تبریز/

برگزاری جشنواره بین المللی ربع رشیدی درتبریز

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی ازبرگزاری جشنواره بین المللی ربع رشیدی درتبریزخبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، شیاری بااشاره به اینکه این همایش بین المللی با مساعدت استاندار و مسوولیت کمیته علمی توسط دانشگاه تبریز برگزار خواهد شدافزود:در این مسیر همکاری و تعامل دیگر دستگاه ها و ارگان های مختلف علمی و اجرایی ضروری است.

وی زمان برگزاری جشنواره بین المللی ربع رشیدی را نیمه نخست سال 92 اعلام و اظهار کرد: تلاش می شود این جشنواره حداکثر در ماه های مرداد و شهریور برگزار شود.

شیاری ادامه داد: به دلیل وسعت و حجم وسیع برگزاری این همایش از هم اکنون مقدمات اجرایی و علمی آن توسط استانداری و دانشگاه تبریز در حال فراهم شدن است.

وی اضافه کرد: در این جشنواره از تمام دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی بزرگ جهان بویژه جهان اسلام دعوت به عمل خواهد آمد و فراخوان مقالات مربوطه به آنها ارسال می شود.

شیاری، هدف از برگزاری جشنواره بین المللی ربع رشیدی را احیای میراث فرهنگی و حمایت از مخترعان و نخبگان جهان اسلام عنوان کرد و گفت: این جشنواره با محوریت آذربایجان شرقی و با موضوع فناوری های نوین در سطح بین المللی برگزار می شود.

ربع رشیدی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز واقع در محله عباسی است که حدود 700 سال پیش توسط خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی به عنوان یک محل دانشگاهی و علمی و پژوهشی ایجاد شد.

در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهار طرف آن قرار داشت.

ربع رشیدی شهری کوچک شامل کتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالایتام، حمام، مهمانسرا، بیمارستان، مدارس عالی، و کارگاه های صنعتی بود.

فضل الله همدانی برای تامین هزینه های این مرکز املاک فراوانی را در نقاط مختلف اعم از ایران قدیم، بخش هایی از عراق، افغانستان، گرجستان، ولایت روم، آذربایجان و سوریه وقف این مرکز کرد.

از وقف نامه تدوین شده مزبور که به وقف نامه ربع رشیدی معروف است هم اکنون تنها یک نسخه باقی است که در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می شود.

وقف نامه ربع رشیدی در خرداد 86 از سوی سازمان کتابخانه ملی ایران به یونسکو معرفی شد و در نشستی که از 21 تا 25 خرداد در یونسکو برگزار شد، به همراه شاهنامه بایسنقری در فهرست میراث مستند این سازمان به ثبت رسید.

به استناد وقف نامه مورد اشاره، ربع رشیدی مرکز گفتمان علمی میان تمدن های روز بوده و علاوه بر زبان های فارسی و عربی، دروس رایج به زبان های ترکی، چینی، یونانی، عبری، مغولی و احتمالاً سانسکریت تدریس شده و هزاران دانشجو در آن مشغول تحصیل بوده اند/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.