دانشنامه موسیقی فلات ایران با دربرگیری 5 کشور تنظیم شده است

مدیر کل مرکز موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دانشنامه موسیقی فلات ایران زمین با 800 مدخل تنظیم شده است که پنج کشور موجود در فلات ایران قدیم را در بر می گیرد

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی سیستان وبلوچستان، پیروز ارجمند، یکشنبه شب در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی در زاهدان افزود: در حوزه میراث فرهنگی 15 پروژه ثبت موسیقی نواحی انجام شده است.
 
وی بیان کرد: سند توسعه موسیقی محلی تدوین و نهایی شده و تلاش و پیگیری برای تاسیس شورای عالی موسیقی نیز آغاز شده است.
 
وی اظهار داشت: حضور فعالتر بخش خصوصی در فعالیتهای هنری و فرهنگی از برنامه های اولویت دار این مرکز است که در همین راستا برگزاری جشنواره های موسیقی و هنری به بخش خصوصی و استانها واگذار می شود.
 
مدیر کل مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری جشنواره موسیقی فجر در زاهدان برای نخستین بار از 25 بهمن تا دوم اسفند امسال از جمله برنامه ریزیهای انجام شده در همین بخش است.
 
وی توجه به آموزش هنرمندان بویژه در بخش موسیقی را از جمله رویکردهای مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: دو هنرستان موسیقی در تهران فعال است و گسترش این هنرستانها نیز در برنامه های آینده قرار دارد.
 
ارجمند بیان کرد: همچنین تاسیس دوره دکترا در دو رشته ˈموسیقی شناسی قومی و طرح جامعه شناسی موسیقیˈ از برنامه های اولویت دار و در حال پیگیری است.
 
وی افزود: آموزشگاههای آزاد موسیقی نیز در شهرهای مختلف زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش فعالیت خوبی دارند و در حال تربیت نیروهای هنرمند و مستعد هستند.
 
وی گفت: اکنون چهار میلیون دانش آموز در حوزه سرود فعالیت می کنند و گروههای بزرگ 1357 نفره سرود و یا طرح سرود همگانی در مدارس تشکیل و اجرا شده است.
 
وی ایجاد مکتب خانه و یا سرای موسیقی در استانهای مختلف را از برنامه های در حال پیگیری مرکز موسیقی ذکر کرد و گفت: طرح تکریم هنرمندان به اجرا در آمده و طرح اعطای رتبه و یا درجه هنری به هنرمندان برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اجرا در خواهد آمد.
 
مدیر کل مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ترمیم حقوق هنرمندان پیشکسوت و حمایت های بیمه ای آنان از طریق مکتب خانه های موسیقی و فعالتر شدن انجمن های موسیقی از جمله برنامه های طرح تکریم هنرمندان است.  
 
وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان صدقه نمی دهد بلکه حفظ کرامت و شان و شخصیت آنان را همواره مورد توجه و سرلوحه کارها قرار داده و طرح تکریم هنرمندان نیز در همین راستا به اجرا در آمده است.
 
ارجمندی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط و زمینه را برای فعالیت هنرمندان فراهم می کند و در همین زمینه حمایت های لازم از جمله ایجاد استودیو رودکی، ارائه مشاوره های فنی، تربیت نیروها و حمایت از هنرمندان نخبه و تجهیز استانها به استودیوهای استانی را در برنامه قرار داده است.
 
مدیر کل مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: موسیقی بخشی از میراث معنوی کشور است و حافظ آن نیز مردم هستند.
 
وی اضافه کرد: توسعه و پیشرفت تجهیزات الکترونیکی موجب گستردگی تب خوانندگی در جوانان شده است و برای این منظور و جلوگیری از انحراف جوانان در تلاش برای تاسیس اتاق های آواز هستیم تا علاقه مندان به خوانندگی در این اتاقها به تمرین آواز بپردازند.
 
وی اظهار داشت: شناسایی و جذب جوانان علاقه مند و ظرفیت های موجود از دیگر برنامه های این مرکز است.
 
ارجمند بر تقویت دیپلماسی هنری تاکید کرد و گفت: تلاش برای نشان دادن فرهنگ ارزشمند ایران اسلامی و معرفی میراث معنوی ملت بزرگ ایران از برنامه های پیش بینی شده برای تقویت دیپلماسی هنری است.
 
وی تصریح کرد: جهانی سازی عرصه فرهنگ و هنر باعث از دست رفتن تنوع هنر و فرهنگ می شود و به همین سبب ضرورتی برای صادر کردن فرهنگ وجود ندارد، فرهنگ و هنر خوب و شایسته و با کیفیت خود به خود به دنیا معرفی می شود و مردم زیادی را جذب خود می کند.
 
وی افزود: هنرمند مرز جغرافیایی نمی شناسد اما حافظ و معرف فرهنگ خود است.  
 
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان می تواند نقش مهمی در تقویت دیپلماسی هنری داشته باشد و با برقراری ارتباط بیشتر با هنرمندان کشورهای همسایه و عزیمت هنرمندان بومی به آن کشورها زمینه تبادل فعالیتهای هنری و فرهنگی بخوبی فراهم می شود.
 
مدیر کل مرکز موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در نظر داریم بخشی از وظایف و تکالیف وزارتخانه را به ادارت کل استانها تفویض اختیار کنیم که از آن جمله حوزه شعر و ملودی‌ها است.
 
وی افزود: سامانه اینترنتی مرکز موسیقی ایران بزودی راه اندازی می شود و زمینه برای ارتباط سهل و آسان هنرمندان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار