واکسیناسیون رایگان 340 قلاده سگ علیه هاری در نهبندان

340 قلاده سگ گله و دارای صاحب در نهبندان از ابتدای امسال تاکنون علیه بيماری هاری واکسینه شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛   راه انجام، رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: این واکسیناسیون با هدف مبارزه با هاری و ایجاد حاشیه امنیت برای جامعه انسانی و حفاظت از حیات وحش در 160 واحد اپیدمیولوژیک دامی شهرستان نهبندان انجام شد که در این طرح سگهای واکسینه شده، قلاده دار نیز شدند.

وی با بیان اینکه بیماری هاری يكي از مهمترين بيماری های مشترك بين انسان و حيوان است، افزود: این بیماری، يک بيماری ويروسی حاد و کشنده است که سيستم اعصاب مرکزی را درگير مي کند و ميزان کشندگی بيماری بسيار بالاست به طوريکه پس از ظهور علائم بيماری، درمان امکان پذير نیست و مرگ حتمی است.

راه انجام با اشاره به اینکه حيوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به ويروس بیماری هاری حساسند، اظهار کرد: اصلی ترين راه سرايت بيماری هاری به انسان از طريق گاز گرفتگی توسط حيوان هار است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان بیان کرد: فردی که توسط حیوان هار دچار گاز گرفتگی می شود در صورت عدم درمان و ابتلا به هاری محکوم به مرگ است ولی سگ یا گربه ای که مبتلا به هاری شود حداکثر تا 10 روز زنده می ماند و به مدت 5 تا 7 روز قبل از مرگ، ویروس را در بزاق خود دارد و با گاز گرفتن می تواند ویروس را منتقل کند.

وی تصریح کرد: تنها راه پيشگيری از ابتلا به هاری، انجام واکسيناسيون هاری است و در مواقع گاز گرفتگی توسط حيوان مشکوک به هاری، بايد بلافاصله محل زخم را با آب و صابون به مدت 20 دقيقه عميقاً شستشو داد و بلا فاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی برای انجام واکسيناسيون هاری مراجعه کرد.

انتهای پیام/ ط آ

واکسیناسیون رایگان قلاده  های سگ علیه هاری در نهبندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.