دهمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد؛

از شکسته شدن رکورد فروش تا برپایی ۴۴ نشست فرهنگی در نمایشگاه کتاب

سخنگوی نمایشگاه کتاب گفت: نسبت به سال گذشته رکورد فروش کتاب‌ها شکست و همزمان با آن ۴۴ نشست فرهنگی برگزار شد.

در دهمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب در نشستی به تشریح داده‌های رفتار مشتریان در نمایشگاه مجازی سی‌وچهارم (سال گذشته) پرداخت و گفت: طبق دریافت آمار‌ها از خانه کتاب و ادبیات ایران و کتابخانه ملی، تاکنون حدود ۵ میلیارد نسخه کتاب مناسبِ سیاست‌گذاران، مراجعان، خوانندگان، ناشران و نویسندگان با موضوعات مختلف در کشور چاپ شده است.

بنا به آمار متولیان نمایشگاه کتاب، بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب ۱۸۰ هزار نفر مراجعه‌کننده و خریدار داشته و کل کتاب‌های به فروش رسیده، یک میلیون و ۳۶۹ هزار نسخه کتاب بوده است. سال گذشته در نمایشگاه مجازی کتاب، ۲۶۹ هزار عنوان کتاب عرضه شده بود، که با رشد ۲۳ درصدی مواجه بود. همچنین ۴۰۱ میلیارد تومان از طریق نمایشگاه مجازی کتاب به دست آمده، که ۴۰ درصد فروش‌ها تنها در ۱۱ روز در نمایشگاه مجازی انجام شده است.

این در حالی است که تا پنجشنبه سال جاری در بخش مجازی نمایشگاه ۱۴۶ میلیارد تومان کتاب فروخته شده، که از این میزان ۱۰۸ میلیارد تومان توسط ناشران کتاب و ۳۸ میلیارد تومان از فروش این بخش توسط کتابفروشان انجام و ثبت شد.  

در بخش حضوری نمایشگاه هم ۲۷۹ میلیارد تومان کتاب فروخته شد، که از این میزان ۱۴۹ میلیارد تومان از درگاه‌های رسمی فروش نمایشگاه و ۸۵ میلیارد تومان از درگاه‌های غیررسمی نظیر کارت به کارت انجام شده است. بنا به ادعای سخنگوی نمایشگاه کتاب، با فروش ۴۲۵ میلیارد تومانی طی ۹ روز از برگزاری نمایشگاه، رکورد فروش سال گذشته شکسته شد.

دهمین روز نمایشگاه کتاب با ۴۴ نشست فرهنگی همراه بود، که با احتساب ۲۹۶ برنامه‌ای که توسط کمیته فرهنگی نمایشگاه اجرا شده، تعداد برنامه‌ها به ۳۴۰ می‌رسد.

شهر‌های دوستدار کتاب و روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب هم در نمایشگاه کتاب تهران به برنامه‌هایی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پرداختند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای نمایش قصه سفر به دنیای قصه‌ها با معرفی عروسک‌های بومی خوزستان، اجرای قصه نمایش همسفر با هدف آشنایی با اماکن مختلف استان خوزستان، رونمایی از کتاب «فقط یک بار می‌توانم زنگ برنم» با حضور مرجان ظریفی نویسنده، رونمایی از کتاب پا به پای قاسم و مکتب شهید سلیمانی با حضور نویسندگان آنها و گپ و گفت نویسندگان حوزه کتاب به صورت مجازی در غرفه فعالیت‌های فرهنگی روستای علویه شهرستان جهرم، پخش کلیپ سیستان «مرکز نیم روز واقعی» یا نصف النهار مبدا جهان و بزرگداشت حکیم فردوسی در غرفه سیستان اشاره کرد.

دهمین روز از نمایشگاه کتاب با یک ساعت تمدید به فعالیت خود ادامه داد. طبق نظرسنجی انجام شده از مردم، آنها در پاسخ به این سوال که «در طول سال معمولا کتاب‌های مورد نیازتان را از چه محلی تهیه می‌کنید؟» ۶۰ درصد از طریق نمایشگاه کتاب حضوری و مجازی، ۴۶ درصد مردم کتاب‌فروشی‌های سطح شهر، ۴۲ درصد فروشگاه‌های اینترنتی، ۲۴ درصد از کتابخانه یا دوستان و ۳ درصد از سایر موارد خرید را اعلام کرده بودند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار