باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

زوایای پیدا و پنهان بیکاری اقشار تحصیلکرده/ شانس اشتغال در کدام رشته‌های دانشگاهی بیشتر است؟

قریب به 40 درصد از فارغ التحصیلان جامعه از امکان اشتغال برخوردار نیستند،عارضه ای که ریشه یابی آن در شرایط کنونی کشور ضروری است.

زوایای پیدا و پنهان بیکاری اقشار تحصیلکرده/ شانس اشتغال در کدام رشته های دانشگاهی بیشتر است ؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،معضل بیکاری را می توان یکی از عمیق ترین و چالش برانگیزترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی فعلی کشور نام نهاد.

نکته قابل تامل در این پدیده، بیکاریِ افراد و گروه های تحصیلکرده جامعه است ،به تعبیری فرصت های شغلی برای جامعه تحصیلکرده و به بیانی دیگر فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی به مراتب محدودتر از دیپلمه ها می باشد.

به واقع اگر دو دهه پیش ،برخورداری از مدرک تحصیلی،جواز و تضمینی برای تسهیل امر اشتغال بود، در سالیان اخیر مدارک دانشگاهی نه تنها تسهیل گر و هموار کننده این مسیر نبوده بلکه آن را به عاملی برای دشوار تر شدن اشتغال مبدل کرده است.

آنچنان که آمار و ارقام منتشر شده در سال 94 نشان می دهد، مجموع جمعیت فارغ التحصیل و در حال تحصیل کشور حدود 12 میلیون نفر است که از این میزان قریب به 5 میلیون نفر فارغ التحصیل و مابقی در حال تحصیل می باشند.

در این میان، یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد معطوف به این امر می شود که اساسا تمامی اقشار مذکور جویای کار نیستند و بعضا برخی از افراد اشاره شده با وجود برخورداری از اشتغال،به ادامه تحصیل تمایل دارند و برخی دیگر بانوانی هستند که انگیزه آنها از ادامه تحصیل،کسب شغل نیست، با این وجود،خیل عظیم جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی و مدرک به دست به میزانی متنوع می باشد که برنامه ریزی برای اشتغال این طیف ، ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

از رشد فزاینده مراکز دانشگاهی تا افزایش روز افزون فارغ التحصیلان بیکار

یکی از عوامل اصلی ظهور و بروز پدیده بیکاری در قشر تحصیلکرده جامعه به رشد فزاینده مراکز دانشگاهی و عدم تعریف و طراحی آمایش لازم برای حصولِ برآوُردی دقیق از نیاز کشور به مراکز دانشگاهی و ضریب فارغ التحصیلان برای بکارگیری در مشاغل مرتبط معطوف می شود.

به واقع افزایش افسار گسیخته فارغ التحصیلانی که بدون نیاز سنجی،جذب دانشگاه ها شده اند،نتیجه ملموس و اجتناب ناپذیر این بی قاعده گی و بی برنامگی است.

چندی پیش،عبدالوحید فیاضی،عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این خصوص عنوان کرد:آنچنان که بررسی ها نشان می دهد،حدود 180 واحد دانشگاهیِ دانشگاه های آزاد اسلامی کشور زیان ده هستند و این امر موید عدم وجود آینده نگری لازم در راه اندازی و افزایش مراکز آموزش عالی در قالب دانشگاه آزاد اسلامی است.

مشاور سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش،نابسامانی فضای کسب و کار در کشور و پایین بودن شاخص های اقتصادی را دلیل دیگری بر عمیق تر شدن معضل بیکاریِ فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی قلمداد می کند.

تکریم نیروی کار در اولویت قرار گیرد/نگاه منزلت گرایانه به مدرک تحصیلی،مخرب است

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند،مدرک گرایی باعث شده تا فارغ التحصیلان دانشگاهی نتوانند نقش آفرینی مثبت و سازنده ای را در بازار کار کشور ایفاء کنند.

به واقع در شرایطی که بخش قابل توجهی از متقاضیان تحصیل ، به مدرک به عنوان یک پرستیژ اجتماعی نگاه می کنند و از سوی دیگر بر اساس یک قاعده نانوشته به مدارک دانشگاهی،از منظر منزلت گرایانه نگریسته می شود،میل و رغبت عمومی جامعه به دریافت مدرک دانشگاهی سوق پیدا می کند.

کارشناسان معتقدند،متاسفانه نیروی کار در گذشته آنچنان که باید مورد تکریم قرار نگرفته و ناخود آگاه این ذهنیت و تلقی را در اذهان و افکار عمومی ایجاد نموده که گویی برای برخورداری از تکریم،لزوما باید موفق به کسب مدرک دانشگاهی شد.

کشور چین نمونه و الگویی از تکریم نیروی کار به شمار می رود،به واقع در کشور مذکور به ضریب بهره وری و کار افراد توجه می شود و آنچه که مهم است،به خروجی و بازدهی افراد در صحنه های تولیدی و اقتصادی معطوف می شود و این الگویی است که باید با پیروی سازنده و مثبت از آن،در صحنه های اقتصادی و اجتماعی کشور ما نیز جاری و ساری شود.

به واقع تا زمانی که این ذهنیت در افکار عمومی بخش قابل توجهی از جوانان رسوب  کرده که برای برخوردار شدن از منزلت و احترام باید لزوما موفق به کسب مدرک دانشگاهی شد،شاهد پیامدهای مخرب پدیده بیکاری یا مدرک گرایی خواهیم بود.

مهارت افزایی و مهارت آموزی،حلقه مفقوده برخی از مراکز دانشگاهی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار و نافذ در عمیق تر شدن بحران بیکاری به عدم کسب مهارت لازم در سیر تحصیل و اخذ مدرک دانشگاهی باز می گردد.

به واقع اکنون کم نیستند افراد و گروه هایی که از آنها تحت عنوان کارشناس یا کارشناس ارشد یاد می شود اما در واقع امر،داشته های علمی و نظری آنها صرفا به مجموعه ای از اطلاعات و داده ها گره خورده که در بُعد عملیاتی و مهارتی کاربرد چندانی ندارد.

به واقع یکی از دلایل اصلی تاکید مراکزی که در صدد جذب نیروی کار تحصیلکرده هستند به سابقه کار، ناشی از همین فقدان تجربه و تخصص کاربردی و کارآمد است ،پدیده ای که قطعا کیفیت تحصیلی و آموزشی مراکز علمی نقش بسزایی در آن ایفاء می کند.

البته در سالیان اخیر تاکید بسیاری بر لزوم حرکت در مسیر مهارت آموزی و مهارت افزایی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور شده که البته ضریب ایجاد تحول و حصول نتیجه در این رویکرد مستلزم گذر زمان بیشتری است و در آینده مشخص خواهد شد که این تاکیدات تا چه میزانی منتج به خروجی صحیح، سازنده و کارآمد شده است.

تاملی بر وضعیت اشتغال و بیکاری رشته های دانشگاهی

آنچنان که آمار و گزارش های منعکس شده رسانه ها نشان می دهد،در حال حاضر رشته های ذیل با بیشترین میزان بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

رشته محیط زیست49 درصد،رایانه قریب به 40 درصد،صنعت و فرآوری32 درصد،معماری و ساختمان حدود 26 درصد،علوم طبیعی،علوم زیستی،حقوق،کشاورزی و جنگلداری22 درصد،بازرگانی،علوم اداری و علوم رفتاری و اجتماعی با قریب به 20 درصد بیکاری با بیشترین ضریب بیکاری مواجه هستند.

در نقطه مقابل رشته بهداشت و تربیت معلم با حدود 8 درصد بیکاری،خدمات امینتی 5/8درصد،روزنامه نگاری با قریب به 9 درصد و خدمات حمل و نقل با نزدیک به 11 درصد در زمره رشته هایی محسوب می شوند که با کمترین میزان بیکاری مواجه هستند.

آمار و ارقامی که یقینا مستلزم اعمال تدابیر و تمهیدات لازم برای بازبینی در میزان جذب دانشجو به فراخور نیاز و شرایط بازار کارکشور خواهد بود و قطعا با حصول این امر،مدیریت شایسته تری در مهار و کنترل عارضه بیکاری و دستیابی به توفیقات اقتصادی هر چه بیشتر حاصل خواهد شد.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
من ۲۷سالمه و حدود ۱۰سال پیش دیپلم گرفتم ما ۴تارفیق بودیم که من دانشگاه نرفتم ولی اون ۳تا رفیقم رفتن و چقدر به من سرکوفت زدن ولی من رفتم دنبال کار آزاد والان ازدواج کردم پسرم۵سالشه و زندگی خوبی خداروشکر دارم ولی اون ۳تا رفیقم فوق لیسانس گرفتن و سربازیشون تموم شده و ۱ساله دنبال کارن و افسرده شدن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۱۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
سلام منوهمسرم لیسانس حقوق داریم ۵ساله فارغ التحصیل شدیم ولی بیکاریم.مسئولان راهنمایمون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
بنده یه زونکن مدارک برای هرگونه چه نظامی چه بانک و و و .... استخدامی دارم اما بهم گفتن تحصیل کرده کار نمیدیم چون حقوق شون رو دولت نداره بده فقط دیپلم
Netherlands
محمد
۲۰:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۶
با سلام. بیکاری ربطی به نوع رشته و نوع دانشگاه و میزان معدل نداره. . بنده مهندسی مکانیک خوندم از دانشگاه سراسری و بیکار هستم. هرجا میرم سابقه کار بالا و تخصص انچنانی میخوان که ندارم. هم رشته ام خوب بوده هم دانشگاه هم معدل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
مهارت مهمترین امر در اشتغالزایی است
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۰۹:۰۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
من ۵ ساله از دانشگاه غیر دولتی یا همون غیر انتفاعی مدرک گرفتم هر جا رفتم گفتن فقط از دانشگاه معتبر نیرو میگیریم شما ها هیج چیزی بهتون یاد ندادن فقط بهتون نمره الکی دادن ، اگر این دانشگاه ها خوب نیستند پس چرا اونا رو تعطیل نمیکنن ، چرا ما باید اینهمه پول بدیم اخرش هم هیچی ، بیش از ۲۰ میلیون خرجم شده فقط بخاطر این که بتونم شغلی دست و پا کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
یکی نوشته : چه اشکالی داره مردم تحصیل کنن ولی نگفته تحصیل چی . تحصیل علم یا تحصیل مدرک !! تو بسیاری از دانشگاهها نمره کیلویی میدن که بتونن خوشحال باشند! باشن و ترم بعد دانشجو جذب کنن!
Germany
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
دانشگاههایی مثل آزادانقدرپول میگیرن چیکارش میکنند پولهارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
منم تحصیلکرده ولی بیکارم چاره ای بیندیشید لطفا مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
باید دانشگاههای علمی کاربردی ، غیر انتفاعی و خصوصی که حتی اسمشونم کسی نشنیده و همچنین پیام نور رو جمع کنن ، دانشگاه فقط باید دولتی و آزاد باشه و وزارت علوم کاملا روی کیفیت آموزشیشون نظارت داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
خدایی این دانشگاههای علمی کاربردی و غیر انتفاعی و بعضی دانشگاههای خصوصی که اصلا اسمشون رو هم هیشکی نمیشناسه رو جمع کنن ، این چه وضعشه ، دانشگاه فقط دولتی و آزاد ، و نظارت دقیق داشته باشن رو کیفیت آموزشی همین دو تا دانشگاه و دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاهها واقعا فعال باشند نه در حد یه دفتر تو دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
خدایی این دانشگاههای علمی کاربردی و غیر انتفاعی و بعضی دانشگاههای خصوصی که اصلا اسمشون رو هم هیشکی نمیشناسه رو جمع کنن ، این چه وضعشه ، دانشگاه فقط دولتی و آزاد ، و نظارت دقیق داشته باشن رو کیفیت آموزشی همین دو تا دانشگاه و دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاهها واقعا فعال باشند نه در حد یه دفتر تو دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
از بیکاری کار اونه که دایمی باشه نه ۱۰۰۰۰۰۰کار کنه ۶ماه بیکار بشه وهر ماه از مجبوری یارانه‌ها را به بیمه بده خدایی آدم دیونه میشه به زبون بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
تا موقعی که حرف وعمل یکی نشه اوضاع همینه.فقط خدا بداد جوانا برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
تا موقعی که حرف وعمل یکی نشه اوضاع همینه.فقط خدا بداد جوانا برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
خدایا کمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
اینهمه لیسانس کشاورزی پذیرش دادند ولی ۹۰% آنها هم از اولش نمی خواستند وارد کار کشاورزی شوند و فقط به صرف لیسانس گرفتن وارد شدند درس خواندن
Iran (Islamic Republic of)
حامدد
۲۲:۲۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
تشکر از مطلب خوب شما، باید تاسف خورد جوانانش بیکار باشن
من فارق التحصیل حقوقم وکیل شدم ولی به خدا پرونده نیست کارگری میکنم خرج خانواده و تمدید پروانه رومیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
پروفسور ترومن ، مدرسه استنفورد را به موتور نوآوری تبدیل کرده بود. با تشویق دپارتمانهای علوم و مهندسی به همکاری با هم، اتصال آنها به شرکتهای محلی، و تمرکز تحقیقات به نیاز صنایع، او فرهنگ همکاری و تبادل اطلاعات را خلق کرد که از آن زمان منطقه دره سیلیکون باعث تولد شرکت های بزرگ گوگل،اپل،مایکروسافت،اینتل ،ایسوس،اچ پی و سونی شد و باعث اشتغالزایی گسترده ای شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
من از بیکاری دارم به......... کشیده میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
خدا ان شاالله به همه جوونا کار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
چه اشکالی داره مردم تحصیل کنن با این تعداد اندک دانشگاهای دولتی که ما داریم اگه دانشگاه های دیگه نبودن الان ده میلیون نفر پشت کنکوری داشتیم مشکل از سیاست داخلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
چه تحصیل کرده چه بی سواد اصل هر چیزی یعنی پارتی نمیشه منکر شد
ولی خوب یه ادم باسواد بی کار خیلی بهتر از یه بی سواد بیکاره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
حالا کسی هم اهمیت میده !!!؟
Germany
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
زود باشید . یالاااایالاااا . ما کار میخایم یالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
وقتی بارتبه ۴۰۰ منطقه یک هیج جا قبول نمیشه ولی با رتبه ۳۰۰۰ سهمیه طرف میره داروسازی میخونه با دوتا تجدید پیش دانشگاهی نباید فرار مغزا اتفاق بیافته
Germany
mahmoud
۱۹:۵۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
با سلام
موجی راه افتاده در جهت تخریب افرادی که مسیر درست رو انتخاب کردند و بدنبال کسب علم و دانش به قیمت جوانی خود هزینه کردند اما دلیل بیکاری این افراد کاملا واضح و مشخص هست و جالب اینجاست هیج جایی اشاره نمیشه چون به احتمال زیاد خود ما هم جزئی از مجموعه افرادی باشیم که بدون تحصیلات لازمه کارمون مشغول به کار شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام کاش توی دانشگاه ها یکم مهارت هم یاد میدادن.اما . فقط مدرک دادن.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم ن
۱۸:۵۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
بودجههای بیخود رو حذف کنید تا درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۸:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
خدا لعنت کنه کسی رو که میتونه کاری برا جوونا بکنه و انجام نده
Germany
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
حیف این سرمایه انسانی که داره تباه میشه .
Germany
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
حیف این سرمایه انسانی که داره تباه میشه .
Germany
morteza
۱۸:۳۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
تا وقتی با دنیا روابط صنعتی و اقتصادی و بازرگانی برقرار نشه اوضاع از همینی که هست بدتر هم میشه . کلید حل همه این مسائل برچیده شدن تحریمهاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
حالا چهار سال درس یادگرفتن بعداز دیپلم آنقدر فارغ والتحصیل فارغ التحصیل نداره . ضمنا درس خوندن آسان تراز کارکردن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
بسیاری از فارغ التحصیلان به دلیل بیکاری به کارهای آزاد روی می آورند خوب اگر قرار اونا شغل آزاد داشته باشند این هزینه های اضافه چه فایده ای داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
باید با توجه به نیازهای جامعه و بازار کار، دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی طراحی بشه و دانشجویان به گونه ای مهارت آموزی بشوند که به محض اخذ مدرک جذب بازار کار شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
چه وقت مشکلات اقتصادی رفع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
شما انتظار دارید چطوری بیکاری در کشور حل بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
شما انتظار دارید چطوری بیکاری در کشور حل بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
یکی از مهمترین عواملی که در اقتصاد ما تاثیر گذاشته فقر و وضعیت نامناسب کشورهای همسایه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
وجود جنگ های منطقه ای خواه نا خوه در کشورهای همجوار نیز تاثیر می گذاره و باعث افزایش تورمو گرانی و بیکاری میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
افزایش مراکز علمی دلیل افزایش بیکاری نیست ...افزایش هزینه های بیهوده و غیر ضروری باعث افزایش تورم و گرانی و بیکاری میشه
Germany
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
فقط تنها درس خواندن و مدرک گرفتن کافی نیست مهم کار پیدا کردن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام، تنها دلخوشی ما آزمون استخدامیه که قبول شدن اونم کار سختیه..، واقعاً چیکار کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
هر که میخواد تا کار خودمو بهش بدم
Spain
علیجان
۱۵:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
فرق دانشگاههای ما با کشورهای پیشرفته یک چیزی شبیه به قیف است که در ایران و اروپا و آمریکااین قیف سرو تهش برعکس است در اروپا راحت وارد می شوند و به سختی خارج میشوند در این به سختی وارد می شوند و خیلی راحت خارج می شوند .
Spain
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
دانشگاهها خیلی بار علمیشان پایین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
در كشورهاى پيشرفته، وقتى رشته اى در دانشگاه ميگزارند، كار اون رشته رو هم در بيرون دانشگاه از قبل ايجاد كرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
باید مشکلات و نقاط ضعف مدارس و دانشگاه ها رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
تعداد دانشگاه ها کمتر بشه ورودی دانشجوها سخت تر بشه با مهارت آموزی مشکلات نیز رفع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
جوانی هستم ۳۰ ساله که ۵ سال از اخذ مدرکم میگذره توی این مدت هر کاری انجام دادم جز رشته خودم چون بالاخره باید امورات زندگی رو میگذروندم ، از آزمون های دولتی و خصوصی گرفته تا انواع مصاحبه ها...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
مشکل بیکاری تحصیل کرده ها چندین دلیل خیلی ساده داره، تعداد بالای دانشگاه های غیر استاندارد ، خروجی زیاد تحصیل کرده ها در یک سال ، پارتی بازی و سهمیه ها در ادارات ، عدم استفاده از نیروی های کاردان ، نبود نظارت بر کار کارگاه ها و کارخانه ها و کارفرما ، نظام اموز ش اشتباه در سال های اخیر مثل برداشتن امتحانات دردوره ابتدایی و ضعیف کردن ذهن و هوش خردسالان و نوجوانان در این سنین که موجب میشه در زمان قبل از دانشگاه نوجوان اصلا علاقه ای به آزمون برای ورود به دانشگاه نداشته باشد و دنبال دانشگاه بدون آزمون و راحت بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
ولی جالب ها ا ا ا، هر از مدتی این سوژه بیکاری بالاخره یکم وقت ما تحصیل کرده رو پر میکنه ما هم مشکلات مون رو میگیم بعد از یه مدتی دوباره فراموش میشه اخرش هم هیچی به هیچی دوباره دانشگاه ها بیشتر و بیشتر و تحصیل کرده ها و بیکار ها هم ، هی بیشتر بیشتر میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
ولی جالب ها ا ا ا، هر از مدتی این سوژه بیکاری بالاخره یکم وقت ما تحصیل کرده رو پر میکنه ما هم مشکلات مون رو میگیم بعد از یه مدتی دوباره فراموش میشه اخرش هم هیچی به هیچی دوباره دانشگاه ها بیشتر و بیشتر و تحصیل کرده ها و بیکار ها هم ، هی بیشتر بیشتر میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
این همه تحصیل کرده هست ولی طرف با مدرک دیپلم راحت استخدام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
تا زمانی که سهمیه در آزمون های دولتی وجود داره ما ادم های معمولی چطور قبول بشیم بنده فوق لیسانس حقوق دارم با معدل بالا ، ۷ ساله دارم دارم ازمون وکالت میدم ولی فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
خدا کنه همه یکسان بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
فقط پارتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
Saudi Arabia
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
الان اگه پارتی داشته باشی کار هم پیدا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
۳۲ درصد ؟
Germany
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
دریابید ما جوونارو، 18سال درس خوندم بیکار، بخدا ادعا هم ندارم میرم کارگری میکنم اما این وضعش نیست، یه ماه دیگه هم میخام برم سربازی، میشم28ساله، بخدا منم میخام زود ازدواج کنم اما چطوری نمیدونم! کاش18سال درس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
اگر کل مملکت عزم خود را جذب کنند باز با این خروجی بی رویه فارغ التحصیل باز سال بعد همین مشکل بیکاری تحصیل کرده ها رو داریم ...دانشگاه روز به روز داره فقط تحصیل کرده میده بیرون ولی فارغ از سطح علمی بالا یا حداقل معمولی
Germany
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
باور کنید دانشگاه دولتی و غیر دولتی نداره . من خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی رو میشناسم که بیکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
ارزش دیپلم بیشتر از مدرک دانشگاهی شده الان سراغ دارم اونایی ک دیپلم دارن با پارتی سر کارن اونایی هم ک مدرک دانشگاهی دارن بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
من یادمه ۲۰ سال پیش که دبستان میرفتم سه بار در طول سال از ما امتحان میگرفتن و ما از همون پایه سختی و درس خوندن رو یاد میگرفتم، اما حالا چی اصلا در دوره ابتدایی امتحانی در کار نیست و نمره ای نمیدن فقط افربن میدن اینجوری دانش اموز اصلا سختی و درس رو متوجه نمیشه و زمانی میرسد دانشگاه انتظار داره راحت قبول بشه و تلاشی نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
برای رفع بیکاری بهتر است از کشورهای صنعتی و دارای برند دعوت کنیم شهرک های صنعتی در کشور ما دایر کنند و ضمن جذب نیرو و آموزش آنها به تولید برند های خود بپردازند چون نیروی کار در کشور ما ارزان است.... این روش تنها راه اشتغال جوانان است...
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۱۱:۱۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
باید ریشه معضل بیکاری تحصیل کرده ها رو در دانشگاه ها پیگیری کرد، چون نه سطح اموز ش قابل قبولی دارن و نه مدرکش رو کسی قبول میکنه من خودم لیسانس عمران و ساختمان دارم یعنی علمی کاربردی فناوری ساختمان سازی ، رشته ای که هیچ جا قبولش ندارن البته مدتی هست بعضی از ادارات نظام مهندسی بعضی استان ها به تازگی قبولش کردن ولی چه فایده بقیه قبولش ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
من مدرک علمی کاربردی ، خواستم داخل آزمون دولتی ادواری شرکت کنم بین اون همه شغل اصلا رشته ما وجود خارجی نداشت ، خیلی شبیه به رشته اصلی بعضی شغل ها بود ولی اصلا همچین گرایشی نداشت ، تازه بعد از اون دروس دانشگاهی هم مقداری با منابع آزمون فرق داشت ما علمی کاربردی ها واقعا در شرایط بدی هستیم چون هیچ جا ما رو نمیخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
بهتره خودمون به فکر خودتون باشیم و راه حلی برای رفع مشکلاتتمون پیدا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
من ۵ ساله از دانشگاه غیر دولتی یا همون غیر انتفاعی مدرک گرفتم هر جا رفتم گفتن فقط از دانشگاه معتبر نیرو میگیریم شما ها هیج چیزی بهتون یاد ندادن فقط بهتون نمره الکی دادن ، اگر این دانشگاه ها خوب نیستند پس چرا اونا رو تعطیل نمیکنن ، چرا ما باید اینهمه پول بدیم اخرش هم هیچی ، بیش از ۲۰ میلیون خرجم شده فقط بخاطر این که بتونم شغلی دست و پا کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
عزیز
۱۰:۵۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
بنده از دانشگاه علمی کاربردی که زیر نظر یک ارگان بود مدرک با معدل ۱۹ گرفتم ،اونجا اول میگفتن ما دانشجویان رتبه اول رو جذب میکنیم ولی در پایان گفتن ما همین شاغلین خودمون رو که اومدن مدرک بگیرن نگه داریم هنر کردیم اخه انصافا اونا به اصطلاح شاغلین که معدلشون ۱۳ بود باشن ولی من و که هم تجربه دارم هم رتبه اول رو نگه ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس.
۱۰:۴۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
اصلا حرف زدن بی فایده است البته دوستانی که نظرات مفید گذاشتن از دلسوزان هستند ولی ابنا همش بیفایده است
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۴۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
باید دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه غیر دولتی و غیر انتفاعی تعطیل بشه اینا نه امکانات و کارگاه دارن و نه اساتید خوب ، برید داخل بعضی از این دانشگاه ها ببینید چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس..
۱۰:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
تمام مشکلات ما از تعداد بالا و وحشتناک دانشگاه ها ی غیر استاندارد کشور هست ، دانشگاه باید دولتی و نهایتا ازاد باشه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۳۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
کار خوبی که آزمون استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان که ثبت نامش هم تموم کرده بحث مهارت افزایی هست. متاسفانه دانشجوهای مت بعد از فارغ التحصیلی هیچ گونه مهارت تخصصی ندارن و این بدترین شرایط رو ایجاد می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
این امار ها دردی رو دوا نمیکنه ، کشور ما نیاز به این همه تحصیل کرده که بعضا نه تجربه و تخصص و نه اصلا چیزی در دانشگاه یاد نگرفتن نداره بلکه به موقعیت های شغلی متعدد و برنامه ریزی دولت و عزم ملی نیاز داره و البته اینو بگم مگه کشور ما چقدر میتونه شغل ایجاد کنه با این همه تحصیل کرده ای که داریم و بعضی هاشون داخل دانشگاه فقط بهشون با هر شرایطی نمره دادن
Iran (Islamic Republic of)
وعید.
۱۰:۲۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
از اواخر دهه ۷۰ تعداد دانشگاه ها بیشتر شد و در دهه ۸۰ به اوج خودش رسید و کیفیت بدست فراموشی رفت الان اینقدر دانشگاه های بی کیفیت زیاد شده که حتی بعضی از دانشگاه های دولتی نیز کیفیت خودشون رو از دست دادن دیگه کسی حاضر نیست برای گرفت مدرک تلاش کنه چون میتونه براحتی در هر دانشگاه قبول و مدرک بگیره اگه دانشگاه ها خیلی کمتر بشه و به نصف برسه تلاش بیشتر میشه ، دیگه کسی فقط دنبال مدرک نبست و به سراغ تجربه و کار میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
در همه رشته ها کار هست فقط باید از ریسک نترسید وجهادی و شجاعانه وارد میدان بشیم و قانع به یه درآمد کم نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
البته که کار هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
اقای الن دلون ، چند تا کار معرفی کن تا ما بریم بنده خدا مثل اینکه داخل این کشور زندگی نمیکنی خیال کردی همون حقوق پایه اداره کاری رو هم کارفرما حاضر بده؟ نه اونم حاضر نیست بده ما مردم ایران ادم های قانعی هستیم ولی واقعا وضعیت کار در حالت بحرانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
با این روند کند خصوصی سازی مشکل اقتصادی رفع نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
هیچ دلیل عقلی برا واگذاری بعضی از بنگاهها مثل باشگاههای ورزش دولتی از جمله استقلال و پیروی نیست دولت اگه این بنگاهها رو رایگان واگذار کنه برد کرده در حالی که خریدار برا خریدن و پول دادن بود جلوی واگذاریشو گرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
شهروز
۱۰:۱۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
قبلا صحبت بر این شد که چند دانشگاه با هم ادغام شوند و تعداد زیادی از دانشگاه هایی که موجب ضرر هستند تعطیل شوند ولی متاسفانه اینا فقط حرفه و هیچ کس کاری میکنه نمیدونم تا کی قراره فقط حرف زده بشه با این کارا ما هیچ وقت نمیتونیم مثل کشورهای تراز اول دنیا بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
وقتی فارغ التحصیلان کشاورزی در هیچ جایی استخدام نمیشوند, وضع از این هم بدتر میشود. من در سال ۸۲ رشته کشاورزی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و الان سوپر مارکت دارم. در صورتی که علاقه زیادی به کشاورزی داشتم. انتظار نداشته باشید تا زمانی که ما در مزرعه ها مشغول به کار نشویم, راندمان آبیاری افزایش پیدا کند. این عمر تلف شده ما را چه کسی پاسخگوست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
وقتی فارغ التحصیلان کشاورزی در هیچ جایی استخدام نمیشوند, وضع از این هم بدتر میشود. من در سال ۸۲ رشته کشاورزی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و الان سوپر مارکت دارم. در صورتی که علاقه زیادی به کشاورزی داشتم. انتظار نداشته باشید تا زمانی که ما در مزرعه ها مشغول به کار نشویم, راندمان آبیاری افزایش پیدا کند. این عمر تلف شده ما را چه کسی پاسخگوست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
باید به هر قیمتی شده در اجرای اصل44 اقتصاد کشور به مردم واگذار بشه و دولت سیاست اقتصادی و نظارتی خودشو داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
دمت گرم آقا محمد
خیلی قشنگ همه چیو گفتی
درد مملکت ما همینه که گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
آقایان مسئول اعم از وزیرها،مدیران کل وارشد،فرمانداران،استانداران با همه کارکنانی که در مراکز بدون بازده کار می کنن هم باید با اراده قوی شبانه روز کار کنن و انگیزه کار را در آنها تقویت کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
واقعا جای بسی تاسف است که نخبه ها و فارغ التحصیلان برتر ما از کشور خارج میشوند و کسانی میمانند که اصلا تخصصی ندارند و فقط اسم مهندس را یدک میکشند اخه تا کی باید این همه دانشگاه جور واجور مثل بته از زمین بیرون بیاد و هیچ نظارتی به اونا نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
وزارت اطلاعات و مجموعه های امنیتی باید ورود پیدا کنن و نقاطی که مشکوم به خیانت اقتصادیه را شناسائی و اثر فعالیت اونها رو خنثی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
مگه میشه مگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۰۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
متاسفانه تا زمانی که این همه انواع دانشگاه هر روز داره بوجود میاد و بدون اینکه ازمون و کنکوری بگیرن همه با هر شرایطی وارد میشن و از همه بدتر اموز ش نامناسب دانشجویان و نمرات بدون توجیح بعضی از اساتید این نوع دانشگاه ها به بعضی از دانشجویان میدهند , همه سبب شده تا اولا میزان خروجی تحصیل کرده این دانشگاه ها و دوما سطح توقع تحصیل کرده ها بالا بر ه و متاسفانه چیزی که در بعضی از این دانشگاه ها هست فقط سطح درآمد دانشگاه مهم است دولت باید سریعا کاری انجام دهد تا وضع از این بدتر نشده ، ای کاش دانشگاه مثل دهه های قبل سختگیرانه بود و لااقل آزمون بود و بعد از ان نیز قوانین داخل دانشگاه محکم و قوی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
برای رفع بیکاری بهتر است از کشورهای صنعتی و دارای برند دعوت کنیم شهرک های صنعتی در کشور ما دایر کنند و ضمن جذب نیرو و آموزش آنها به تولید برند های خود بپردازند چون نیروی کار در کشور ما ارزان است.... این روش تنها راه اشتغال جوانان است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
یک تیکه مقوا بهش دادن وزارت بهداشتی ها هم مراقب بودن یک وقت آمارشون از 4500 نفر در سال نشه 4501 نفر تا همین جوری تو اوج باقی بمونن این وسط یک وزیر هم داریم که دائم میاد از کمبود پزشک دم می زنه و می گه باید حقوق پزشکا رو زیاد کنیم تا به فکر مهاجرت نباشن و برن مناطق دور افتاده
نخیر ما انقدارا عقل داریم که تشخیص بدیم واسه افزایش تعداد پزشما باید ظرفیت دانشگاه های پزشکی رو بالا برد نه درامد دکترا رو اعتراض هم می کنی می گن حقوق پزشکا تو جهان انقدره تازه ما کمتر از متوسط جهانی هستیم آخه مگه به من مهندس ماهی 1/500/000 می دن کسی جهانی فکر می کنه؟
آیا برای افرای که زیر دو میلیون در ماه درامد دارن، دکتر و دندان پزشکی داریم که ویزیتش رو داخلی حساب کنه نه بین المللی؟
اونوقت می گن طرح تحول نظام سلامت رو اجرا کردیم طرح تحول در مبلغ کارانه و حقوق و ویزیت هیچ ربطی به سلامت که نداره، تازه حال مردم رو بدتر هم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
بالاترین درصد بیکاری برای فارغ التحصیلان جغرافیا می باشد
Germany
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
بیکاری ریشه همه مشکلات و آسیبها در جامعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
فقط اشتغالزایی تنها مهم نیست بلکه درآمدزایی نیز مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
مهارت مهمترین امر در اشتغالزایی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
امیدوارم هرچه زودتر این مشکلات رفع بشه
۱۲
آخرین اخبار