نشست مقامات طالبان و سازمان ملل

نشست هماهنگی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان و مقامات دفاتر سازمان ملل متحد برگزار شد.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در نشست هماهنگی در سطح رهبری میان مقامات طالبان و دفاتر سازمان ملل متحد گفت وقت آن رسیده که همه تلا‌ش‌ها در راستای اعمار و پیشرفت کشور متمرکز شود.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه طالبان در خبرنامه‌ای نوشته است نشست هماهنگی در سطح رهبری میان مقامات طالبان و دفاتر سازمان ملل متحد برگزار شده است.

در خبرنامه‌ آمده است که در این نشست از جانب طالبان وزارت امور خارجه، مقامات عالی‌رتبه و نمایندگان وزارت‌های احیا و انکشاف دهات، اقتصاد، مالیه، امور داخله، صحت عامه، مهاجرین و عودت‌کنندگان، زراعت، آبیاری و مالداری، آب و برق، صنعت و تجارت، اطلاعات و فرهنگ، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، شهدا و معلولین، ریاست انسجام امور شهرداری، شاروالی کابل و حفظ محیط زیست اشتراک نموده بودند.

از جانب مقابل نیز در کنار مسئولین کمک‌های بشردوستانه و انکشافی ملل متحد، مسئولان دفاتر مختلف سازمان ملل متحد در افغانستان به شمول دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد(اوچا)، برنامه جهانی غذا (دبیلو‌اف‌پی)، برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو‌ان‌دی‌پی)، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، برنامه اسکان سازمان بشر ملل متحد (یو‌ان هبیتات)، سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (فاو)، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو‌ان‌ایچ‌سی‌آر)، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، سازمان بین‌المللی کار (آی‌ایل‌او)، صندوق جمعیت ملل متحد (یو‌ان‌اف‌پی‌ای)، سازمان صحی جهان (دبلیو‌ایچ‌او)، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (یو‌ان‌او‌دی‌سی)، و نماینده‌گان بلند پایه موسسه‌های بین المللی کمیته نجات بین المللی (آی‌آر‌سی، اینترسوس، شورای پناهندگان ناروی (ان‌آر‌سی)، اکبر، داکار و ای‌سی‌اف) و سکتور خصوصی اشتراک داشتند.

براساس خبرنامه؛ در این نشست در مورد نیازمندی‌های مردم افغانستان در بخش‌های مختلف و اولویت‌های طالبان، کمک‌های انجام‌شده توسط سازمان ملل متحد طی یک سال گذشته و پلان‌های آیندۀ این سازمان و گسترش بیشتر تفاهم و همآهنگی میان دوطرف بحث شده است.

مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در نشست یادشده گفت پس از پایان جنگ در کشور، وقت آن رسیده که همه تلاش‌ها در راستای اعمار و پیشرفت کشور متمرکز شود.

مولوی متقی افزود با آنکه طالبان با همه توان تلاش می‌کند تا کشور دوباره به پا بایستد و در بخش بشری و انکشافی به خودکفایی برسد، اما امکانات حکومت برای رسیدگی به اقتصاد ویران در نتیجۀ جنگ چهل‌ساله؛ صدها هزار بیوه، یتیم و معلول، ملیون‌ها مهاجر به کشورهای همسایه، نظام صحی متکی به کمک‌های خارجی، ملیون‌ها معتاد، بخش زیاد کشور مملو با ماین و مواد منفجرناشده و سایر اشکال جبران خساره و خشک‌سالی‌های پی‌هم، زلزله‌ها، سیلاب‌ها، تغییر اقلیم و سایر حوادث طبیعی کافی نیست و نیاز به کمک‌های بین‌المللی در کوتاه مدت همچنان باقی است.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان هم‌چنان بیان داشت که برای استفاده‌ی اعظمی از کمک‌های بین‌المللی نیاز است تا نوعیت و شکل توزیع آن طبق نیازمندی و اولویت‌های مردم افغانستان عیار شود.

اندریکا رتواتی، مسئول بخش بشردوستانه و انکشافی سازمان ملل متحد و معاون یوناما علاوه بر بررسی اجمالی فعالیت‌های سازمان ملل متحد، گفت سازمان ملل متحد کار می‌کند تا نوعیت کمک‌ها را از بشردوستانه به انکشافی تبدیل و ساحاتی را تشخیص کند که کمک‌های سازمان ملل متحد بر آن تمرکز خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.