ژاپنی به توسعه و تولید و عرضه اقسامی از محصولات در رده‌های مختلف بازار موتورسیکلت مشغول بوده و فروش بالایی هم دارد. گفته می‌شود درآمد سالانه لیفان بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۷ این شرکت چیزی نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سرتاسر جهان فروش داشته است. عمده بازار‌های لیفان را باید در کشور‌های خاورمیانه، آمریکایی جنوبی، شمال آفریقا و منطقه اورآسیا یافت گرچه در شرق آسیا هم لیفان خریدارانی دارد. این شرکت که محصولات خود در بخش موتورسیکلت را به کانادا هم صادر می‌کند بیش از ۳۸ واحد مونتاژ و تولید در سرتاسر جهان دارد.

پایگاه‌های تولیدی

به غیر از استان چونکینگ که واحد اصلی تولید و صادرات محصولات خودرویی لیفان است، این شرکت در ایران، ویتنام، آذربایجان، اروگوئه، مصر، اتیوپی و روسیه خط تولید داشته و محصولاتی اعم از سواری ۸۲۰، سدان ۶۲۰، کراس‌اوور X۵۰، شاسی‌بلند X۸۰، سدان ۶۲۰ و خودرو‌هایی دیگر را در کشور‌های مذکور مونتاژ و عرضه می‌کند. در عین حال ایران، شیلی، روسیه، مصر و لائوس از عمده بازار‌های مصرف بزرگ محصولات لیفان به شمار می‌روند. لیفان تاکنون ۵ محصول مختلف را در ایران تولید و عرضه کرده که به نظر موفق‌ترین آن‌ها سدان ۶۲۰ و کراس‌اور X۵۰ بوده‌اند.

معرفی محصول

یک کراس‌اوور ساب کامپکت ریزنقش با ظاهری کاملا شبیه یک هاچ‌بک بزرگ شهری که همچون محصولات گروه هاچ‌بک کراس به بچه گلگیر‌های اسپورت، ریل‌های سقفی، رینگ و لاستیک اسپورت و رکاب‌های جانبی مجهز بوده که باعث بروز جلوه‌های بصری جذابی برای این خودرو شده است. طبق اعلام سازنده چینی، خودروی لیفان X۵۰ بر اساس اصل طراحی پیشرفته MM طراحی شده است. این اصل بر اساس حداقل اشغال فضای خارجی و حداکثر استفاده از فضای داخلی می‌باشد. با توجه به این اصل فضای داخلی این خودرو بسیار جادار بوده بصورتی که فضای نشستن برای ۵ بزرگ سال بسیار مناسب می‌باشد. مدل X۵۰ این فضای مناسب برای سرنشینان را مدیون فاصله زیاد دو محور بوده که برابر با ۲.۵۵ متر است. لیفان X۵۰ از بدو ورود به ایران بازار فروش متوسطی داشته و بالغ بر ۱۰ هزار دستگاه از آن در طول ۳۶ ماه اخیر تحویل مشتریان شده است.

طراحی بدنه

لیفان X۵۰ در بخش طراحی یک مفهوم متضاد است. این خودرو که توانسته از زمان ورود به بازار ایران توجهات را به سمت خود جلب کند به لطف الگوبرداری موفق از محصولات روز جهان، توانسته موفقیت زیادی را در بازار‌های خارجی مثل ایران، مالزی و شیلی کسب کند. در نمای جلو ما با جلوپنجره نسل قبل اوپل و نیز چراغ‌های مدل خانوادگی مریوا روبرو هستیم که موجب شده تا ظاهر کلی این اتومبیل جذاب‌تر و مدرن‌تر از رقبای دیگر کلاس کراس‌اوور‌های ساب کامپکت و بسیار کوچک به نظر برسد.

لیفان X50 -اتوماتیک را بشناسید

استفاده از ریل‌های بار در سقف در کنار نصب بچه‌گلگیر‌ها در ۴ گوشه خودرو و نیز جاگذاری رکاب و زیرسپر موجب شده طرح کلی لیفان X۵۰ مورد توجه خریداران قرار گیرد. نگاهی دوباره به بدنه این اتومبیل چینی نشان می‌دهد طراحان ایتالیایی ابدا در پی ساخت محصولی خشن نبوده‌اند ازینرو با استفاده از خطوط نرم بخش جلویی خودرو را به نمای عقب آن وصل کرده‌اند.

تنها نکته کناره بدنه خم ملایم روی گلگیر عقب است که در هماهنگی مناسبی با گلگیر‌های پف‌آلود خودرو طراحی شده و جلو مناسبی به X۵۰ داده است. بخش عقب خودرو مهم‌ترین و در عین حال بدترین بخش X۵۰ به لحاظ طراحی است که با سرقت آشکار چیدمان نمای عقب آلفا رومئو جولیتا تلاش کرده محصولی متفاوت و فانتزی به نظر برسد. جدا از فرم نه چندان جذاب این بخش، کیفیت مواد به کاررفته در ساخت چراغ موجب شده جلوه کلی اتاق لیفان X۵۰ به بخش عقب منتقل نشود. با این توضیحات حالا می‌توان درباره X۵۰ به قضاوت نشست. سوال اساسی این است که آیا لیفان X۵۰ محصولی زیبا برای خریداران است؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت است. اما آیا این محصول یک طراحی اصیل و ماندگار دارد؟

نمای داخلی

هرچه لیفان X۵۰ در نمای خارجی سعی کرده محصولی شبیه به مدل‌های موفق اروپایی باشد، در نمای داخلی این خودرو یک چارچوب مناسب و اختصاصی دارد که گرچه قربانی برخی بی‌سلیقگی‌ها شده، اما همچنان ظاهری بهتر از برلیانس C۳ کراس و رنو ساندرو استپ‌وی دارد. مهم‌ترین چیزی که در طراحی داشبورد لیفان X۵۰ مدنظر طراحان ایتالیایی این خودرو بوده استفاده از احجام نامتقارن در قالب یک طرح پلکانی بوده که به نظر می‌رسد علیرغم برخی کمبود‌ها موفقی‌آمیز بوده است. به غیر از ارگونومی مناسب و انتخاب درست کلید‌ها که چیدمان و پرداخت مناسب و متوسطی دارند، کیفیت مواد به کاررفته در اتاق چندان بالا نیست، ولی مونتاژ خودرو واقعا خوب بوده و قطعات و تزئینات به شکل مناسبی سرهم بندی شده‌اند.

لیفان X50 -اتوماتیک را بشناسید

بهترین بخش کابین شاید پشت آمپر خلاقانه و دیجیتالی خودرو است که از دایره بزرگ و دو گوشواره متوسط در کناره تشکیل شده و در دل خود یک سرعت‌سنج دیجیتالی دارد. استفاده از نورپردازی قرمز رنگ روی یک زمینه مشکی که با هدف تزریق هیجان در پشت آمپر لیفان X۵۰ صورت گرفته دیگر انتخاب درستی است که ضمن افزایش لذت استفاده از خودرو، اطلاعات را دقیق و درست به راننده ارائه می‌کند. طرح فرمان هم مناسب، مدرن و جالب است و گرچه از موادی با کیفیت مناسب ساخته نشده، اما ساختار راحتی برای رانندگی مداوم به واسطه ابعاد مناسب و نیز وجود دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی و ... دارد. در کل کابین خودرو در بخش طراحی نمره متوسط رو به بالایی می‌گیرد، ولی در بخش کیفیت مواد به کاررفته می‌تواند به زحمت نمره قبولی را دریافت کند.

ابعاد و گنجایش

با طول، عرض و ارتفاعی معادل ۴۰.۱۰، ۱.۷۲ و ۱.۵۴ متر، لیفان X۵۰ در مرز میانی خودرو‌های این کلاس به لحاظ ابعاد و گنجایش جای می‌گیرد. این یعنی X۵۰ بزرگتر از محصولی مثل رنو ساندرو استپ‌وی بوده، ولی همچنان در مقایسه با چری X۲۲، دانگ‌فنگ H۳۰ کراس و برلیانس C۳ کراس گنجایش پایین‌تری دارد. خودرو ۱۱۷۵ کیلوگرمی لیفان که صندوقی با گنجایش ۲۸۰ لیتر دارد، در صورت خواباندن تاقچه عقب می‌تواند ۵۶۰ لیتر حجم در اختیار راننده در بخش صندوق بار قرار دهد که این میزان در مقایسه با برلیانس و چری چندان چشمگیر نبوده، ولی در این کلاس بر محصول رنو برتری نسبی و جالبی دارد.

در عین حال با وجود ریل‌های سقفی، مالک خودرو می‌تواند میزان متوسطی از بار و ادوات را در سفر‌های طولانی جابجا کنند. معضل عمده سرنشینان لیفان X۵۰ در صندلی عقب نه فضای پا و دست یا نشیمن که سقف کوتاه خودرو است که برای سرنشینان بلندقد ایجاد مشکل می‌کند. صندلی‌های جلو البته این ایراد را ندارند و در مجموع اتاق برای نشیتن ۵ سرنشین متوسط و کم‌حجم! کاملا مناسب است.

وضعیت فنی

یک فرمان برقی نرم با کارکرد مناسب، سیستم برق مدرن، شاسی ساخت میرا، موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۱۰۲ اسبی با گشتاور ۱۳۳ نیوتن‌متری در کنار جعبه‌دنده سی‌وی‌تی از مهمترین مشخصاتی است که لیفان X۵۰ دارد. کراس‌اوور کوچک جثه چینی طبق تجربه اغلب خریداران ضعیفترین خودرو این گروه است که به واسطه وزن بالا کشش زیادی در مانور‌های جاده‌ای و یا شتاب اولیه ندارد. در عین حال چارچوب خودرو کاملا با ماموریت لیفان X۵۰ که برای سفر‌های شهری کوتاه، ترافیک، خرید آخر هفته و عبور و مرور روزمره تدارک دیده شده، هماهنگی دارد.

لیفان X50 -اتوماتیک را بشناسید

در مسیر‌های شهری صدای موجود در کابین واقعا کم است و ضربات وارده به اتاق گرچه به نسبت زیاد است، اما کلیت سواری خودرو از متوسط خودرو‌های این گروه در ایران بالاتر است که این مورد به لطف استفاده لیفان از فنر حلقوی با ستون مک فرسون در بخش جلو و بازو‌های نیمه دنباله‌ای در بخش عقب سیستم تعلیق ممکن شده است. بخشی از موفقیت X۵۰ هم به لطف همین سواری نسبتا نرم و رانندگی راحت و بی دردسر حاصل شده ضمن اینکه مصرف سوخت خودرو هم نسبتا مورد قبول است و در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی نزدیک به ۸.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. ضمنا مخزن سوخت خودرو گنجایش ۴۲ لیتر بنزین را دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ لیفان X۵۰ هم حدود ۱۳ ثانیه ثبت شده است.

امکانات و ایمنی

لیفان X۵۰ که هم‌اینک در بازار قیمتی ۸۴ میلیونی و در کارخانه بهایی ۸۷ میلیون تومانی دارد، در مدل فول آپشن خود مجهز به امکاناتی نظیر سیستم ایزوفیکس (ISOFIX) بلندگو، سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX، سنسور دنده عقب، کنترل سیستم صوتی ار روی فرمان، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی BAS، صندلی چرمی، کامپیوتر سفری، رینگ آلومینیومی، Day Light، تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ‌های جلو، شیشه‌های جلو و عقب برقی و سان روف است.

فقدان سیستم صوتی تصویری مناسب در این خودرو که به نمایشگر لمسی مجهز باشد یکی از مهم‌ترین ایرادات X۵۰ برای فروش بیشتر در بازار است ضمن اینکه در بخش ایمنی هم عملکرد خودرو چندان واضح نیست. ایرادات متعدد سیستم ترمز که مورد شکایت بسیاری از خریداران هست و یا فقدان استفاده از کیسه‌های هوای ایمنی جانبی که سلامت سرنشینان را در برخورد‌های شدید حفظ می‌کند از جمله نقاط ضعف اساسی این خودرو هستند.

تجربه خریداران

شایعات هم در خصوص خودرو‌های چینی بسیار است. اینکه سریع به خرج می‌افتند، هزینه تعمیر بالایی دارند و کیفیت‌شان پ. از سه سال به شدت افت می‌کند از جمله مواردی است که طبق روایت‌های شاهدان و مصرف‌کنندگان اتومبیل‌های چینی تا حدودی صحت دارد.

جمع بندی

لیفان محصولی کاملا معمولی است و برای مشتریان تنوع‌طلب که به طراحی اهمیت می‌دهند، چندان در قید و بند برند نیستند و اتومبیلی نسبتا جادار می‌خواهند خودرویی ایده آل به نظر می‌رسد. به غیر از بحث خدمات پس از فروش این خودرو و نیز عدم خوش قولی کرمان موتور در تحویل به موقع محصول به مشتریان، فعلا ایراد چندانی نمی‌توان برای لیفان X۵۰ ذکر کرد که در سطحی گسترده بروز کرده باشد و موجبات آزار خریداران را به وجود آورده باشد. البته بروز صدا‌هایی از داشبورد یا ترمز‌های عقب یک پدیده فراگیر در بین خودرو‌های مونتاژ داخل است که به نظر می‌رسد کم کم دارد به یک اپیدمی تبدیل می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نبض بازار ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا قلی نژاد
۲۲:۳۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
خوبه فقط می گن دنده اتوماتش بعداز دوسال گیربکسش ایراد میگیره
France
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام.تاریخ انتشارابان ۹۷ یعنی چه.مگرمردم مسخره شرکتهای خودروساز هستن.ما سئوال میکنیم قیمت امروزچنده.چون یک سال است منتظریم خودروارزانترشود وبخریم.حال وارداکثرسایت ها که میشویم ومیپرسیم جواب سال ۹۷ میدهند.اینم ازعجایب است.
آخرین اخبار