شكارسری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جای حماسه در اشعار مداحان خالی است

شاعر «پرانتزهای شکسته» معتقد است، مداحان ما باید صبور باشند و به تدریج شعرهای جدی‌تری را انتخاب کنند.

جای حماسه در اشعار مداحان خالی است
حمیدرضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نقاط قوت و ضعف شعرهایی که مداحان از آنها استفاده می‌کنند را چنین تشریح کرد: می‌گویند ما انواع صبر را داریم، من معتقدم که مداحان ما باید صبور باشند و به تدریج شعرهای جدی‌تری را انتخاب کنند و سطح سلیقه مخاطبانشان را بالاتر ببرند. بسیاری از بزرگان عرصه مداحی در مجالس شعر نمی‌خوانند و مقتل‌خوانی کنند.
 
وی اظهار داشت: امروزه جای حماسه در شعر‌هایی که در مداحی‌ها از آنها استفاده می‌شود، خالی است و با برجسته کردن یکی از وجه‌های شعر عاشورایی وجوه دیگر آن را کنار گذاشته‌ایم.
 
شکارسری بیان کرد: مخاطب ما نیاز چندانی به شعر‌های صریح ندارد. این در صورتی است که اگرچه ماهیت شعر صریح نیست، اما شعر عاشورایی به شدت صریح است و عامل تخیل که بن‌مایه شعر بوده در این اشعار تنزل یافته است و این امر باعث شده که این اشعار از نظر ادبی بسیار نازل باشند. شاید هم این تنزل ادبی به این خاطر بوده که شاعر می‌خواهد، مخاطب خود را در کمترین زمان تحت تأثیر قرار دهد و احساساتی کند. صراحت، ارزش ادبی کار را کم می‌کند.
 
شکارسری ادامه داد: من مداحانی را می‌شناسم که از شعرهای نو و پیشرو استفاده کرده‌اند و با این کار قدم‌های محکمی برای بهبود کیفی اشعاری که در مداحی‌ها از آنها استفاده می‌شود برداشته‌اند.  
 
وی اظهار داشت: شعر عاشورایی وجوه مختلفی دارد و سوگ و ماتم قطعا مهم‌ترین ویژگی آن است. از سوی دیگر نمی‌توان از وجه حماسی آن گذشت و در طول تاریخ هم وجوه عارفانه و عاشقانه به آن افزوده شد. شعر عاشورایی نمی‌تواند از این سه وجه جدا شود و اندیشه عاشورایی سعی کرده در یکی از این سه جامه خود را نشان دهد و در طول تاریخ شعر سوگمند به خوبی خود را نشان داده است.
 
این شاعر افزود: مداحان ما نیز تکیه بیشتری بر وجه سوگمندی شعر عاشورایی دارند. از سوی دیگر چون شعر معاصر شعر عینی است، شاهد نوعی فجیع‌نگاری و صراحت هولناک در بیان جزئیات واقعه عاشورا هستیم و بزرگان عرصه مداحی خواه‌ناخواه به عینیت نزدیک شده‌اند و کمتر سراغ دارم که مداحی از سوگناکی شعر پیش‌تر رفته باشد. البته مداحانی هم هستند که وجوه عارفانه و عاشقانه شعر عاشورایی را در اشعارشان مد نظر قرار داده‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: البته برخی از مداحان ما شاعر هستند و چون فضای شعر امروز را درک کرده‌اند، اشعار خوب و کیفی را برای کارهایشان انتخاب می‌کنند.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار