کرمانشاه؛

پسران 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می شوند

رییس اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه با اشاره به افزایش تعداد کودکان مبتلا به "اوتیسم" گفت: شیوع این اختلال در پسران چهار تا پنج برابر دخترها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛زهره شریفی رییس اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه در نشست توجیهی طرح غربال گری، تشخیص و مداخله در اختلال اوتیسم کودکان دو تا پنج ساله، از اوتیسم به عنوان یک اختلال در کودکان یاد کرد که رفتار اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم رو به افزایش است و شیوع آن در پسران چهار تا پنج برابر بیشتر از دختران است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه افزود: معمولا والدینِ کودکان مبتلا به اوتیسم، از نحوه رفتار آنها، ظاهر کودکان و ارتباطی که با جمع دارند اختلال کودک را تشخیص می‌دهند.

به گفته این مسئول، کودکانی که مبتلا به اختلال اوتیسم هستند به یک چیز وابسته می‌شوند و تنوع برای آنها معنا ندارد.

شریفی معتقد است، درمان به هنگام این اختلال می‌تواند کمک بسیار خوبی برای جلوگیری از روند افزایشی آن باشد.

 الهام حیرانی مدیرمسئول مرکز اوتیسم حس پنهان کرمانشاه نیز گفت: اوتیسم اختلال رشد عصبی است که در سه سال اول زندگی کودک رخ می دهد و اختلال در سیستم عصبی باعث عدم عملکرد صحیح مغز می‌شود.

به گفته وی، برای تشخیص اوتیسم به رفتارهایی مانند تاخیر یا نبود زبان گفتاری، مشکل در بازی کردن، تماس چشمی نامناسب با دیگران، ناتوانی در سهیم کردن دیگران در لذت ها و علایق توجه می‌شود.

حیرانی خاطرنشان کرد: اوتیسم با علائم بیش فعالی، نقص در توجه، افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلال در وسواس، اختلال در خواب، تیک و ... نیز در فرد بروز کرده و دارو درمان قطعی ندارد.

وی معتقد است، نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن برخی ویتامین‌ها مانند ب 6و ب 12 و همچنین حذف برخی مواد می‌تواند در اختلال اوتیسم مؤثر باشد.

مسئول مرکز اوتیسم کرمانشاه  اشاره‌ای هم به طرح غربال گری اوتیسم داشت و یادآوری کرد: این طرحی کشوری است که هزینه‌های بسیاری برای آن شده و برای برگزاری کارگاه های آن نیز از مدرسین خارج از کشور استفاده شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار