۲۵ درصد مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند

۲۷ اردیبهشت مصادف با روز جهانی فشار خون و با شعار «زندگی با کیفیت و عمری طولانی‌تر با اندازه گیری دقیق فشار خون» اسم گذاری شده است.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: فشارخون بالا در نتیجه افزایش بیش از حد طبیعی جریان فشارخون بر دیواره شریان‌ها ایجاد می‌شود و اگر فشارخون به طور دائمی بالاتر از حد طبیعی یعنی حداکثر ۱۴۰ و حداقل ۹۰ میلی متر جیوه باشد به آن فشارخون بالا می‌گویند و فرد دچار فشار خون شده است.
دکتر میرشفیعی به دلیل اینکه فشار خون بالا علامت ندارد و تنها راه اطلاع از آن اندازه گیری فشار خون او است، افزود: از بیماری فشار خون به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود چرا بدون علائم سیر می‌کند و این مریضی به تدریج پیش می‌رود.
او گفت: بیماری فشارخون مادر تمام امراض و عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها من جمله امراض چشمی، ضعف‌های بینایی، سردرد و سرگیجه، و حتی سکته‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های کلیوی از جمله عوارض فشار خون بالاست که پُرفشاری خون می‌تواند وراثتی و زنتیک و یا عوامل مختلف باشد.
میر شفیعی با توجه به اینکه متأسفانه ۲۵ درصد افراد در کشور و در استان از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند توصیه کرد مردم با مراجعه به مراکز درمانی فشار خون خود را چک و کنترل کنند.
او افزود: متأسفانه بیش از ۳۴ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالای استان مبتلا به فشار خون بالا هستند و ۷۹ هزار بیمار دارای فشار خون بالا تحت معالجه هستند.
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، مصرف میوه و سبزیجات، کاهش مصرف نمک، استفاده از لبنیات کم چرب، ورزش و تحرک فیزیکی به خصوص افراد دارای وزن زیاد را برای اجتناب از دچار شدن به این بیماری مؤثر دانست.
فشار خون طبیعی در یک فرد سالم ۱۲ بر روی هشت میلی متر جیوه است.

برچسب ها: فشار خون ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.