شیراز؛

باغ تخت از اسرارآمیزترین باغهای کشور

باغ تخت از نظر معماری یکی از اسرارآمیزترین و باشکوه ترین باغهای ایران محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اين باغ كه در دامنه كوه معروف به بابا كوهي واقع شده، در دوره هاي گذشته از باغهاي مشهور و ديدني شيراز به حساب مي آمد و به نوشته منابع، تا قبل از دوره گوركانيان فقط چهار باغ معروف وجود داشت كه باغ تخت يكي از آنها است.

اين باغ تا اواخر دوره قاجاريه نيز آباد بود ولي بعد از آن رو به نابودي گذاشت و ديگر به آن توجهی نشد.

عمارت اوليه داخل باغ در قرن پنجم هجري به دستور اتابك قراچه ساخته شده و به همين دليل اين باغ به باغ قراچه معروف است.

تيمور گوركاني با ورود به شيراز و ديدن باغهاي شيراز و همچنين باغ تخت، دستور ساختن باغي همانند اين باغ را در سمرقند داد كه آن را نيز تخت قراچه ناميد.

در دوره قاجاريه عمارت باغ كه در هفت طبقه و بر دامنه كوه ساخته شده بود مورد بازسازي قرار گرفت و ساختمانها و حوض هايي بر آن افزوده شد و از اين زمان به تخت قاجاريه معروف شد.

بعدها عمارت جديد در دوره فتحعلي شاه نيز تعميراتي شد. اين عمارت كه از طبقات پلكاني تشكيل شده، از آجر است كه در چهار زاويه آن چهار برج تعبيه شده است. راه ورودي اين برجها كه در بالاي خود داراي كنگره هايي هستند، از داخل عمارت است و با وجود اين برجها و ديوارهاي آجري در اطراف عمارت، ساختماني شبيه به قلعه بوجود آمده كه براي حفاظت و نگهباني از عمارت مورد نياز بود در طول دوره قاجاريه، در قسمتهای ديگر اين دژ ساختمانهايي ساخته شد، ساختمان قديمي دو طبقه بود كه طبقه اول آن در مشرق و شمال داراي در ورودي است در اين دو طبقه در سمت جنوب پنج پنجره وجود دارد كه نماي اين قسمت را تشكيل مي دهد.

از تزئينات اين عمارت لچكي هايي ساخته شده از كاشي هاي رنگي است كه در بالاي طاق نماها ديوار نزديك به برج جنوب غربي قرار دارند و به اوايل دوره قاجاريه مربوط مي شوند . اين بنا از نظر معماري اوايل دوره قاجاريه، از نمونه هاي برجسته اين دوره به شمار مي آيد . عكسهايي كه از دوره قاجاريه از باغ تخت باقي مانده استخر بزرگي را در جلوي عمارت نشان مي دهد كه عكس قسمتهايي از اين عمارت نيز در آن نمايان است . امروز فقط ويرانه هایی از بقاياي استخر و عمارت باقي مانده است.

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.