ساری،

رانندگی در سرما، برف و يخبندان

رانندگی هنگام بارش باران، تگرگ، بوران و برف خطرناک است کارشناسان پلیس راه مازندران راهکارهایی برای جلوگیری از تصادفات در این شرائط جوی و سفری ایمن ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،بهترين راه برای جلوگيری از هرگونه اتفاق، رانندگی نکردن در برف و يخبندان است.

پيش از آغاز فصل زمستان، بازديد کلی از وضعيت خودرو داشته باشيد و آن را به تجهيزات زمستانی مجهز کنيد.

توصيه می شود در زمستان، هوای سرد و به ويژه در سفرهای جاده ای، تجهيزاتی نظير: کاردک يا برس برف پاک کن، کپسول آتش نشانی، جعبه ابزار، دستکش، لباس گرم، پتو، کبريت و شمع، رشته طناب يا زنجير بکسل، آذوقه، چراغ قوه و باتری اضافه، جعبه کمک های اوليه، نقشه، يک کيسه شن و يک تابلو خطر همراه خود داشته باشيد.

- در فصل سرما، باتری، شيلنگ های رابط، روغن، رادياتور، چرخ ها، چراغ ها، ترمزها، سيستم فرمان، بخاری، شيشه جلو، چراغ های جلو، راهنمای شيشه های بغل و عقب، بوق و لاستيک های وسيله نقليه خود را به خوبی بررسی کنيد و از سالم بودن آن ها مطمئن شويد.

- قفل درها، کمربند ايمنی، برف پاک کن، کيلومتر شمار، دورسنج موتور، درجه بنزين، آب، جک و لاستيک زاپاس را از نظر سالم بودن کنترل کنيد.

-سيستم برق رسانی و جرقه را بازديد کنيد (شمع ها، پلاتين، وايرها، درب دلکو، چکش برق و کوئل).

-فرمان را از نظر روان و دقيق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از لحاظ فرسودگی و آسيب ديدگی بررسی کنيد.

-چگونگی کار کردن ترمز و ترمز دستی را بازديد کنيد.

- لنت های ترمز جلو و عقب را بازديد کرده، در صورت نياز آنها را تعويض کنيد.

- لوله های روغن ترمز، سيلندرها و اتصالات سيستم ترمز را از نظر خراشيدگی يا ترک، پوسيدگی و هرگونه آسيب ديدگی بررسي کنيد.

- سالم بودن و رگلاژ تسمه پروانه و پوسيدگی، نشتی و خشک شدن شلنگ های آب را بررسی کنيد.

- سيستم سوخت رسانی را کنترل و تميز کنيد (هواکش، توری پمپ بنزين، لوله های بنزين از باک به پمپ بنزين و از پمپ بنزين به کاربراتور).

- دقت کنيد که حتماً چراغ جلو، چراغ راهنما و چراغ قرمز نيز خوب پاک باشند و کاملاً ديده شوند.

- از اضافه کردن وسايل غيرضروری به اطراف چراغ های روشنايی خودداری کنيد.

- لاستيک های صاف و مستعمل، می توانند خطراتی برای شما و وسيله نقليه به وجود آورند. به خاطر داشته باشيد که باد لاستيک ها در هوای سرد کم می شود و همچنين استفاده از لاستيک های چهارفصل در فصل سرما، کارآمدی ترمزها را بهبود می بخشند.

- در برف و يخبندان، استفاده از لاستيک های يخ شکن يا زنجير چرخ توصيه مي شود. در زمستان لاستيک های چهارفصل در سطوح لغزنده، چسبندگی و کنترل بيشتری برای وسيله نقليه فراهم می کنند. از لاستيک های ترکيبی به صورت لاستيک های چهارفصل يا يخ شکن يا استفاده از سايزهای متفاوت و انواع بافت های مختلف استفاده نکنيد.

- ميزان باد لاستيک های خودرو اهميت بسياری دارد. زيرا چرخی که بادش تنظيم باشد بهترين و مناسبترين چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نيز بيشتر خواهد بود.

- عمق شيار لاستيک های مخصوص در برف و باران شديد ممکن است ضامن حفظ جان شما باشد. عمق اين شيار بايد حداقل 3 ميليمتر باشد، در غير اينصورت بايد تعويض شود.

- در فصل سرما، استفاده از روغن موتور و ضد يخ، از اصلی ترين اقدامات برای حفظ موتور خودرو می باشد.

- سيستم خنک کننده موتور خودرو را بررسی کنيد، جوش آوردن خودرو فقط مربوط به تابستان نيست، در زمستان نيز ممکن است خودرو جوش بياورد. اين مشکل مواقعی پيش می آيد که سيستم خنک کننده خوب عمل نکند.

-سعی کنيد هميشه حداقل بيشتر از نصف باک بنزين، پر شده باشد، تا در صورت بروز نقص فنی يا وقوع حادثه ناگوار، تنها منبع گرم کننده برای سرنشينان خودرو خالی نباشد. دليل فنی ديگر برای پر نگه داشتن باک بنزين در زمستان، آن است که گرم شدن و سرد شدن هوا در روز و شب، ميعان رطوبت موجود در نيمه خالی باک را به همراه دارد و موجب ورود قطرات آب به بنزين می شود که هم به عملکرد موتور خودرو صدمه می زند و هم موجب پوسيدگی باک می شود.

-به منظور جلوگيری از سرد شدن بيش از حد رادياتور، بهتر است يک حائل مناسب روی جلو پنجره رادياتور بکشيد.

- برف و يخ روی شيشه ها و آينه ها را حتماً پاک کنيد، مخصوصاً اگر اتومبيل شما فاقد تجهيزاتی همچون گرمکن شيشه پشت يا گرمکن آينه بغل است. به يک قسمت کوچک تميز شيشه جلو يا عقب اکتفا نکنيد؛ زيرا پاک کردن کامل شيشه عقب، مانع پرتاب ناگهانی توده ای از برف به شيشه جلوی خودرویی که پشت شما قرار دارد می شود و از تصادف احتمالی با خودرو شما جلوگيری می کند.

- برای از بين بردن يخ زدگی شيشه جلو، بايد آن را با برفک تراش پلاستيکی بتراشيد تا شيشه خراش برندارد. پس از آن بخاری را روشن کنيد.

- استفاده از روغن، کبريت، فندک و آب جوش برای باز کردن يخ قفل، باعث تخريب قطعات پلاستيکی و رنگ خودرو می شود.

-چنانچه می خواهيد برف پاک کن های سالم و بدون پارگی داشته باشيد، شب ها زير برف­پاک کن ها را با نايلون بپوشانيد.

-زنجير چرخ را قبل از حرکت و در خانه نصب کنيد.

- در روزهای برفی با چراغ جلو روشن و نور پايين حرکت کنيد تا چراغ عقب نيز ديده شود.

-برف پاک کن وسيله نقليه را روشن کنيد، تا ديد بهتری داشته باشيد.

- پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کرده، چند کيلومتر اول را به آهستگی و با دنده سنگين حرکت کنيد. با اين کار موتور خودرو سريع تر گرم شده، استهلاک کمتری خواهد داشت.

- حرکت با سرعت پايين، رعايت فاصله حداقل سه برابر حالت عادي با خودرو جلويی، روشن نگه داشتن چراغ ها براي تخمين بهتر فاصله توسط ساير رانندگان، استفاده از دنده سنگين به خصوص در سر بالايی و سرازيری، استفاده از ترمز آرام به صورت قطع و وصل (در صورت مجهز بودن به سيستم ABS) و فشردن آرام پدال از مهمترين نکاتی است که بايد به آنها توجه کنيد.

- از خطوط وسط و کناره جاده در ادامه مسير حرکت خود استفاده کنيد.

- در هنگام بارندگی که ديد راننده مختل می شود و در جايی که ديد ناکافی است، با نور بالا حرکت کنيد.

- در صورت بخار کردن شيشه جلو، از دستگاه تهويه خودرو استفاده نموده يا شيشه سمت راننده را کمی پايين آوريد تا بخار حاصله از بين رود.

- در شرايط جوی نامناسب ، بايد توجه کامل به جلو و مسافت های دوردست داشته باشيد تا فرصت کافی برای عکس العمل مناسب نسبت به اتفاقات داشته باشيد.

- هنگامی که ميدان ديد کم است ، سعی نکنيد با سرعت از وسيله نقليه ديگر سبقت بگيريد.

- در هوای برفی و بارانی از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کنيد و از ترمز کردن بی موقع بپرهيزيد.

- در سطوح لغزنده ، هنگامی که سرعت داريد از تغيير ناگهانی به دنه سنگين خودداری نماييد.

- از اتومبيل جلويی خود فاصله بيشتری بگيريد و به حرکات رانندگان ديگر توجه بيشتری داشته باشيد زيرا در هنگام رانندگی در جاده يخ زده يا نمناک ، زمان و فاصله توقف بيشتر می شود.

-در سرازيری ها و شيب های تند ، دنده را خلاص نکنيد و حتما" از دنده سنگين استفاده کنيد.

- اگر بوی داغ شدن لنت ترمزها به مشام رسيد ، بهترين راه ، توقف در محل مطمئن و خنک شدن طبيعی آن است.

-در صورتي که هوا مه آلود است و نمي توانيد بيش از صد متر را ببينيد ، چراغ هاي مه شکن خودرو را روشن و سرعت خودرو را کم کنيد.( چراغ مه شکن بايد قابليت رويت اشياء و اشخاص را تا فاصله ده متري براي راننده فراهم کند)

- هنگام رانندگي در هواي مه آلود،به چراغ عقب خودروي جلويي ، اعتماد کامل نداشته باشيد.

- اگر با مه شديد و غليظ روبرو شديد ، به آهستگي به منتهي اليه سمت راست جاده برويد ، توقف کنيد و فلاشر را روشن کنيد ، تا زماني که فاصله ايمن از جلو قابل روئت نباشد حرکت نکنيد.

- پس از هر دوساعت رانندگي در زمستان ، از خودرو پياده شويد و حرکات ورزشي انجام دهيد تا خون بيشتري در اندام هايتان جريان يابد.

- در هنگام بارندگي ، فاصله با وسيله نقليه جلويي حتما" بايد دو برابر فاصله در روزهايي که هوا صاف است باشد.

- در فصل زمستان و بعد از رانندگي ، قسمت هايي از راه که در سايه قرار دارد ، تا مدت ها بعد ، يخ زده و لغزنده است که هنگام عبور از اين قسمت ها بايد دقت بيشتري داشته باشيد.

- حتي در مواقعي که خيابان يا جاده ، يخ زده به نظر نمي رسد ، سطح پل ها و نقاطي که زير سازي فولادي دارند ، ممکن است يخ زده و لغزنده باشند.

-در سطوح لغزنده با سرعت مطمئن حرکت کنيد تا کمتر نياز به ترمز داشته باشيد و توجه داشته باشيد که حتي در صورت پاشيده شدن شن و نمک روي سطح روي سطح جاده ، باز هم ممکن است جاده لغزنده باشد.

- چنانچه به هردليلي خودروي شما سر خورد ، اعتماد به نفس داشته و برخود مسلط باشيد ، زيرا در غير اين صورت نمي توانيد تصميم درستي بگيريد.

- اگر وسيله نقليه ليز خورد ، بايد بدون استفاده از ترمز ، فرمان را به سمتي که وسيله نقليه منحرف مي شود بچرخانيد ، اين حرکت باعث مي شود تا خودرو بطور مستقيم در جاده قرار بگيرد ، سپس با سنگين کردن دنده از سرعت خود بکاهيد.

- اگر روي يخ يا جاده خيس و لغزنده ترمز کنيد ، چهار چرخ خودرو قفل مي شود و اتومبيل روي سطح يخ و جاده سر خواهد خورد و تنها راه جلوگيري از حادثه ، رها کردن ترمز و کنترل خودرو با فرمان و نيش ترمزهاي بسيار کوتاه است.( ترمزهاي ABS ضد قفل بوده و بدون سر خوردن مي ايستند )

- اگر در برف گير کرديد ، اصلا" گاز ندهيد ، زيرا باعث عميق تر شدن محل فرورفتگي چرخ ها مي شود . با چرخاندن در جاي فرمان به چپ و راست ، اطراف چرخ را تا حدي از برف خالي کنيد . در صورت امکان کمي ماسه يا نمک اطراف چرخ ريخته و صبر کنيد تا برف و يخ ، آب شود و همچنين مي توان يکي از کف پوش ها را با طناب به سپر عقب بست و آن را به جلوي چرخ هاي متحرک انداخت تا شرايط بهتري براي شروع حرکت باشد . طناب ، کف پوش را بهمراه خودروي شما مي آورد تا در جاي مناسب آنرا برداريد ، سپس به آرامي و با دنده دو شروع به حرکت کنيد.

-به خودروهاي سنگين راهداري و شهرداري توجه کافي داشته باشيد چون در ماقع برف سنگين ، اين خودروها به آهستگي براي بازکردن خيابان ها کار مي کنند و رانندگان کم حوصله اي که مي خواهند از آنها سبقت بگيرند ، گاهي با سرعت در توده برف فرو مي روند ، بنابر اين فاصله اي به اندازه 60 متر ( 15 خودرو ) را با آنها حفظ نمائيد.

- در صورتي که قصد داريد از سرعت خود بکاهيد بايد به آرامي از ترمزها استفاده کنيد تا چراغ هاي ترمز روشن شوند و رانندگاني که پشت سر شما حرکت مي کنند از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.

- موقع رانندگي يا کاهش سرعت ، حواستان باشد که با حرکت سريع شما ، آب و گل به عابران پياده پاشيده نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار