شیراز/

برگزاری نشست بررسی کشفیات باستان شناسی تخت جمشید تا شهر پارسه

نشست بررسی پژوهشها و کشفیات باستان شناسی و فعالیت های مرمتی از تخت گاه تخت جمشید تا شهر پارسه برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ در این همایش که با هدف توانمندسازی علمی راهنمایان گردشگری فارس و با حضور فعالان و دانشجویان مقاطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته های باستان شناسی، تاریخ و ایران شناسی و کارشناسان حوزه تخت جمشید در تالار علامه جعفری دانشگاه شیراز برگزار شد اساتید گروه تاریخ دانشگاه شیراز به بررسی و تشریح زوایای معماری و هنری هخامنشییان پرداخته و آخرین دستاوردها و اکتشافات در کاوش های اخیر شهر پارسه را ارائه کردند.

محور اصلی مباحث مطرح شده در این همایش تخصصی در خصوص نتایج حاصل از کشفیات اخیر مطالعات مشترک هیات ایرانی و ایتالیائی در شهر پارسه تخت جمشید بود که به منظور حفاظت و شناخت هر چه بیشتر شهر پارسه و با حضور پژوهشگران مختلف در حوزه های مطالعاتی باستان شناسی، حفاظت و مرمت، زمین شناسی، ژئوفیزیک، نقشه برداری و تشکیل بانک های اطلاعاتی در مهر و آبان ماه امسال انجام شد.

علیرضا عسکری چاوردی رئیس هیئت ایرانی کاوش‌های مشترک ایران و ایتالیا در شهر پارسه سخنران اصلی این نشست بود که به تشریح و بررسی یافته‌ها و اکتشافات در کاوش های اخیر باستان شناسی از تخت گاه تخت جمشید تا شهر پارسه پرداخت.

وی از ویژگی ها و مشخصات بناهای مکشوفه در این مطالعه سخن گفت و به تشریح نقوش اسطوره‌های ایران و بین النهرین باستان که بر روی هزاران آجر لعابدار به کار رفته در ساخت این بناهای شگفت انگیز حک شده اند، پرداخت.

این متخصص باستان شناسی هخامنشی به کشف کارگاههای طلاسازی و کوره‌هایی که در آن استخوان ها پودر می شده و برای تسطیح و صیقل دادن و یا تزیین سنگ های مورد استفاده در ساخت تخت جمشید به کار می رفته است اشاره کرد.

عسکری چاوردی، بررسی گل نوشته های کشف شده در تخت جمشید را دارای اهمیت دانست و گفت: از این منظر که گل نوشته ها می توانند نام مکان، اصول و برنامه‌هایی که در سیستمهای مدیریتی شهر تاریخی پارسه وجود داشته اند را رازگشایی کرده و به بازآفرینی و شناخت حوزه تخت جمشید و هخامنشیان دست یابند از این رو لوحهای کشف شده با دقت بسیار بررسی و یکی از نظریه های مهمی که طی این بررسیها کشف شد وجود ارتباطات گسترده تجاری و بازرگانی بین بابل و شهر پارسه بوده است.

این استاد دانشگاه تاریخ از تحلیل عنصری انجام شده بر روی بیش از 150 نمونه مواد آلی و تاریخ گذاری کربن 14 و لایه نگاری باستان شناسی در شهر پارسه سخن گفت.

خاکرند، ندیم و خیراندیش نیز سخنرانان دیگر این نشست تخصصی بودند که در مورد آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه ، مباحثی ارائه کردند.

این نخستین نشست تخصصی بود که بعد از کشفیات اخیر دور پنجم مطالعات باستان شناسی شهر پارسه برای علاقمندان و فعالان حوزه باستان شناسی و گردشگری فارس برگزار شد که از این منظر حائز اهمیت فراوانی است./س

انتهای پیام/

برچسب ها: نشست ، کشفیات ، تخت ، جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.