کرمانشاه؛

دروازه آسیا کجاست؟

قصر شیرین یادگاری از دوران مادها است که در دوره هخامنشیان نیز راه تجاری بغداد، تهران بوده نام این شهر به شیرین زن مسیحی خسرو پرویز دوم که در زمان خود در این مکان قصری بنام او بنا نموده منتسب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، نام قدیمی قصرشیرین در نزد یونانیان آرمیتا بوده است که بیشترین آثار تاریخی قصر شیرین مربوط به دوره ساسانیان است و آثار تاریخی آن شامل باغ شیرین، بقایای کاخ شیرین، چهار قاپی، نهر شاهگدار ، حوش کوری، سرای شاه عباسی است.

در اطراف شهر کنونی، ویرانه های قصر شیرین کهنه باقی مانده است که در زمان سلطنت خسرو پرویز، باغی وسیع با قصرهای دلپذیر و فرح انگیز بود افسانه معروف شیرین و فرهاد از نام این شهر گرفته شده است.

در کتاب تاریخ ایران نوشته ژنرال سرپرسی سایکس در مورد عمارت خسرو آمده "عمارت خسرو یا کاخ خسرو در قصرشیرین در سمت غربی دامنه‌های زاگرس واقع و تاریخش از آغاز سده هفتم میلادی است.

گفتنی است کاخ نامبرده در پارکی که محیط آن شش هزار متر می‌باشد بنا شده‌ است و آن شش متر و نیم ارتفاع دارد.

اولین تالار بزرگ و وسیع این کاخ به سه راهرو تقسیم شده و به اطاق مربع شکلی ختم می شود. بعد از آنجا به اطاقهای دیگری داخل می‌شدند و ایوان مسقفی نیز در مرکز حیاط دیده می‌شود. اطاقهای پادشاه(نظیر آنچه در تخت جمشید است)دارای سقف چوبی است بر خلاف اطاقهای دیگر که عمدتا طاقی بودند.

مصالح و موادی که در این ساختمان بکار رفته‌اند از سنگ‌های آهکی کاخ هنی فشی پست تر می‌باشد و ستونها از آجرتراش و با گچ اندود شده و در این قسمت هم با مواد کاخهای مجلل هنی فشی تفاوت کلی دارد.

در این نزهتگاه وسیع امروزه به جز ریشه‌های درختان خرما و انار چیز دیگر دیده نمی‌شود. ولیکن نویسندگان عرب شرح زیباییهای این باغ و شماره جانوران نادر و کمیابی را که در آن آزاد می‌گشتند را به تفضیل نوشته‌اند. 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: کرمانشاه ، دروازه ، آسیا ، آشنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.