"علی جنتی": دانشنامه مطبوعات باید تا پایان دولت یازدهم تمام شود/ هیئت نظارت بر مطبوعات بیشتر جنبه چماق را دارد/ درد و دل‌های یک نویسنده با وزیر ارشاد

صبح امروز مراسم رونمایی از دانشنامه مطبوعات ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز آیین رونمایی از دانشنامه مطبوعاتی ایران با حضور "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعات، محمد جعفر محمدزاده، ابوالفضل خطیبی، راضیه آبادیان از اعضای نگارش دانشنامه مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
محمدجعفر محمدزاده در ابتدا گفت: نگارش دانشنامه مطبوعات در فضای فرهنگی و علمی کشور امری بسیار ضروری بوده که متاسفانه این اتفاق تا به حال انجام نشده، این کار در نوع خود ارزشمند و اساسی است که ماندگار خواهد بود و نگارش آن از شهریور 90 آغاز شد.
 
وی ادامه داد: اولین جلسات علمی با حضور زنده یاد پروفسور معتمدنژاد آغاز و ایشان به عنوان نام تا انتها جزء گروه خواهند ماند در نگارش دانشنامه مطبوعات دو گروه با ما همکاری کردند دسته اول پژوهشگران و محققین باتجربه و توانمند و دسته دیگر جوانان با استعداد و اهل قلم که آینده این حوزه در دست آنها خواهد بود.
 
تاریخچه مطبوعات در این مجموع از 1253 قمری آغاز شده و در چهار سال پیگیری می‌شود بخش اول نشریات فارسی زبان ایرانی می‌باشد و بخش دوم نشریات فارسی زبان در خارج از کشور و در جلد سه فعالان و اشخاصی که در تاریخ مطبوعات کشور نقش داشتند و در آخر مقالاتی که در حوزه اصطلاحات، عناوین و موسسات به نگارش درآمده جمع‌اوری می‌شود که در انتها این چهار فاز باهم ادغام خواهد شد برای نگارش این دانشنامه از منابع معتبر و دست اول استفاده شده و دقت به تعلیل ویرایش مطالب و قضاوت بی‌طرفانه برای نگارش برای ما حائز اهمیت بود.
 
حسین انتظامی در ادامه این جلسه عنوان کرد: به نسبت کشورهای منطقه هم در تجلیات و هم مظاهر مردم سالار و هم در مطبوعات پیشینه داریم که آنها باید جمع‌آوری شده و به عنوان مرجعی برای اهالی مطبوعات استفاده شود.
 
ابوالفضل خطیبی یکی از نویسندگان این دانشنامه در ادامه تصریح کرد: حسین انتظامی در دانشنامه همکاری بسیاری با ما کرد و دو مدخل آن را به نگارش درآورد البته که مجموعه‌ای از افراد در این مجموعه با همکاری داشتند اما اصلی‌ترین نویسندگان و ویراستاران علمی آن سه نفر بیشتر نیستند و دیگران برای هر مدخل مطلبی به نگارش درآورند.
 
وی افزود: نگارش دانشنامه امری بسیار سخت است و اگر کسی به سراغ آن نرود کاملا حق دارد و در این زمینه از حمایت مجموعه نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر دارم.
 
خطیبی به عنوان درخواست از علی جنتی گفت: اهل قلم هم آدم است و با تمام مشکلات در این مملکت زندگی می‌کند و بنده انتظار حمایت دارم زیرا ما با حداقل بودجه و حق‌الزحمه وظیفه ویراستاری و نگارشی ان را به عهده گرفتیم و امیدوارم تا پایان دولت یازدهم فاز اول آن پایان یابد.
 
مسعودی در ادامه جلسه گفت: اینجا جا دارد که خبر خوبی را بگویم و آن خبر گشایش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران است این دانشنامه‌ها و آثار باعث بلوغ فکری ما می‌شود که این گام بزرگ از زمان دکتر حسینی وزیر سابق آغاز شده و خواسته‌ای که دارم این است که مشکلات کتابها‌یی که در مرکز توسعه رسانه توقیف شده است حل شود.
 
وی افزود: امیدوارم تسهیلاتی برای دانشجویان و خبرنگاران برای تهیه این دانشنامه قرار بگیرد و نکته دیگر پیگیری برای جلدهای بعدی است تا این فازها را با موفقیت پشت سر بگذاریم در مملکت ما مشکلات زیادی برای مطالعه این آثار وجود دارد برای مثال وقتی به کتابخانه ملی مراجعه کردیم شماره‌های اول روزنامه ابرار وجود نداشت و ما به سختی آنها را تهیه کردیم.
 
دعایی مدیر مسئول روزنامه مطبوعات در ادامه جلسه عنوان کرد: انتشار دانشنامه باید به نوعی اطلاع رسانی شود و امیدوارم سعه صدری باشد به کسانی که منزوی و خانه‌نشین هستم عده‌ای هستند که اهل فضیلت و تجربه‌اند و به دلایلی منزوی شده‌اند معتقدم این فضا را باید بشکافیم و آنها را دوباره جذب کنیم که در این صورت کارتان نافذ است.

"علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امروز به بهانه رونمایی دانشنامه مطبوعات دور هم جمع شده‌ایم درباره افرادی که در فعالیت علمی و روزنامه‌نگاری صاحب سبک‌اند طبیعتا نقشی که مطبوعات و رسانه در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و شفاف سازی و مقابله با فساد و اصلاح آن دارد پوشیده نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما در این زمینه از دید زمان پیشرو و در حال حاضر هم مطبوعات در مقابله با کشورهای دیگر از سابقه بالایی برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز صبح جلسه نظارت در مطبوعات را داشتیم و متوجه شدم که طبق آمار حدود 6100 مطبوعات در کشور مجوز گرفتند که طبیعتا تعدادی از آنها نتوانستند ادامه دهند متوقف شده‌اند که امیدوارم شامل ماده 16 نباشد کاری که محمدجعفر محمدزاده شروع کرده واقعا جایش در کشور خالی بود و کار بسیار ارزنده‌ای است و تمامی دست‌اندرکاران مطبوعات باید برای غنای آن و رسیدن به نتیجه مطلوب به این گروه کمک کند نگارش این دانشنامه واقعا سنگین است و نیاز به شخصیت‌های علمی و الباب مطبوعات دارد.

وی افزود: معتقدم در فضای بی‌طرف هم مطبوعات دوره‌های گذشته و هم مطبوعات امروزی باید در این دانشنامه حضور یابند تا اثری ماندگار ارائه شود یکسری از اطلاعات در دانشنامه‌ها اطلاعاتی ثابت هستند و نیاز به تغییر ندارند ولی این کار دائما نیاز به تغییر و در طول زمان نیاز به آدابته شدن دارد که باید اطلاتی به روز در آن لحاظ شود بنابراین رسالتی سنگین است آن چیزی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می‌گردد با توجه به ارزنده بودن این کار قطعا از جانب ما کمک خواهد شد و بنده معتقدم نیروهای بیشتری را جذب کنیم تا انتهای دولت به پایان برسد.

جنتی در ادامه گفت: بهترین راه این است که این دانشنامه بر روی سایت قرار گیرد تا در دسترس همه باشد ما باید بدون لحاظ برخی از مسائل سیاسی و ملاحظات دیگر کسانی را که در این حوزه فعالیت کردند معرفی کنیم المنجه فرهنگ عربی غنی است که مسیحیان در لبنان منتشر می‌کنند و این فرهنگ نامه مدخلی مفصل درباره امام خمینی وجود دارد که بدون هیچ ملاحظات سیاسی به نگارش درآمده است باید به این افراد در حد معرفی زندگی‌نامه و خدماتشان توجه شود.

علی جنتی در انتهای جلسه گفت: در حوزه مطبوعات امروز بحثی مطرح شد که هیئت نظارت در مطبوعات بیشتر جنبه چماق را دارد هیئت نظارت باید بداند کدام مطبوعات درست عمل می‌کند و آن را تشویق کند. حسین انتظامی باید یک تعداد شاخص‌هایی را از نظر محتوا تعیین کند تا نشریه‌هایی که در زمینه مسائل خاص خوب قلم می‌زنند یا از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تشویق قرار گیرد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار