محسن ذاکری‌نیا؛

احیای 2 دروازه قدیمی در شهر یزد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از احیای 2 دروازه قدیمی ‌شهر یزد به نام دروازه «شاهی» و دروازه «کوشک نو» خبر داد.

احیای 2 دروازه قدیمی شهر یزدبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد، محسن ذاکری‌نیا گفت: مطالعات و طراحی این دروازه‌ها که بخش اندکی از آنها باقی مانده امسال آغاز شده است و بعد از اتمام مطالعات کار مرمت دروازه شاهی در همین سال آغاز خواهد شد.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای مرمت دروازه‌های قدیمی‌ شهر را یک میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اصل دروازه‌ها خراب شده است، اما مستندات آنها برای بازسازی وجود دارد و مبنای احیای دروازه‌ها قرار خواهد گرفت.

این مسئول همچنین از تخصیص 1200 میلیون ریال اعتبار برای مرمت برج و باروی شهر به طول 50 متر و به ارتفاع 10 متر و نورپردازی این برج و بارو با هدف زیباسازی شب‌های یزد برای شهروندان و گردشگران نوروزی خبر داد.

شهر یزد در گذشته چندین دروازه اصلی و فرعی داشته که ورود و خروج کاروانیان در آنها کنترل و از رهگذران دروازه‌های اصلی شهر، خراج دریافت می‌شده است. دروازه‌های شهر که همگی در محدوده بافت تاریخی قرار دارند، به دلیل دخل و تصرف تخریب شده و تنها بخش‌های محدودی از چند دروازه شهر شامل ستون‌ها و دیواره‌های آنها باقی مانده است.

اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای احیای دروازه‌های شاهی و کوشک‎‎نو سعی دارد که نسبت به احیای این سازه‌های قدیمی اقدام کند.

انتهای پیام/زا
برچسب ها: احیا ، دروازه ، شهر ، معماری ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.