در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۴۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۲.۴۶ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۳.۲۴ درصدی در پله ۷۱۴ هزار و ۸۴ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۹۵ درصدی در ارتفاع ۲۳ هزار و ۸۳۸ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت استخراج جز اکتشاف با افزایش ۳.۳۳ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انبوه سازی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت ذغال سنگ هم با افت ۱۳.۲۹ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۶۹۵ هزار میلیارد، یکشنبه ۳ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

خستگی که از تابلوی معاملاتی مشهود است!

در ادامه رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه این هفته شاهد تداوم نزول بازار و افت قیمت بیشتر و حتی از دست دادن سطوح حمایتی در بخش قابل توجهی بودیم.

او افزود: خستگی و نابودی از تابلوی معاملات مشهود است و جایی برای حرف نمی‌گذارد. نه تنها شاهد هیچ گونه حمایتی نبودیم برعکس گویی دست‌هایی تمایل به افت بیشتر این بازار دارند. بازار تا به محدوده مد نظر نرسد این بازی و دور باطل ادامه می‌یابد و ادامه‌ فرآیند فرار و ترک بازار توسط قدیمی‌ها را به همراه دارد. تمامی حد ضرر چارتی و تابلویی فعال شده و فضای ناامیدی و بی اعتمادی بر تابلو‌های معاملاتی حاکم شده که بعد از سال ۹۹ این جو بی سابقه است و ارزش معاملات پایین و خروج پول حقیقی تایید این داستان است. 

او می‌گوید: نرخ بهره بالا، عدم رشد نرخ نیما، سیاست‌های مبهم مالیاتی و... دست به دست داد تا اردیبهشت بدی رقم بخورد. در آخرین روز کاری، بالاخره کلیات تمدید معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه در مجلس تصویب و کمی امیدواری به بازار تزریق شد و شاهد رنج‌های مثبت بودیم و با انتشار جزئیات در آخر هفته تابلوی معاملات شنبه می‌تواند بهتر باشد.

وفایی بیان کرد: خبر بعدی افزایش ضرایب اعتباری بود که می‌تواند بخش معظل دار اعتباری‌ها در کارگزاری‌ها را موقتا بهبود ببخشد. خبری مبنی بر راه اندازی بازار توافقی دلار برای تامین ارز بخش خصوصی نیز به گوش می‌رسد. باید دید آیا این کار می‌تواند به رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی کمکی کند یا خیر؟

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار