تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر الگوی خواب کاربران

تحقیقات نشان داده است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی حتی یک ساعت در روز می‌تواند الگوی خواب افراد را به‌راحتی برهم زند.

فضای مجازیبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت افراد، خواب کافی است. این مورد انقدر مهم است که کمبود آن می‌تواند تاثیرات مهمی در سلامت  داشته باشد. و اما باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان آن در سطح جهان، این مهم بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است.

با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و فراگیر شدن آن در میان قشرهای مختلف تقریبا دیگر کمتر کسی می‌تواند خواب کافی داشته باشد که همین موضوع می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد. 

متاسفانه بی‌خوابی جنسیت نمی‌شناسد و تاثیرش روی افراد یکسان است. طبق تحقیقی که اخیرا محققان کانادایی روی چندهزار کاربر  پیرامون تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی انجام داده‌اند، دریافته‌اند که استفاده یک ساعت در روز از فضای مجازی می‌تواند به راحتی الگوی خواب افراد را به هم بریزد که این مساله در نوجوانان بیشتر مشهود است. طبق استاندارد جهانی هر فردی بسته به مقطع سنی‌ای که در آن قرار دارد باید بتواند به اندازه کافی بخوابد تا سلامتش به مخاطره نیفتد.

برمبنای استاندارد جهانی افراد 6 تا13 سال باید 9 الی 11 ساعت در شب، 14 تا 17 سال، 10 ساعت و از 18 سال به بعد حداقل 7 الی 9 ساعت در شبانه‌روز بخوابند تا بتوانند سالم بمانند. آمار به دست آمده از الگوی خواب افراد مورد مطالعه در این تحقیق نشان داد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی روند خواب آنها را برهم زده است، آنها مدعی شدند استفاده از شبکه اجتماعی، انجام کارهای روزمره‌شان را به تعویق می‌اندازد و به تبع آن خوابشان نیز عقب می‌افتد. هرچه زمان بیشتری برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود خواب هم بیشتر به تعویق می‌افتد. 

متاسفانه آمار نشان داده است نوجوانان بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و همین امر آنها را از انجام تکالیف مدرسه و زندگی روزمره‌شان باز می‌دارد در نتیجه با ادامه این روند و نبود خواب کافی، سلامت‌شان نیز به خطر می‌افتد. 

 شبکه‌های اجتماعی تهدیدی جدی برای سلامت نوجوانان

انتهای پیام/

استفاده از شبکه‌های اجتماعی سلامت افراد را به خطر می‌اندازد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار