کامیار محبوبیان، مدیر انستیتو ملی بازی سازی:

شعار جدید انستیتو ملی بازی‌سازی «بازی ایرانی، رویکرد جهانی» خواهد بود

بهمن ماه ۱۳۹۵ بود، که کامیار محبوبیان به عنوان مدیر جدید انستیتو ملی بازی سازی رسما فعالیت خود را آغاز کرد. ایشان از سال ۱۳۸۸ در حوزه مدیریت فرهنگی مشغول به کار بوده و در سال ۱۳۹۱ نیز به عنوان مدیر نمونه جوان کشور انتخاب شده‌اند.

شعار جدید انستیتو ملی بازی‌سازی «بازی ایرانی، رویکرد جهانی» خواهد بودبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطاتگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبیان صحبت‌های خود را با بیان این موضوع که مدتی است تمرکز انستیتو ملی بازی‌سازی روی برگزاری پاورآپ بوده آغاز کرد و گفت: با توجه به اینکه رسالت انستیتو ملی بازی‌سازی آموزش نیروهای متخصص در حوزه‌ی بازی‌سازی است و در واقع مولد نیروی کار در صنعت به شمار می‌رود، لازم است که توجه ویژه‌ای به آموزش‌های تخصصی پروژه محور داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید پاورآپ طرحی است که توسط اساتید و صاحب نظرانی همچون آقایان ژیان، عرفانی، اسکندری، فصیحی، آشتیانی، بهفرراد و... ارائه گردید و اجرای آن قطعا گامی موثر در جبران کمبود نیروی انسانی در صنعت خواهد بود لذا اجرای آن برای مشخص شدن اشکالات و اصلاح آن‌ها برای حرکت در راستای رسالت انستیتو امری واضح و بدیهی است. باید بگویم که برگزاری دوره‌ی پاورآپ برای انستیتو هزینه‌ای بالغ بر ۵.۷۰۰.۰۰۰ تومان به ازای هر دانشجو در هر ترم در پی خواهد داشت که با توجه به اهمیت این دوره برای ما در دوره‌ی اول پاورآپ یارانه‌ی ویژه آموزشی در نظر گرفته‌ایم و ثبت‌نام با ۸۰ درصد تخفیف برای متقاضیان انجام خواهد شد و همچنین شرایط ویژه‌ای نیز برای شرکت‌های بازی‌ساز در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه ویژگی‌های پاورآپ را تشریح کرد و افزود: در دوره‌ی پاورآپ تمرکز بر آموزش پروژه محور خواهد بود؛ ضمن اینکه هر دانش‌پژوه با ورود به دوره‌ی پاورآپ تحت نظر یک استاد راهنما کار خود را شروع خواهد کرد و تا پایان دوره از راهنمایی‌ها و مشاوره این استاد استفاده خواهد کرد. اساتید این دوره نیز از بهترین‌های صنعت انتخاب خواهند شد. مدیران دپارتمان‌های انستیتو با حساسیتی ویژه دوره‌های پاورآپ را رصد کرده و دانش‌پژوهان در طول دوره در مسیری درست هدایت خواهند کرد.

همچنین جوایز عملیاتی؛ از جمله بازگرداندن شهریه نفر اول هر رشته به‌طور کامل، امکانات ویژه جهت حضور در مرکز رشد بدون انجام داوری، برگزاری Demo Day برای فارغ‌التحصیلان و همچنین امکان اخذ بورس برای متقاضیان نیز از ویژگی های خاص این دوره بوده و برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

کامیار محبوبیان با توضیح در مورد اخذ بورس و شرکت‌ها صحبت‌هایش را تکمیل کرد و گفت: من معتقدم که برای داشتن یک سیستم آموزشی پویا و کارآمد باید بر اساس نیاز صنعت پیش رفت و همچنین وجود یک ارتباط تنگاتنگ میان آموزش و صنعت این پویایی را تضمین خواهد کرد. بر این اساس در دوره‌ی پاورآپ که معتقدیم خروجی قابل قبولی برای صنعت خواهد داشت امکان اخذ بورس را تعریف کردیم که در آن شرکت‌ها می‌توانند نیرویی را که برای استخدام در شرکت و توسعه و تکمیل کادر فنی خود در نظر دارند به انستیتو معرفی کرده و انستیتو این نیرو را با ۹۰ درصد تخفیف ثبت نام خواهد کرد. در واقع انستیتو به شرکت‌هایی که اقدام به معرفی بورس می‌کنند ۵۷۰.۰۰۰ تومان یارانه‌ی آموزشی اختصاص خواهد داد و به جای شهریه ۱.۱۴۰.۰۰۰ تومانی از فرد بورس شده مبلغ ۵۷۰.۰۰۰ تومان دریافت می‌کند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند شروطی همچون حداقل نمره قبولی و طی کردن دوره‌های کارآموزی را برای فردی که بورس می‌کنند در نظر بگیرند. از مزایای دیگر بورس برای شرکت‌ها امکان ارتباط با مشاور دانش‌پژوه بوده تا بتوانند پروژه‌های درسی وی را با توجه به شرایط کاری آینده آن‌ها در شرکت تعریف کنند. در واقع انستیتو با این کار قصد دارد به جد مسئولیت آموزش نیروی انسانی مورد نیاز شرکت‌ها را بر عهده بگیرد.

وی در رابطه با علت متوقف شدن دوره‌های آموزشی پیش از دوره مدیریتی‌اش گفت: پس از جابجایی ایجاد شده در سیستم اداری انستیتو احساس کردم که باید تغییرات اساسی در روند اجرایی انستیتو اتفاق بیفتد، لذا با تشکیل تیم مشاورین متشکل از آقایان اسکندری، ژیان و عرفانی و همچنین مشاوره برخی از اساتیدی که از انستیتو گله‌مند بودند مشکلات و علل افت انستیتو نسبت به سال‌های اولیه تاسیس را مورد بررسی قرار دادیم و برنامه‌هایی را برای انستیتو تدوین کرده‌ایم. برنامه‌هایی که در ادامه صحبت‌ها به آن‌ها خواهیم پرداخت.

محبوبیان در ادامه صحبت‌هایش از برنامه‌هایی که برای انستیتو در نظر دارد صحبت کرد و گفت: تغییر روند کارگاه‌های آموزشی، احیا و تأسیس انجمن علمی بازی‌سازی در دانشگاه‌ها، توجه به آموزش مهارت‌های جانبی همچون بازاریابی، مدیریت پروژه و غیره، بازسازی کلاس‌ها و فضای انستیتو، ساخت مکانی برای دورهمی اهالی بازی‌سازی، گیمیفای کردن انستیتو، اعطای نمایندگی انستیتو به شهرستان‌ها، اجرای طرح بازی‌سازان فردا، تاسیس استودیو حرفه‌ای برای ارائه خدمات موسیقی بازی و همچنین تولید محتوای آموزشی با رویکردی متفاوت از عمده‌ترین کارهایی است که در نظر داریم برای پیشرفت انستیتو انجام دهیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با دوره‌های آنلاین انستیتو اظهار نظر کرد و گفت: قطعاً برگزاری دوره‌های آنلاین بدین شکل و با این سبک و سیاق کنونی ادامه نخواهد یافت. البته دوره‌ای که آغاز شده به اتمام خواهد رسید اما در خصوص آموزش غیر حضوری، گروهی در حال مطالعه و بررسی نحوه اجرای اصولی و صحیح این موضوع هستند و در آینده‌ای نه چندان دور و به فضل الهی شاهد آموزش‌ها از راه دور برای دوره‌های انستیتو خواهیم بود.

محوبیان در ادامه به GDX پرداخت و افزود: برگزاری GDX به صورتی که بود ادامه پیدا نخواهد کرد ولی برنامه GDXها به‌صورت فصلی و در یک روز کامل (صبح و عصر) برگزار و در آن هدف مشخصی برای هر برنامه تدوین خواهد شد که بتوانیم یک خروجی مشخص از برنامه داشته باشیم. هر چند معتقدم یکی از کارهای خوبی که در دوره‌ی گذشته صورت گرفته است همین برنامه بوده اما اولویت اصلی انستیتو را در این مقطع زمانی برگزاری ماهانه GDX نمی‌دانم.

ایشان در پاسخ به این سوال که دوره‌های خاصی در نظر دارند به انستیتو اضافه کنند یا خیر پاسخ داد: دوره دانش تا مهارت دوره‌ای است که در آن دانش‌پژوهان مخاطب واقع می‌شوند و اجرای آن توسط انجمن‌های علمی خواهد بود که در آن تمرکز بر آموختن مهارت بازی‌سازی به عزیزانی است که بر مطالب پایه و اولیه تسلط لازم را دارند. در برگزاری دوره‌های آزاد نیز توضیحاتی ارائه شد.

یکی از مواردی که در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم، جلسات هم‌اندیشی مدیر انستیتو با شرکت‌های بازی‌سازی بود. کامیار محبوبیان در رابطه با دلیل برپایی این جلسات عنوان کرد: در خصوص این نشست‌ها باید اعلام کنم انستیتو به عنوان یک مرجع آموزشی ایجاد فضای آموزشی انگیزشی را در صنعت وظیفه موکد خود می‌داند. این امر مستلزم همکاری نزدیک بخش صنعت و انستیتو است تا هم به دور از غرض‌ورزی بتوان نیازهای آموزشی صنعت را استخراج و راه‌حل صحیحی برای پاسخ به آن تدبیر کرد و هم از پتانسیل صنعت برای کمک به حوزه‌های آموزش بهره‌مند شد. این نشست‌ها با هدف تبیین اهداف انستیتو برای صاحبین صنعت و ایجاد یک ارتباط نزدیک بین این دو حوزه صورت می‌گیرد که احساس می کنم باید تأثیر آن را از طرف دوم نشست جویا شد.

او در پایان صحبت‌های در مورد دوره‌های حضوری صحبت کرد و در پاسخ به این سوال که آیا این دوره‌ها تغییری خواهند کرد و یا خیر، گفت: انستیتو ملی بازی‌سازی به عنوان تنها مرجع رسمی آموزش بازی‌سازی، تربیت نیروهای انسانی کارآزموده را مهم‌ترین رسالت خود در حوزه آموزش بازی‌سازی می‌داند. لذا کار خود را با شعار «بازی ایرانی_رویکرد جهانی» با کمی تغییرات به شکلی که در ادامه تشریح خواهم کرد ادامه خواهد داد.

در گام اول: مشخص شدن تقویم آموزشی انستیتو است که در سه ترم تدوین شد: ترم تابستان، ترم پاییز و ترم زمستان-بهار که در این تقویم ایام زمان امتحانات، انتخاب رشته دانشگاه‌ها و همچنین تعطیلات رسمی از تقویم آموزشی انستیتو خارج شده است.

گام دوم: مرتب‌سازی و تعریف دقیق دوره‌های آموزشی انستیتو است که در سه شکل ارائه خواهد شد:

۱-کلاس‌های دوره‌ای ۲-دوره‌های آزاد ۳-کارگاه‌های آموزشی

در کلاس‌های دوره‌ای، آموزش‌ها در سه سطح دنبال می‌شود:

مبانی (یک ترم) برای کسانی که به تازگی قصد ورود به حوزه بازی‌سازی را دارند

سطح مقدماتی (دو ترم) برای کسانی که شرایط ورود به دوره‌ی تخصصی را ندارند

پاور آپ (سه ترم) به عنوان دوره تخصصی آموزش بازی‌سازی

لازم به ذکر است سطوح مبانی و مقدماتی هرچند به صورت ترمیک تعریف شده است اما الزامی به گذراندن این دروس به صورت ترمیک وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند در هر یک از دروس این سطوح به‌صورت جدا نیز ثبت‌نام کنند. در دوره‌های آزاد توجه به دوره‌های تخصصی‌تر مدنظر است. همچنین آموزش دوره‌های بازاریابی، مدیریت پروژه و این دست آموزش‌ها در این بخش پیاده‌سازی خواهد شد. کارگاه‌های آموزشی انستیتو از فصل تابستان به این صورت خواهد بود که در هر فصل یک ژانر انتخاب و سه بازی موفق آن ژانر در هر ماه در چهار حوزه فنی، آرت، دیزاین و بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
 
منبع:  روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار