کاهش فاصله برداشت گاز ایران و قطر/ تولید 7 میلیارد مترمکعب گاز شیرین از بزرگترین مگاپروژه پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قطر در حال حاضر روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، اما میزان تولید گاز ایران از پارس جنوبی 15 میلیارد فوت مکعب است که با تکمیل فازهای 12،15،16،17 و 18 و همچنین راه اندازی فاز 19 میزان تولید گاز ایران به 17 میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.

کاهش فاصله برداشت گاز ایران و قطر/ تولید 7 میلیارد مترمکعب گاز شیرین از بزرگترین مگاپروژه پارس جنوبیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر شعبان‌پور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد از افتتاح بزرگترین پالایشگاه تولید کننده گاز شیرین در روز شنبه خبر داد و گفت: فاز 12 پارس جنوبی یک پالایشگاه 3فازی با ظرفیت برابر معادل 3فاز استاندارد و متعارف در کشور است.

شعبانپور گفت: فاز 12 معادل 3 میلیارد فوت مکعب (84 میلیون مترمکعب) گاز ترش از دریا برداشت کرده و در نهایت پس از فرآورش و جداسازی معیانات گازی و سایر فرآورده ها، حدود 75 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: فاز 12 بزرگترین فاز پارس جنوبی به شمار رفته و معادل سه فاز معمولی و استاندارد، گستردگی دارد.
 
وی ادامه داد: سه سکوی اصلی و یک سکوی اقماری برای فاز 12 پیش بینی شده است که گازتولیدی را با سه خط لوله 32 اینچ به پالایشگاه خشکی انتقال می دهد.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: سه سکوی اصلی فاز 12 به بهره برداری رسیده اند و سکوی چهارم قرار است پس از تعیین مکان مناسب، احداث شود.
 
شعبانپور اظهار داشت: قرارداد توسعه این فاز در سال 84 منعقد شده است، اما اولین سکو در بهمن ماه سال 92 واولین واحد شیرین سازی در اسفند سال گذشته، فعالیت خود را آغاز کرد.
 
وی با بیان اینکه اجرای این طرح حدود 110 ماه (معادل 9.5 سال) طول کشیده است، گفت: توسعه این فاز تا سال 1388 روند کندی را داشت و از سال 1389 روند عقد قراردادهای مربوط به آن افزایش یافت، اما تا زمان تحویل به تیم جدید در سال 1392 حدود 90 درصد پیشرفت داشت.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطر نشان کرد: اجرای یک پروژه شامل مراحل مختلفی مانند محوطه سازی، فنس کشی، ساختمان سازی، نصب تجیهزات سنگین مانند جرثقیل، لوله کشی، نصب اتصالات، نصب تجهیزات پیشرفته و حساس و در نهایت پیش راه اندازی و راه اندازی است.
 
شعبانپور افزود: در ابتدای کار که قرار است محوطه سازی و فنس کشی انجام شود، روند کار به سرعت پیش می رود، زیرا کارها بسیار ساده بوده و پیچیدگی زیادی ندارند، اما با پیشرفت کار و به ویژه پس از رسیدن پروژه به مرز 90 درصد، وارد مراحل تخصصی، پیچیده و حساس کار می شویم که اگر بخش های پیشین کار به خوبی انجام نشده باشد، روند توسعه بسیار کند می شود.
 
وی تصریح کرد: فاز 12 را با پیشرفت 90 درصد و در مرحله حساس کار تحویل گرفتیم و به سرعت توانستیم کارها را پیش ببریم.
شعبان پور افزود: قرارداد این پالایشگاه به صورت بیع متقابل بوده و شرکت پتروپارس این طرح را اجرا می‌کند و قرارداد آن در سال 84 اواخر تیر ماه امضا شده و بلافاصله بعد یک ماه کار اجرایی در این پروژه آغاز به کار کرده به طوریکه اولین سکو در بهمن سال 92 به تولید رسیده است و به مراتب واحدهای بعدی یعنی 6واحد شیرین سازی گاز در سال 93 در مدار تولید قرار گرفت.

شعبان پور در خصوص قرارداد این پروژه از نظر قرارداد سهم ایران حدود 51 درصد و در عمل به 66درصد رسیده است به طوریکه از زمان اجرای قرارداد یعنی بعد از گذشت 10سال بزرگترین پالایشگاه کشور در آستانه بهره برداری قرار گرفت در این پروژه نصب تجهیزات ماشین آلات و ابزارات دقیق توسط مهندسان داخلی انجام شده است.

وی ادامه داد: پروژه فاز 12 تا سال 89 چهل درصد پیشرفت داشته تا جاییکه در بخش خشکی 20درصد بوده و از سال 89 با توجه به پیچیدگی شرایط کاری و مسائل تحریم عقب افتادگی‌هایی در این حوزه به وجود آمد و پروژه در مرداد سال 92 به پیشرفت 90 درصد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: انتخاب پیمانکار عمومی یکی از مهره‌های اصلی برای به ثمر رسیدن طرح‌ها است چراکه دراین پروژه شرکت پتروپارس با همکاری و مدیریت شایسته توانست این طرح را به سرانجام برساند پتروپارس سکوی C وB  را در سال 93 نصب کرد و تاسیسات دریایی نیز دراین پروژه مشارکت داشت.

یکی از هنرهای تیم مدیریتی جدید در شرکت نفت و گاز پارس را پرداخت با حساب و کتاب پول به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژه عنوان کرد وگفت: هم اکنون فاصله نصب تا راه اندازی سکوهای نفتی به کمتر از پنج  ماه رسیده است در حالیکه پیش از این فاصله ١٣ تا ١٤ ماه بوده است.
 
وی با تاکید بر این که هم اکنون هیچ یک از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس در فاز ١٢ پارس جنوبی مطالبه ای از این شرکت ندارد، تصریح کرد: طی یک و سال نیم گذشته تلاش شده پولهای پرداختی به پیمانکاران در این پروژه فقط در خود پروژه هزینه شود.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تنها کار باقی مانده در پروژه توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی را احداث سکوی چهارم این فاز در دریا اعلام کرد و گفت: این فاز با تولید روزانه ٦٦ میلیون متر مکعب گاز، امسال در تامین سوخت زمستانی نقش پررنگی داشت.
 
شعبانپور ایجاد زیرساختها، نصب تجهیزات، ایجاد اتصالها و کابل کشی، نصب تجهیزات دوار و ابزار دقیق و پیش راه اندازی و راه اندازی را به ترتیب از مراحل اجرای یک فاز پارس جنوبی خواند و گفت: پیچیده ترین و حساس ترین مراحل یک پروژه مربوط به ١٠ درصد پایانی ساخت یک پروژه است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری این که بر اساس قرارداد اولیه فاز ١٢ پارس جنوبی با شرکت پتروپارس سهم ساخت داخل ٥١ درصد بود، گفت: این درصد امروز به مرز ٦٦ درصد رسیده، اما متاسفانه یکی از دلایل طولانی شدن این پروژه، روند کند کار در سالهای ١٣٨٤ تا ١٣٨٨ در این فاز است.
 
وی با تاکید بر این که من نیروی فنی این نظام هستم و تنها فنی حرف می زنم، گفت: نباید درصدهای پایانی یک پروژه را با درصدهای اولیه آن مقایسه کرد، زیرا درصدهای پایانی از پیچیده ترین و تخصصی ترین مراحل یک پروژه به حساب می آید.

تولید گاز در دومین ترین فاز ١٧ و ١٨
 

شعبانپور با بیان این که هم اکنون روزانه حدود ٦ تا ٧ میلیون متر مکعب گاز در ترین نخست فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید می شود، گفت: تا چند روز آینده با وارد مدار شدن ترین دوم این فاز تولید آن دوبرابر می شود.
 
وی به ظرفیت اسمی رساندن فازهای اولویت نخست پارس جنوبی و راه اندازی بخشهای از فاز ١٩ پارس جنوبی را از مهمترین برنامه های شرکت نفت و گاز پارس برای سال آینده عنوان کرد و گفت: هم اکنون ایران و قطر به ترتیب روزانه ١٥ و ٢٢ میلیارد فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی برداشت می کنند، از این رو قطر بیش از ١,٥ برابر ایران از این میدان برداشت دارد؛ ضمن آن که پیش بینی می شود تا پایان سال آینده تولید ایران از این میدان به ١٧ میلیارد فوت مکعب در روز برسد.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در شورای اقتصاد، باید حدود ٧ میلیارد دلار در فاز ١٢ پارس جنوبی سرمایه گذاری میشد که بازگشت سرمایه اصلی از آن هفت سال به طول می انجامد.
 
شعبانپور  میزان سرمایه گذاری برای این پالایشگاه را حدود 7.3 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این  میزان هزینه برای سه فاز تخصیص یافته و درآمد هر فاز براساس قرارداد برای تولید 25میلیون متر مکعب گاز می‌باشد همچنین 17میلیون دلار درآمد ارزی برای کشوربه همراه دارد.
 
درآمد زایی ١,٦ میلیارد دلاری در فاز ١٢
 

شعبانپور با بیان این که تا به امروز در فاز ١٢ پارس چنوبی بیش از ٧,٣ میلیارد دلار هزینه شده است، گفت: از اواخر پارسال تا کنون این فاز در مجموع ١.٦ میلیارد دلار درآمد زایی داشته است.
 
وی ادامه داد: با احتساب ١٣ سنت برای هر متر مکعب و ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی تولید شده در فاز ١٢ پارس جنوبی این فاز هم اکنون با وجود آن که به ظرفیت نهایی خود نرسیده روزانه ١٧ میلیون دلار درآمد زایی برای کشور به همراه دارد.
پیشرفت ٥٨ درصدی فاز ١٤
 
شعبانپور در ادامه درباره فاز ١٤ پارس جنوبی با بیان این که هم اکنون این فاز  در بخش دریا عقب ماندگی زیادی دارد، گفت: سال آینده تمرکز در این فاز روی بخش دریا خواهد بود، پیشرفت فیزیکی در این پروژه هم اکنون ٥٨ درصد است.
 
 
وی ادامه داد: فاز 15و16 پارس جنوبی 2سکوی 1میلیارد فوت مکعبی دارد و 2خط لوله 32 اینچ به طول 117 کیلومتر همچنین یک خط 4اینچ برای تزریق متانول دارد.

شعبان پور اضافه کرد: در بخش خشکی یک پالایشگاه دو فازی وجوددارد که با استفاده از فاز 6،7،8 آذر ماه سال 92 به بهره برداری رسیده و 4 ردیف شیرین سازی در مدار تولید است و 2سکوی 1میلیارد فوت مکعب  نیز در فروردین سال 93 حمل و نصب شد.

تولید ٣٦ میلیون متر مکعب گاز در فاز ١٥ و ١٦
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد آخرین وضع فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی نیز گفت: در حال حاضر در چهارترین این فاز با استفاده از گاز دریا و گاز فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی حدود ٣٦ میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می شود.
 
شعبان‌پور گفت: برای سال آینده در فاز 12 بایستی 2.5 میلیون فوت مکعب گاز در نیمه اول سال تکمیل شود همچنین در فاز 15و16 در نیمه اول سال آینده تکمیل و ظرفیت اسمی آن به 50میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید واحدهای اتان و ال پی جی در دستور کار است در فاز 17و18 دو سکو هم اکنون آماده نیست 1میلیارد فوت مکعب از دریا و 1میلیارد از فاز 6،7،8 تا آبان سال 94 اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: اختلاف نظر در خصوص عقب افتادگی این پروژه وجود ندارد شاید اختلافات فنی  مورد نظر بوده که این  موضوع در حال بررسی و پیگیریست.

کاهش فاصله برداشت گاز ایران و قطر 

 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قطر در حال حاضر روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، اما میزان تولید گاز ایران از پارس جنوبی 15 میلیارد فوت مکعب است.
 
شعبانپور خاطر نشان کرد: با تکمیل فازهای 12،15،16،17 و 18 و همچنین راه اندازی فاز 19 میزان تولید گاز ایران به 17 میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.

در ادامه رسول فلاح نژاد مجری طرح فاز 12پارس جنوبی گفت: تا به  امروز 7میلیارد متر مکعب گاز شیرین از این پالایشگاه تولید و به شبکه سراسری تزریق شده است همچنین 10میلیون بشکه میعانات گازی برداشت شده به طوریکه 9.3 درصد آن صادر شده است.

وی ادامه داد: این کار در 8مرحله بارگیری شده و حدود 2200 تن گوگرد تولید شده که بعد از دانه بندی به اسکله ارسال و صادرات هم در این زمینه صورت  گرفته است.

فلاح نژاد تصریح کرد: سه سکوی اصلی برای این پروژه تعریف شده و حدود 36 حلقه چاه قرار بود حفاری شود که ازی این تعداد حدود 31 حلقه حفاری شده و 3حلقه در سکوی B که هم اکنون آخرین مراحل خود را طی می‌کند و 2حلقه چاه نیز به دلیل برخی از مشکلات مخزن حفاری نشده است می‌توان گفت: 34 حلقه حفاری کامل شده است.

مجری طرح  فاز 12 پارس جنوبی اظهار داشت: از 29حلقه چاه هم اکنون برداشت صورت می‌گیرد تا جاییکه حدود 50میلیون متر مکعب گاز از دریا تولید و 66میلیون متر مکعب گاز در 24ساعت گذشته به شبکه سراسری تزریق شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: شعبان پور ، گاز ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار