منچستر یونایتد، از کوچه پس کوچه، تا رکوردداری در لیگ برتر

در این گزارش با تاریخچه‌ی باشگاه منچستر یونایتد آشنا می‌شوید.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، منچستر یونایتد به عنوان یکی از ثروتمندترین و پرطرفدارترین تیم‌های دنیا به شمار می‌آید.

این باشگاه در ژانویه 2013 ارزشش به بیش از 3 میلیارد دلار رسید و از این حیث در صدر قرار گرفت. 

بنا بر نوشته مجله فوریز این باشگاه 3.3 میلیارد دلار ارزش دارد و با 1.2 میلیارد دلار اختلاف با باشگاه رم ارزشمندترین باشگاه ورزشی جهان به شمار می‌آید.

تاریخچه:

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد توسط شرکت راه‌آهن لانکشایر و یورکشایر با نام اولیه نیوتون هیث شکل گرفت. این تیم در ابتدا با تیم‌های شرکت راه‌آهن بازی می‌کرد. 20 نوامبر 1880 این تیم اولین بازی رسمی خود را در مقابل تیم بولتون واندرز انجام داد که این دیدار را با نتیجه‌ی 6 بر صفر به پایان رساندند.

این تیم از فصل 93-1892 کار خود را در لیگ دسته اول شروع کرد. اما بعد از تنها دو فصل به دسته‌ی دوم سقوط کرد. در ژانویه 1902 باشگاه با بدهی 2.670 پوند ورشکسته شد. کاپیتان وقت تیم 4 تاجر از جمله هنری دیویس را پیدا کرد که حاضر شدند هر کدام با 500 پوند سرمایه‌گذاری کنند و از 24 آوریل 1902 نام باشگاه تغییر کرد و باشگاهی با نام منچستر یونایتد شکل گرفت.

در سال 1922 پس از توقف سه ساله فوتبال به دلیل جنگ جهانی اول، منچستر به لیگ دسته دوم سقوط کرد و سه بعد موفق شد دوباره به لیگ دسته اول بازگردد. اما تیم مجددا در سال 1931 به دسته دوم رفت. در آن سال منچستر ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ خود را گرفت و در جایگاه بیستم قرار گرفت.

در اکتبر 1927 با درگذشت هنری دیویس رئیس باشگاه، دوباره منچستر در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. جنگ جهانی دوم نیز باعث وقفه در لیگ‌های فوتیال شد. در سال 1945 پس از شروع مجدد بازی‌ها، مت بازی با قراردادی پنج ساله راهی این تیم شد و موفقیت‌های چشمگیری بدست آورد.

در سال 1952، باشگاه پس از 41 سال قهرمان لیگ دسته اول شد و در سال 1957 به عنوان اولین تیم انگلیسی راهی لیگ قهرمانان اروپا شد. در این رقابت منچستری‌ها در مرحله‌ی نیمه نهایی با شکست مقابل رئال مادرید حذف شدند. در همان رقابت‌ها پرگل‌ترین پیروزی تاریخ این باشگاه رقم خورد. منچستری‌ها موفق شدند با نتیجه‌ی 10 بر صفر باشگاه اندرلشت بلژیک را شکست دهند.

دو سال بعد در همین رقابت‌ها پس از پیروزی مقابل ستاره سرخ بلگراد و در راه بازگشت به خانه، هواپیمای بازیکنان منچستر در حالی که در مونیخ آلمان سوخت‌گیری کرده بود، در حال بلند شدن از زمین دچار سانحه شد. فاجعه هوایی مونیخ در 6 فوریه 1958 رخ داد و جان 23 نفر از جمله هشت بازیکن منچستر را گرفت.

در سال 1986 سرالکس فرگوسن به همراه دستیارش آرچی ناکس از تیم آبردین به منچستر آمدند. در آن سال این تیم در جایگاه یازدهم قرار گرفت. در فصل بعد فرگوسن منچستر را به جایگاه دوم رساند اما در فصل 89-1988 باز هم تیم یازدهم شد. فرگوسن در آستانه برکناری بود که با شکست کریستال پالاس قهرمان جام حذفی شدند و فرگوسن ابقا شد.

در فصل بعد منچستر برای اولین بار در جام در جام اروپا قهرمان و فاتح سوپر جام شد.
منچستر در سال‌های بعد از آن هم با فرگوسن به عناوین زیادی دست یافت.
در فصل 99- 1998 منچستر اولین تیم انگلیسی بود که هر سه جام لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا را از آن خود کرد.

در فینال لیگ قهرمانان در حالی که با یک گل از بایرن مونیخ عقب بودند در وقت‌های اضافه با گل‌های سول سیشر و تدی شرینگهام به پیروزی دست یافتند.
پس از آن فرگوسن به دلیل عملکرد بسیار موفقش لقب (سر) را از ملکه بریتانیا دریافت کرد.
در سال 2000 منچستر یونایتد به جام باشگاه‌های جهان راه یافت و در دو فصل بعدی نیز قهرمان لیگ برتر انگلیس شد. پس از آن نیز شیاطین سرخ به عناوین زیادی دست یافتند.

در سال 2008 منچستری‌ها با شکست تیم چلسی در ضربات پنالتی قهرمان اروپا شدند. رایان گیگز در آن دیدار برای 759 بار پیراهن شیاطین سرخ را بر تن کرد و رکورد بابی چارلتون را شکست.
در تابستان سال 2009 کریس رونالدو ستاره پرتغالی منچستری‌ها با مبلغ 80 میلیون پوند که در زمان خود رکورد جهانی به حساب می‌آمد به رئال مادرید فروخته شد.

منچستر در فصل 10- 2009 نایب قهرمان شد، اما در فصل بعد برای نوزدهمین بار قهرمان لیگ برتر انگلیس شد. شیاطین سرخ با آن قهرمانی رکورد تیم لیورپول با 18 عنوان قهرمانی را شکستند.
البته این تیم موفق شد در فصل 2013- 2012 یک بار دیگر جام را بالای سر ببرد و 20 قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را در کارنامه ثبت کند.

در 8 ماه می 2013 فرگوسن اعلام کرد که در پایان فصل بازنشسته خواهد شد. یک روز پس از اعلام بازنشستگی فرگوسن، دیوید مویس اسکاتلندی با این تیم قرارداد شش ساله امضا کرد. اما 10 ماه بعد به دلیل نتایج ضعیف و عدم راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا که پس از اولین بار بعد از فصل 96- 1995 اتفاق می‌افتد، مویس از سمتش برکنار شد و رایان گیگز به صورت موقت جانشین وی شد.

در 19 ماه می 2014 باشگاه اعلام کرد با قراردادی سه ساله لوئیس فن خال هلندی را به خدمت گرفته است. در 28 می 2014 نیز مالکوم گلیرز مالک باشگاه درگذشت.
فن خال نیز نتوانسته با این تیم به موفقیت‌‌های چشمگیری دست یابد اما در حال حاضر که در میانه‌های نیم فصل دوم قرار داریم جزو تیم‌های بالانشین جدول به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.