خداحافظی صنایع از حلالهای خطرناک با دستاورد دانشمند ایرانی

دانشمند ایرانی دانشگاه تگزاس در آرلینگتون آمریکا فرآیند جدیدی مبتنی بر آب را ابداع کرده که وابستگی بسیاری از صنایع به انواع حلالها را کاهش می دهد.

خداحافظی صنایع از حلالهای خطرناک با دستاورد دانشمند ایرانیبه گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دستاورد جدید پروفسور مرتضی خالدی رئیس دانشکده علوم دانشگاه تگزاس در آرلینگتون با همکاری محققانی از دانشگاه کارولینای شمالی حاصل شده و پیش بینی می شود که تأثیر شگرفی بر توسعه صنایع مختلف داشته باشد.

این دستاورد که در تازه ترین شماره ژورنال Green Chemistry منتشر شده با نام «سنتزهای ارگانیکی در سیستمهای دوفازی فلوروالکل آبی» به دنیای علم شیمی معرفی شده است.

نکته جالب توجه درخصوص این دستاورد به نحوه کشف و ارایه آن مربوط می شود به طوریکه محققان در حال بررسی پروژه ای متفاوت بودند که به این نقطه رسیدند.

دستاورد پروفسور خالدی که سابقه همکاری طولانی مدت با دانشگاههای مطرحی همچون فلوریدا، نیواورلئان و کارولینای شمالی را نیز دارد توجه کارشناسان علم شیمی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

وی و همکارانش دریافته اند که با استفاده از ۸۰ تا ۹۰ درصد آب به همراه فلروالکل به عنوان حلال می توان واکنشهای سنتزی ترکیبات ارگانیکی را با اطمینان و کیفیت بالایی انجام داد.

این دستاورد مهم همچنین نشان می دهد که از این طریق می توان محصولاتی تولید کرد که کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به مواد تولید شده با حلالهای صرفا ارگانیکی دارند.

پروفسور خالدی درباره این کشف مهم گفت: فرآیند جدیدی که ما ارایه کرده ایم قابلیت آن را دارد که بسیاری از واکنشهای صنعتی را با قیمت تمام شده کمتر و در عین حال ایمن تر به سرانجام برساند زیرا استفاده از آن به عنوان یک حلال نه تنها از هزینه ها می کاهد بلکه خطری نیز برای محیط زیست به همراه ندارد.

پرفسور خالدی در عرصه علم شیمی یکی از برجسته ترین دانشمندان دنیا محسوب می شود.


منبع:مهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار