یادداشت آرمان/

آرایش انتخاباتی مجلس دهم

آرمان نوشت: اصولگرايان سنتی تحت عنوان اصولگرايان معتدل به فعاليت مي‌پردازند و در تلاشند راه خود را از تندروها جدا كنند.

آرایش انتخاباتی مجلس دهمبه گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان،  روزنامه آرمان در شماره امروز (یکشنبه 22 آذرماه) در یادداشتی از محسن مهر علیزاده با عنوان "آرایش انتخابات مجلس دهم" به موضوع انتخابات آتی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:
 
ثبت‌نام از كانديداهای مجلس دهم از هفته آينده آغاز خواهد شد. آنچه درباره اين انتخابات به ذهن می‌رسد آن است كه در انتخابات اسفندماه شاهد دو جريان اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهیم بود كه سال‌هاست در فضای سياسی کشور حاضرند البته جريان‌های تندرو نيز به‌طور مستقل از اصولگرايان وارد رقابت خواهند شد و جريان سوم را تشكيل خواهند داد.

با نگاهی به این رويدادها می‌توان متوجه شد كه اصولگرايان سنتی تحت عنوان اصولگرايان معتدل به فعاليت می‌پردازند و در تلاشند راه خود را از تندروها جدا كنند. به اين ترتيب پيش‌بينی می‌شود اصولگرايان معتدل تحت عنوان اصولگرايی ليست انتخاباتي ارائه کنند و از طرف ديگر ليست تندروها با ليست موسوم به جبهه پايداری وارد ميدان شود. از سوی ديگر جبهه اصلاحات اقدام به انتشار يك ليست انتخاباتی خواهد كرد كه شامل همه جريانات و شخصيت‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرايان خواهد شد. همچنين در مقام پيش‌بينی از اقبال اين سه گروه در انتخابات می‌توان اذعان داشت با توجه به تجربه مثبت انتخابات سال92 به نظر مي‌رسد مردم در انتخابات پيش رو نيز به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها اقبال بيشتری نشان دهند.

اصولگرايان شانس مشخص شده و تعريف شده خود را دارند اما تندروی از ذهن مردم پاك شده و تندروها شانس بالايي برای راهیابی به مجلس آتی را نخواهند داشت. دليل اين امر آن است كه مردم در انتخابات92 تجربه شیرینی به دست آوردند. اين تجربه گويای آن است كه كشور بايد در جهت توسعه عقلانيت، توسعه اعتدال و تعامل در سياست داخلی و خارجی حركت كند و براي توسعه اقتصادی نيازمند فضای آرام است. اكنون نيز با مقدماتی كه در مسائل بين‌المللی به دست آمده است و موفقيت دولت در دستيابی به برجام، فضای مناسبی برای تعاملات اقتصادی فراهم شده است. به اين ترتيب اقبال به جهتی خواهد بود كه مردم در انتخابات سال92 به آن روی خوش نشان دادند و همين امر مي‌تواند دليل اقبال مردم به اصلاح‌طلبان را در انتخابات اسفند ماه نشان دهد.

 اصولگرايان نيز همواره به عنوان يكي از جريانات اصلی كشور فعاليت داشته‌اند و هواداران مشخصي دارند. آنان در اين مقطع از تندروها اعلام برائت مي‌كنند و در شعارهای خود به بيان لزوم حفظ اعتدال مي‌پردازند. لذا آنها نیز از اقبال برخوردار خواهند بود اما تندروها كمترين اقبال را در انتخابات آينده خواهند داشت، چرا كه مردم نتيجه تندروي را در هشت سال دولت‌هاي نهم و دهم مشاهده كرده‌اند. در سال‌های گذشته بخشي از بدنه جريان اصلاح‌طلبی در انتخابات‌ها شركت نمي‌كردند اما امسال به نظر مي‌رسد اين اتفاق رخ نخواهد داد چراكه حتی تندترين گروه‌های اصلاح‌طلب نيز تجربه سال92 را تجربه موفقی مي‌دانند و با محاسباتی كه درباره لزوم خردگرايی دارند مشی تندی در پیش نخواهند گرفت و از اكنون تلاش مي‌كنند پيرو خرد جمعی اصلاح‌طلبان بوده و مشي اعتدال را پيشه کرده و با خردورزی حركت كنند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار