در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سال گذشته 3000 نفر در ایران بر اثر مصرف موادمخدر فوت کردند/ برچیده شدن مظاهر زشت معتادین در سطح جامعه از اولویت‌های ماست

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در گفت‌وگو ویژه خبری امشب به بررسی وضعیت معتادین پرداختند.

سال گذشته 3000 نفر در ایران بر اثر مصرف موادمخدر فوت کردند/ برچیده شدن مظاهر زشت معتادین در سطح جامعه از اولویت‌های ماست
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علیرضا جزینی" قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و "علی مویدی" رئیس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب پنجشنبه 15 مرداد به بررسی وضعیت معتادان پرداختند.

 بحث موادمخدر به عنوان چهارمین بحران در جهان مطرح است

در ابتدای این برنامه علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ناجا اظهار داشت: بحث موادمخدر به عنوان چهارمین بحران در جهان مطرح است و 170 کشور در حال حاضر درگیر این موضوع هستند.

سال گذشته در ایران 3 هزار نفر بر اساس مصرف موادمخدر فوت کرده بودند

وی ادامه داد: طی گزارش سازمان ملل 246 میلیون نفر مصرف کننده در سطح جهان وجود دارد که از این تعداد 27 میلیون نفر در شرایط حاد هستند و 200 هزار نفر در سال فوت می‌کنند که این آمار در ایران 3 هزار نفر بوده است که این میزان مرگ و میر بعد از مسئله تصادفات بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

 2500 نفر ظرفیت برای ساماندهی معتادین در تهران ایجاد شده / با توجه به همکاری‌های صورت گرفته تا دو ماه آینده ظرفیت ساماندهی 6000 نفر را خواهیم داشت

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این که این نوع اقدام در مقابله با این موضوع به یک اقدام حمایتی نیاز است، گفت: برای ساماندهی معتادین در تهران 2500 نفر ظرفیت ایجاد شده که این ظرفیت کافی نیست.

جزینی یادآور شد: در سال گذشته جلسه‌ای برگزار شد که طی آن مقرر شد شهرداری تهران 6 هزار ظرفیت برای سامادهی معتادین ایجاد کند که در حال حاضر 2600 ظرفیت ایجاد شده و تصور بنده این است که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته ما ظرفیت ساماندهی 6 هزار نفر را تا دو ماه آینده خواهیم داشت.

در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سردار علی مویدی رئیس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر نیز درباره مأموریت پلیس مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: بر اساس اقدامات علمی که مراکز دانشگاهی ما در سراسر کشور داشتند، عنصر اصلی خیلی از مفاسد اجتماعی موادمخدر است و طی نظرسنجی‌هایی که معاونت اجتماعی ناجا در دو سه سال گذشته انجام داده و طی آن از مردم خواسته اولویت‌های خود را در حوزه اجتماع بیان کنند که بیش از 65 درصد از مردم تعیین تکیلف معتادین رها شده و بحث مبارزه با موادمخدر را از اولویت‌های خود عنوان کرده بودند.

وی اضافه کرد: در عصر حاضر یکی از دغدغه‌ها بحث چگونگی مبارزه با موادمخدر است که خوشبختانه در کشور ما علیرغم این که ما به کانون تولید موادمخدر نزدیک هستیم، اقدامات درخور توجهی در همه ابعاد به ویژه در حوزه مقابله صورت گرفته است.

رئیس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این که در حوزه مقابله با مواد مخدر حرفی برای گفتن داریم، اظهار داشت: متأسفانه در فرآیند مبارزه با موادمخدر شاهد پدیده نوظهوری در سطح شهر هستیم که پلیس همانند مردم از آن رنج می‌برد.

مویدی تصریح کرد: در حوزه وظیفه پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر و در فرآیند جمع‌آوری معتادین عنوان شده که معتادین داوطلبانه می‌بایست به مراکز ترک مراجعه کنند و اگر مراجعه نکردند مجرم شناخته می‌شوند و می‌بایست به مراکز اجباری تحویل داده شوند.

برچیده شدن چهره‌ها و مظاهر زشت معتادین در سطح جامعه

وی تأکید کرد: خوشبختانه یکی از اولویت‌های ما برچیده شدن چهره‌ها و مظاهر زشت معتادین در سطح جامعه است.

جزینی با اشاره به این که مجوز باید به مراکز ماده 16 داده شود گفت: جمع‌آوری این افراد باید از سوی نیروی انظتامی صورت گیرد زیرا نیروی انتظامی متولی این مسئله است.

وی با اشاره به این که قضات باید اذن رسیدگی بدهند، گفت: وزارت بهداشت، سیستم قضایی و نیروی انتظامی این وظیفه‌مندی را برعهده دارند تا معتادان را جمع‌آوری کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به معتادین به دو دسته تقسیم می‌شوند ادامه داد: یک دسته کارت درمان دارند و بیمار به حساب می‌آیند و دسته دوم معتادین پرخطر خیابانی هستند که این افراد باید دستگیر و تحویل کمپ تحت عنوان ماده 16 شوند.

 5600 مرکز درمانی فعلایت می‌کنند

جزینی با بیان این که 5600 مرکز درمانی و 5500 پزشک در این راستا فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه به ما کمک می‌کنند.

وی با اشاره به این که 1200 حوزه درمانی مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: معتادان نیازمند بازتوانی اجتماعی هستند؛ لذا آن‌ها به مشاغل کاذب و زورگویی از خانواده روی می‌آورند، پس باید فکری به حال این دسته کرد.

ضرورت حمایت از معتادین از سوی سازمان‌های مربوطه

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به ضرورت حمایت از معتادین خاطرنشان کرد: 34 سازمان باید در این رابطه حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

جزینی با بیان این که نسبت به سال گذشته ظرفیت‌مان 10 برابر افزایش یافته است، گفت: به کمک سازمان‌هایی همچون شهرداری 10 محل را در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم، به طوری که سال گذشته 20 هزار نفر جمع‌آوری شدند.

وی با تأکید بر این که از سال 90 مراکز ماده 16 راه‌اندازی شده، گفت: مراقبت بعد از خروج فرایندی دارد یعنی باید این عده پس از مراقبت به آغوش جامعه بازگردند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به معتادین بخش خرده‌فروشی، ادامه داد: خرده‌فروشان دستگیر می‌شوند و به زندان می‌روند، بنابراین باید فضای مجازی را تحت اردوگاه ماده 16 فراهم کنیم.

جزینی با بیان این که امسال در تهران فضای 7000 نفری را آماده کرده‌ایم که خرده‌فروشان در آنجا قرار بگیرند، افزود: در هفت استان کشور برای 37 هزار نفر خرده فروش و قاچاقچی فضا ایجاد خواهد شد، لذا تمرکز اکنون در تهران است.

وی ادامه داد: تا آخر سال برای 7000 نفر خرده فروش و قاچاقچی فضا فراهم خواهد شد.

مویدی با اشاره به این که تنها مرجعی که می‌تواند حرف‌های ناگفته را بیان کند پلیس است، گفت: در فرایند مبارزه با موادمخدر پلیس و نیروهای انتظامی باید برخورد قاطعی با خرده فروشان داشته باشند.

رئیس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه این امر مستلزم این است که همه دستگاه‌ها در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات ستاد و وزیر کشور گفت: اقدامات این عده شتاب خوبی را ایجاد کرده است

پلیس تنها سازمانی است که معضلات را لمس می‌کند

مویدی با بیان این که پلیس تنها سازمانی است که همه این معضلات را لمس می‌کند، ادامه داد: وزیر کشور اراده و عزم برخورد در رابطه با معضل موادمخدر را دارد.

رئیس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر وی تأکید کرد: پلیس در عرض کمتر از 10 روز همه این صحنه‌ها را در سطح کل کشور جمع‌آوری می‌کند.

وی با اشاره به این که دستگاه‌های مختلف باید جواب دهند، ادامه داد: دولت و مجلس هم باید جوابگو باشند. بنابراین ما با رعایت جوانب شرعی، حقوقی و تکریم انسانی مبادرت به جمع آوری می‌کنیم.

مویدی با بیان این که بهداشت و درمان و دستگاه قضایی کارشنان را در سطح جمع‌آوری کارشان را خوب انجام نداده‌اند، بیان کرد: دستگاه قضایی متولی نگهداری ماده 16 است.

رئیس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر اولویت اول مأمورین ناجا را جمع‌آوری معتادین دانست و عنوان کرد: همه دستگاه‌ها باید متناسب با مسئولیت‌شان جواب بدهند.

محسن روشن‌پژوه نماینده سازمان بهزیستی طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به این که پدیده اعتیاد مثل برخورد فیزیکی با زباله‌های خیابانی نیست، بیان کرد: بالغ بر 5000 مرکز درمانی سرپایی و 1200 مرکز درمانی در سراسر کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این که قانون‌گذار گفته است که اعتیاد در کشور جرم است، خاطرنشان کرد: مسئولیت مدیریت مراکز اجباری برعهده وزارت بهداشات است.

نماینده سازمان بهزیستی بیان کرد: نهاد مبارزه با موادمخدر بخشی از ظرفیت‌هایش را به کار گرفته است، به طوری که علاوه بر این در ماده 16 هم با نظر ریاست سازمان بخشی از ظرفیت‌مان را در ماده 16 در اختیار قرار گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: معتاد ، اعتیاد ، موادمخدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار