جمع كردن ارزان‌ترین کامپیوتر چقدر پول می‌خواهد؟

گذشت آن روزهایی که بازار لوازم کامپیوتر پُر بود از جوانانی که به دنبال قطعات مختلف می‌گشتند. همان ایام بود که اصطلاح سیستم بستن شکل گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از بازار خبر : پس از جنجال و استقبال سيلي از كاربران که بر سر گزارش تهیه جهیزیه ارزان به پا شد، دیدیم بد نیست پروژه‌ای مشابه این بار برای سر هم کردن یک کامپیوتر ارزان و ساده را اجرا کنیم ؛ به همين دليل خبرنگار بازار خبر را به قلب بازار كامپيوتر فرستاديم تا اقتصادي ترين كامپيوتر بازار را برايمان تشريح كند.

فقط یادتان باشد سیستم ذیل با پایین‌ترین کارایی ممکن اسمبل می‌شود. هدف به دست آوردن ارزان‌ترین قیمت بازار است.

گام به گام

فرض می‌کنیم شما در آن واحد می‌توانید همه قطعات را تهیه کنید. پس به تفصیل آنها را بررسی می‌کنیم.

Case

در مرحله اول پیش از هر چیز نیاز به یک Case دارید. کیس، همان جعبه‌ای است که کلیه قطعات درونش سوار می‌شود. مد نظر داشته باشید که کیس‌های کامپیوتر می‌بایست علاوه بر زیبایی ظاهری، دوام کافی نیز داشته باشند. بی‌کیفیت بودن شاسی کیس، چفت و بست‌های درون آن را پس از مدتی از بین می‌برد.
قد و قواره یک کیس رابطه مستقیمی با اندازه مادربورد شما دارد. کیس‌های کوچک تنها میزبان بوردهای سایز کوچک هستند. طبیعی است که یک بورد کوچک کارایی مطلوبی از نظر فنی ندارد.

Power

اغلب کیس‌های کامپیوتری را با یک منبع تغذیه موسوم به پاور عرضه می‌کنند. اما چندی است با توجه به گرانی بازار، عرضه‌کنندگان به منظور جلوگیری از افزایش قیمت، پاور را به صورت جداگانه به فروش می‌رسانند. پاورها مرکز اصلی تامین نیروی کامپیوتر هستند. نیاز به توضیح پیچیده‌ای نیست. هرچه یک پاور قوی‌تر باشد، قطعات نیز با کیفیت بهتری کار می‌کنند. اما الزاماً این بدان معنان نیست که قوی‌ترین پاورها، بالاترین بازده‌ها را دارند. یادتان باشد، پورت‌های خروجی پاور بر حسب نوع مادربورد، تغییر می‌کند. تعدداد خروجی‌های برق می‌تواند تعداد قطعات نصب شده را افزایش دهد.

MotherBoard

بعد از تهیه پلت‌فرم کامپیوتر، نوبت به تهیه قطعات فنی می‌شود. بورد مادر، بورد اصلی و یا هرچه که اسمش را می‌گذارید، تعیین‌کننده قیمت پایه دستگاه شما است. در این زمینه با کارشناسان مشورت کنید. قرار نیست با گران‌ شدن یک مادربود، سی‌پی‌یو و یا رَم شما نیز قوی شود.

پیش از خرید به تعداد اسلات‌‌های رم، آن‌بورد بودن کارت گرافیک و سطح پشتیبانی کننده مادربود دقت کنید. امکان دارد یک مادربورد ضعیف نتواند با یک رم و یا سی‌پی‌یو قوی سازگاری داشته باشد.

CPu

می‌گویند مغز کامپیوتر است. مهم‌ترین و یکی از گران‌ترین قطعات آن. سازگاری بین تکنولوژی پردازنده و مادربورد از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید الان در بازار سی‌پی‌یوهای سلرون و پنتیوم نیز که ارزان است، پیدا شود ولی مشکل آنجاست که مادربوردی که بتوان آنها را رویش سوار کرد پیدا نمی‌شود. همینکه بدانید با چقدر پول چه چیزی گیرتان می‌آید کافیست. پردازنده‌های قوی گاه قیمتشان چند برابر یک کامپیوتر است.

Ram

حافظه اصلی به تعبیر عام، قطعه سرعت کامپیوتر است. فناوری‌ رم‌ها نیز به مادربورد ربط دارد. حواستان باشد اگر رم DDR3‌ می‌خرید باید مادربوردتان نیز DDR3 ساپورت باشد. رم‌ها خیلی سریع می‌سوزند. ایراداتشان هم اغلب با علایم عجیبی بروز پیدا می‌کند. به همین خاطر است که پیشنهاد می‌شود از مارک‌های معتبری برای خرید استفاده کنید. گارانتی‌ رم‌ها از مهم‌ترین فاکتورهایتان باشد.

VGA

اگر قصد داریم سیستمی ببندیم که کارت گرافیک آن‌بورد داشته باشد، دیگر نیاز به تهیه یک کارت مجزا نیست. در غیر این صورت هزینه‌ای به مجموع هزینه‌هایتان اضافه می‌شود. اگر اهل بازی یا کارهای گرافیکی هستید، قید یک سیستم ارزان را بزنید.

Optic Drive

هرچه باشد این سیستم نیاز به نصب برنامه دارد. 90 درصد برنامه‌ها نیز از طریق CD نصب می‌شوند. غیر از این، رایت کردن سی‌دی و دی‌وی‌دی دیگر امر طبیعی شده است. رایترهای گران‌تری نیز در بازار موجود است ولی با همین مدل‌های دم دستی نیز کارتان راه می‌افتد. فقط دری جریان باشید که بعضی از درایوهای جدید با پورت‌های مدرنی عرضه می‌شوند که مادربورد ارزان از ساپورت آن عاجز است.

Hard Disk

نگه داشت اطلاعات اعم از فیلم، موزیک و تصویر نیاز به یک محل ذخیره‌سازی دارد. هرچه هارد حجیم‌تر، قیمت آن نیز گران‌تر می‌شود. هارد بی‌کیفیت علاوه بر اینکه محل امنی برای ذخیره اطلاعات حیاتی نیست، می‌تواند سرعت کار را به طرز عذاب‌آوری پایین بیاورد.

Monitor

تلویزیون کامپیوتر شماست. دیگر بعید است امروزه در بازار مدل‌های لامپی CRT موجود باشد. اغلب همه LCD و بیش از آن LED هستند. بزرگی صفحه، وضوح تصویر و کیفیت ساخت یک مانیتور روی قیمت تمام شده‌اش موثر است.

Mouse & Keyboard

آخرین موردي که برای یک کامپیوتر نیاز دارد، موس و کیبورد است. اين شاید ارزان‌ترین قطعات باشند. اما یادتان نرود که این دو قطعه پرکاربرد ترین لوازم هستند. بی‌کیفیت بودنشان خیلی زود به چشم می‌آید.

.
قیمت پایه (تومان) نام قطعه/مدل
175,000 ASUS - P8H61-M LX PLUS  مادربورد
170,000  هارد دیسک Seagate - SATA 3 - 500 GB
58000 دی‌وی‌دی و سی‌دی رایتر LITEON - 24X - SATA 
300,000  نمایشگر Samsung S19A10N LCD
35,000 منبع تغذیه Power Supply 500W 
25,000 Mouse & Keyborad
200,000  پردازنده Intel Dual-Core E5700 - 3.0GHz 
30,000  رم KINGSTON - 2GB
40,000 کیس Case Microlab

به این لیست، هزینه‌های احتمالی مثل مودم، ADSL،‌ میز کامپیوتر، وب‌کم و مهم‌تر از همه هزینه نصب ویندوز و اسمبل قطعات را نیز اضافه کنید.

برچسب ها: ارزان ، کامپیوتر ، سیستم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار