ویژه نوروز؛

جام جهانی 1970؛ ژول ریمه به خانه ابدی رسید

تیم ملی فوتبال برزیل با قهرمانی در جام جهانی 1970 برای همیشه جام ژول ریمه را به خانه برد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان نهمین دوره رقابت های جام جهانی نقطه عطف دیگری از نظر پخش تلویزیونی مسابقات بود و حتی برای هماهنگی با شبکه های تلویزیونی، برخی دیدارها 12 ظهر انجام شد. 

این تصمیم با نارضایتی بسیاری از بازیکنان و سرمربیان مواجه شد، چون ناگزیر بودند در گرمای شدید مکزیک در آن وقت ظهر، مسابقه بدهند. 

از خشونت ها و بازی فیزیکی که در دوره قبل جام جهانی دیده شده بود، خبری نبود. این دوره از رقابت ها بدون اخراج حتی یک بازیکن تمام شد که از این نظر با رکورد سال 1950 برابر است. 

1970

ˈپه لهˈ با این که گفته بود هرگز در رقابت های جام جهانی بازی نمی کند، در این مسابقات حضور یافت و تیم برزیل با ترکیب طلایی خود شامل کلودو آلدو، جرسون، ریوه لینو، توستائو، جرزینیو، پله و کارلوس آلبرتو، جام ژول ریمه را برای سومین بار به خانه برد.  

انگلیس، ایتالیا، آلمان غربی، شوروی، برزیل، مکزیک، پرو، اروگوئه، بلژیک، بلغارستان، چکسلواکی، سوئد، السالوادور، رژیم اشغالگر قدس، مراکش و رومانی تیم های حاضر در جام نهم بودند.

جام جهانی1970 ، سه قهرمان بزرگ داشت: نخست تیم برزیل که قهرمان جام شد، دوم اسطوره ای به نام په له که برای سومین بار (1958، 1962 و 1970) قهرمانی را جشن گرفت و سومی که خود فوتبال بود.

کسانی که از کیفیت رقابت های دوره قبل (1966 لندن) ناراضی بودند، هیچ حرفی برای گفتن نداشتند، چون ˈبازی زیباˈ حقیقتاً در بهترین شکل و درخشان ترین وجه آن به نمایش گذاشته شد.

بزرگترین مسابقات فوتبال در حضور تماشاگران مشتاق این رشته برگزار شد که عبارت بودند از انگلستان - برزیل، انگلستان - آلمان غربی و البته مهیج تر از همه دیدار نیمه نهایی میان ایتالیا و برزیل. 

قطعا هیچکس گل زیبای په له را که از فاصله 50 متری، ˈویکتورˈ دروازه بان چک را مقهور کرد، از یاد نخواهند برد. سپس تیم برزیل، تماشایی ترین تیم جام، با خط حمله بی نظیر خود شامل جرزینیو، توستائو، پله و ریوه لینو، در نهمین دوره پیکارهای جام جهانی سومین قهرمانی را جشن گرفت. 

یک بار دیگر شمار شرکت کنندگان در این جام رکورد شکست. 75 تیم در رقابت های مقدماتی شرکت کردند و بسیاری کشورهای با تجربه نظیر پرتغال، اسپانیا، فرانسه و مجارستان نتوانستند از مقدماتی صعود کنند، اما تیم های رژیم صهیونیستی، آرژانتین و مراکش به مرحله اصلی راه یافتند. 

مراکشی ها اولین تیم آفریقایی بودند که از مرحله مقدماتی به جام جهانی راه یافتند. کنفدراسیون فوتبال این قاره در سال 1957 تأسیس شد، اما اولین تیم آفریقایی که در جام جهانی بازی کرد، مصر بود که در جام 1934 بدون انجام دادن حتی یک مسابقه حضور یافت. 

مراکش و پرو شگفتی سازان مرحله نخست بودند. پرو به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت و با قبول باخت 4 بر 2 مقابل برزیل از ادامه مسیر بازماند. 

رنجبران///6فروردین///خوانده شده// جام جهانی 1970؛ ژول ریمه به خانه ابدی رسید

در مرحله یک چهارم نهایی، 2 فینالیست سال 1966 یعنی انگلستان و آلمان غربی مقابل هم قرار گرفتند. تیم آلمان که تا 20 دقیقه پایانی 2 بر صفر عقب بود، به طرز معجزه آسایی توانست سه گل به ثمر رسانده و پیروز از میدان خارج شود، البته در وقت اضافه. اما هنوز رقابتی مهیج تر در مرحله نیمه نهایی مقابل ایتالیا انتظار ژرمن ها را می کشید. 

در ورزشگاه نوساز ˈآزتکˈ که ویژه جام جهانی ساخته شده بود، 2 تیم در پایان 90 دقیقه 1 بر 1 مساوی بودند، اما در لحظات بسیار نفس گیر وقت اضافه، هر یک از حریفان برای دقایقی پیش می افتاد. ˈفرانس بکن باوئرˈ با وجود از جا در رفتن کتفش و در حالی که بازویش از گردن آویزان بود، هنوز به بازی ادامه می داد. 

بکن باوئر با تمام انگیزه و اشتیاقی که داشت، نتوانست پاداشی دریافت کند، چون این ایتالیا بود که سرانجام با برتری 4 بر 3 به فینال راه یافت.

1970

در دیدار نیمه نهایی هم برزیل با نتیجه سه بر یک اروگوئه را شکست داد و راهی فینال شد.

21 ژوئن 1970 برزیل و ایتالیا  با  قضاوت "رودی گلوکنر" از آلمان غربی و در حضور 107 هزار و 412 نفر ورزشگاه آزتک به مصاف هم رفتند که در پایان شاگردان ماریو زاگالو با گل های پله،جرسون، جرزینیو و کارلوس آلبرتو چهار بر یک لاجوردی پوشان را شکست داد. تک گل شاگردان فدریکو و السارجی را هم روبرتو بونینسنا به ثمر رساند.

ˈکارلوس آلبرتو پریه راˈ کاپیتان طلایی پوشان، جام ژول ریمه را بالای سر برد تا برای همیشه در کلکسیون افتخارات دنباله دار برزیل بماند. 

پله در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، روی دوش هم تیمی هایش دور افتخار می زد. او نه تنها سومین قهرمانی را تجربه می کرد، بلکه برای آخرین بار در جام جهانی حضور یافته بود.

1970

گرد مولر آلمانی با 10 گل زده به عنوان برترین بازیکن و آقای گل جام جهانی مکزیک انتخاب شد.

95 گل در 32 بازی این رقابت ها به ثمر رسید تا میانگین 97/2 گل ازای هر بازی ثبت شود. همچنین 1/604/605 نفر این بازی ها  را با حضور در ورزشگاه تماشا کردند.

1970

برای نخستین بار قانون به تیم ها اجازه داد بازیکنان داخل زمین را تعویض کنند و از کارت زرد و قرمز استفاده شد. 

دیدار ایتالیا و آلمان غربی در نیمه نهایی، تنها مسابقه جام جهانی است که پنج گل در وقت اضافه از خط دروازه ها عبور کرد. 

جام ژول ریمه که به افتخار بنیانگذار این رقابت ها نامگذاری شده بود، بعد از سومین قهرمانی برزیل طی 12 سال برای همیشه به آنان اهدا شد. 

 داستان این جام به همین جا ختم نشد. جام ژول ریمه یک بار دیگر در برزیل ربوده شد و برخلاف ماجرای قبلی (1966 انگلستان) هرگز پیدا نشد. نمونه دیگری از این جام بعداً ساخته و به برزیل داده شد. 

کارلوس کازسلی از شیلی اولین بازیکنی بود که با دریافت کارت قرمز اخراج شد و این افتخار را به نام خود ثبت کرد! 

1970
 نهمین دوره مسابقات جام جهانی به میزبانی مکزیک برای نخستین بار بود که در منطقه کونکاکاف برگزار می شد. 

برای نخستین بار مسابقات به صورت زنده در سراسر جهان پخش شد. 

 مکزیک میزبان، نخستین مسابقه خود را با تساوی بدون گل برابر شوروی سابق پایان داد و اولین تعویض در همین مسابقه در تیم شوروی با خروج ˈویکتور ربریانیکوفˈ و ورود ˈآناتولی پوزاچˈ انجام شد. 

انگلستان در اولین مسابقه خود با گلزنی جف هورست، رومانی را یک بر صفر شکست داد. نخستین تعویض انگلیسی ها هم ورود ˈتامی رایتˈ به جای ˈکیث نیوتونˈ بود. 

 مراکش که نخستین حضور خود در جام جهانی را تجربه می کرد، 2 بر یک برابر آلمان غربی شکست خورد. بلژیک نیز السالوادور را در نخستین سابقه حضورش 3 بر صفر شکست داد. 

1970

ˈاووه زیلرˈ با حضور در دیدار آلمان غربی برابر مراکش، اولین بازیکن اروپایی بود که برای چهارمین بار پیاپی در جام جهانی حضور یافت. او در این مسابقه یک گل هم به ثمر رساند. 

گرد مولر که سپس بهترین گلزن مسابقات نام گرفت، اولین هت تریک این مسابقات را در جریان پیروزی 5 بر 2 آلمان غربی برابر بلغارستان به نام خود ثبت کرد. 

ˈماریو زاگالوˈ برای اولین بار، هم به عنوان بازیکن و هم مربی به قهرمانی در جام جهانی رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار