در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،

پزشک فرانسوی: خدمات رسانی در غزه و رفح بسیار دشوار است

پزشک فرانسوی حاضر در رفح تاکید کرد این شهر ظرفیت پذیرش ۱.۴ میلیون نفر را نداشته و اکنون ارائه خدمات پزشکی به مجروحان بسیار سخت است.

سازمان پزشکان بدون مرز در روز‌های اخیر از وخامت اوضاع شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه ابراز نگرانی و تأکید کرد که ذخایر حیاتی در این شهر رو به اتمام است. همچنین طبق اعلام سازمان پزشکان بدون مرز، تجهیزات پزشکی در حال اتمام است و کاهش سوخت نیز فعالیت ژنراتور‌ها و شبکه‌های توزیع آب سالم را با مشکل مواجه کرده است.

از طرفی مدیریت بیمارستان «الهلال» در غرب شهر رفح اعلام کرده که بخش‌های مختلف آن به بیمارستان صحرایی تبدیل شده و آماده پذیرش مجروحان است. این تصمیم در پی توقف خدمات پزشکی مراکز درمانی در شرق رفح اتخاذ شده است.

از این رو برای شناخت بیشتر از آنچه این روز‌ها در غزه و رفح می‌گذرد باشگاه خبرنگاران جوان پای صحبت‌های رافائل پیتی، پزشک حاضر در این مناطق نشسته که مشروح آن در ذیل از نظر خوانندگان می‌گذرد.

-چه شناختی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین داشتید؟ اولین بار چه زمانی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین رفتید؟

رافائل پیتی: فعالیت‌های من باعث شد که در دو نوبت از سوی سازمان غیردولتی پزشکان فلسطینی PalMed برای برگزاری کنفرانس‌هایی برای تیم‌های آنها دعوت شوم. از آنجا ایده ایجاد یک مرکز آموزش پزشکی اورژانس در غزه مطرح شد. پنج سال پیش بود. تمام مراحل اداری را انجام داده بودیم. وزارت امور خارجه فرانسه مجوز ورود من به فلسطین را از طریق ایست بازرسی اریز در اسرائیل گرفته بود. با رسیدن به گذرگاه اسرائیلی، به دلیل ثابت نبودن وضعیت از ورود من جلوگیری شد.

مقامات کنسولی فرانسه برای من توضیح دادند که قاچاق تجهیزات پزشکی به غزه چقدر دشوار است: یا در ایست‌های بازرسی مسدود شده است یا قبل از ورود عمدا شکسته شده است. به عنوان مثال، بیمارستان اروپایی واقع در خان یونس به یک اسکنر نیاز داشت، آنها فقط به شرطی توانستند آن را وارد کنند که در اسرائیل خریداری شده باشد. کنسولگری وضعیت غیرقابل توجیهی را به من ارائه کرد که در آن مقامات اسرائیلی خدمات پزشکی غزه را در کمبود مداوم و به شیوه‌ای خودسرانه حفظ می‌کنند.

-از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، مراحل ورود به نوار غزه چگونه بود؟

 رافائل پیتی: من که قبلاً با سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه اسرائیل، به ویژه ناتو در تماس بودم، در ۹ اکتبر با آنها تماس گرفتم تا بدانم آیا نیازی به پرسنل بشردوستانه برای مراقبت از مجروحان این حملات وجود دارد یا خیر. ما هنوز از تعداد دقیق قربانیان اطلاعی نداشتیم. پیشنهاد ما رد شد، زیرا سازمان‌های غیردولتی اسرائیل می‌توانستند روی بسیج سریع نیرو‌های ذخیره، از جمله مهاجران، حساب کنند.

پس از اطلاع از قطع آب و برق در نوار غزه، سازماندهی کمبود مواد غذایی، بمباران، تخریب و محاصره بیمارستان ها، مشخص شد که باید کمک‌های سریعی برای مردم فلسطین انجام شود. ما بلافاصله با این مشکل بزرگ روبرو شدیم: مقامات اسرائیل به هیچ چیز و کسی اجازه ورود نمی‌دهند. این اولین بار است که تیم‌های ما با چنین وضعیتی مواجه می‌شوند که از ورود به منطقه برای نجات غیرنظامیان منع شده اند. من شرایطی را تجربه کرده ام که لازم بود به صورت مخفیانه وارد شوم، اما ورود و خروج در نهایت امکان پذیر بود.

در نوار غزه باید همه چیز برای جلوگیری از ورود عوامل بشردوستانه و هدف قرار دادن آنها در صورت موفقیت انجام شود. این نشان دهنده تمایل آشکار برای از بین بردن جمعیت فلسطین است که با بیانیه‌های رهبران اسرائیل که فلسطینی‌ها را با حیوانات مقایسه می‌کنند یا با سخنرانی مفسرانی که پیشنهاد می‌کنند استفاده از بمب اتمی در غزه مشروع است، تأیید شده است.

دیدگاهی که من از اسرائیل دارم دیگر هرگز مشابه قبل نخواهد بود، و من معتقدم که این با نظرات اروپایی‌ها نیز منطبق است: اسرائیل می‌پذیرد و تحمل می‌کند که جمعیتی را در وضعیت قحطی قرار دهد، نیرو‌های نظامی خود را به‌طور وحشیانه به بیمارستان‌ها بیاورند تا بکشند، و آشکارا زیر پا بگذارند. حقوق بشر و رعایت نکردن قوانین حقوق بشردوستانه. برای اسرائیل تنها زور قانون است. این همه اقدام خشونت آمیز، این همه رنجی که برای مردم فلسطین ایجاد شده است، مردمی بی گناه که در ۷ اکتبر شرکت نکردند، هیچ کاری برای حفظ جان غیرنظامیان ندارند.

بیایید یک مثال بزنیم. هنگامی که هزاران سوری به اردن گریختند، مقامات پادشاهی تمایلی به استقبال از آنها نداشتند. با این حال، آنها نصب کمپ‌ها توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (آژانس پناهندگان سازمان ملل) را پذیرفتند، به ویژه اردوگاه زعتری که صد‌ها هزار نفر جمعیت دارد. ما در وسط صحرای اردن هستیم و هنوز یک سیستم امنیتی برای مدیریت خروج افراد با مراحل ثبت نام، بازجویی، کنترل پزشکی و توزیع مواد غذایی ایجاد شده است. همه اینها با حضور صلیب سرخ بین المللی که به همه تضمین می‌کند که در اردوگاه باشند. چرا دولت اسرائیل قادر به انجام همین کار در صحرای نقب نیست؟ اگر میل او یافتن گروگان‌ها و نابودی حماس است، می‌تواند بدون هدف قرار دادن کل جمعیت اقدام کند.

-وقتی به آنجا رسیدید با چه چیزی مواجه شدید؟

 رافائل پیتی: شرکای ما در PalMed به ما از هدف قرار دادن بیمارستان ها، از یک سرویس پزشکی اشباع شده که از کمبود تجهیزات و دارو رنج می‌برد، اطلاع داده بودند. ما توانستیم با پیوستن به تیمی از کارکنان بشردوستانه آمریکایی از سازمان رحما وارد شویم. رحما به لطف روابط نزدیک خود با قطر توانست بر سر افتتاح اولین ماموریت بشردوستانه مذاکره کند.

ما یک تیم هفت نفره بودیم که در بیمارستان اروپایی در خان یونس مستقر بودیم. از همان ابتدا با یک وضعیت واقعی هرج و مرج مواجه بودیم، تا جایی که در اولین ساعات مفید بودن خود را زیر سوال بردیم. افراد زیادی هستند که نمی‌توانیم بفهمیم کیست: هر بار که مجروحان می‌آیند، شما چندین نفر را دور بدن‌ها شلوغ می‌کنید، صحبت می‌کنید، فریاد می‌زنید، معاینه می‌کنید، اما بدون اینکه بتوانیم مهارت‌های هر یک را بفهمیم.

حدود ۳۰۰۰ نفر در محوطه بیمارستان اروپایی و حداقل ۲۵۰۰۰ نفر در اطراف آن مستقر هستند. اینها اساساً افرادی هستند که نیاز اولیه بهداشتی دارند، مشاوره برای بیماری حاد یا مزمن... بنابراین بیمارستان به عنوان یک پلی کلینیک عمل می‌کند، اما پزشکان آنقدر مشغول خدمات اورژانس هستند که بیماران به امید اینکه بتوانند مشاوره کنند به آنجا هجوم می‌آورند. این امر خدمات را اشباع می‌کند و مراقبت از قربانیان ترومای متعددی را که تحت تأثیر بمباران یا تیراندازی قرار گرفته اند، پیچیده می‌کند و گاهی اوقات مجروحان را مجبور می‌کند روی زمین مداوا شوند.

 -هیچ مرجعی برای تامین امنیت یا تلاش برای سازماندهی خدمات حضور ندارد؟

 رافائل پیتی: در نگاه اول، پلیس را نمی‌بینید، زیرا افسران از ترس شناسایی شدن و تبدیل شدن به یک هدف، علائم مشخصی را حذف کرده اند. من توانستم آنها را به لطف ژاکت‌های مشکی شان تشخیص دهم که به عنوان نگهبان در ورودی بیمارستان‌ها عمل می‌کردند. در بازدید از بیمارستان اماراتی واقع در رفح با معاون وزیر بهداشت و تیم‌های وی گفتگو داشتیم. این مقامات در تلاش هستند تا یک سرویس بهداشتی را با امکاناتی که هنوز فعال هستند، به ویژه توزیع پرسنل پزشکی که از شمال فرار کرده اند، و همچنین پذیرش و توزیع دارو‌های دریافتی از سازمان بهداشت جهانی را حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها این کار را انجام نمی‌دهند و دارو‌ها و تجهیزات پزشکی ارسالی برای کمک به مردم غزه به بازار سیاه ختم شود این یک دولت کاملاً درمانده است که فقط می‌تواند نابودی همه آنچه را که انجام می‌دهد ببیند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از اشباع خدمات اورژانس، ایستگاه‌های پلی کلینیک، مانند بیمارستان ناصر در خان یونس، در خارج از محوطه نصب کردند. با این تفاوت که بیمارستان در نهایت محاصره شد و تمام کار‌ها ویران شد.

دولت در نوار غزه تلاش می‌کند تا در حالی که همه چیز در اطراف آن فرو می‌ریزد، خود را حفظ کند. رفح شهری ۲۴۰ هزار نفری است که امروزه به دلیل هجوم آوارگان، ۱.۴ میلیون نفر جمعیت بیشتری دارد. همه لوله‌ها مسدود شده و سطل‌های زباله روی هم انباشته شده است، زیرا خدمات جمع آوری زباله به دلیل کمبود سوخت متوقف شده است. این مشکل در همه مناطق یکسان است: عدم وجود بنزین مانع از کارکرد و پاکسازی ماشین‌ها می‌شود. خانواده‌ها پوستر‌هایی را روی آوار گذاشتند تا هشدار دهند که عزیزانشان در زیر آوار هستند و امیدوارند که جستجو‌ها به سرعت انجام شود و در نتیجه اجساد را بازیابی کنند.

-تعداد قربانیان در حال حاضر ۳۴۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود شما شرایط مردم در رفح و نوار غزه را چگونه می‌بینید؟ 

رافائل پیتی: دو هفته در نوار غزه ماندم. هر روز مجروحانی را می‌دیدم که به شدت مجروح شده بودند و در خطر مرگ حتمی بودند. اگر یک محاسبه ساده با ضرب در تعداد روز انجام دهم، واضح است که عدد ۳۰۰۰۰ کاملاً قابل قبول است. اما باید این واقعیت را نیز در نظر بگیریم که همه قربانیان را نمی‌توان شمارش کرد: آنهایی که زیر آوار هستند یا کسانی که در اثر آسیب شناسی‌های مزمن جان خود را از دست داده اند. این دومی‌ها جزو قربانیان جنگ به حساب نمی‌آیند.

مورد نمادین این زن جوان ۲۴ ساله، دیابتی از ۱۲ سالگی و باردار هفت ماهه است. او به دلیل نداشتن انسولین، کمبود غذا و یکی از جدی‌ترین عوارض مرتبط با دیابت، یعنی کمای کتواسیدوتیک، به بیمارستان می‌رسد: سلول‌هایی که قند ندارند، از مواد چرب به‌عنوان وسیله‌ای برای انرژی استفاده می‌کنند و در آنجا اسیدوز ایجاد می‌کنند. خون بسیار اسیدی می‌شود که منجر به کما می‌شود. این باعث مرگ نوزادش شد. برای نجات این زن باید به آزمایشگاهی در وضعیت مطلوب اتکا کرد که در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. او روز بعد درگذشت.

دو رویداد مهم مرتبط با مسائل بشردوستانه در هفته‌های اخیر خبر را نشان داده است: تخریب بیمارستان الشفاء، بزرگترین بیمارستان در نوار غزه، و بمباران خودروی سازمان غیردولتی World Central Kitchen که منجر به کشته شدن هفت نفر از نیرو‌های امدادی بین‌المللی شد. نیرو‌های بشردوستانه می‌دانند که امروز خطری بر دوش همه نیرو‌های بین المللی‌های حاضر در غزه سنگینی می‌کند. خطر واقعی است، اما کارکنان بشردوستانه می‌دانند که هیچ تعاملی بدون خطر وجود ندارد. هر کس شاهد محرومیت این جمعیت باشد، می‌فهمد که نیاز فوری به اقدام و کمک به آنها وجود دارد. نگران کننده‌ترین چیز این است که در رفح مواد غذایی برای خرید وجود دارد: قوطی، کنسرو پنیر، مقداری میوه و سبزیجات...، اما آوارگان خیلی سریع رفتند، چیزی برایشان باقی نمانده است. بانک‌ها تعطیل شده اند. نتیجه: مردم پول ندارند. در رفح، شما بیش از یک میلیون نفر را دارید که کاملاً بیکار هستند و در اطراف سرگردانند: جمعیت بسیار زیادی در خیابان‌ها در گردش هستند، تا جایی که برای شما حرکت کردن بسیار دشوار است. این بازار که به عنوان یک بازار کوچک عمل می‌کند، در نزدیکی آن قرار دارد و این وضعیت تنش شدیدی را به صورت روزانه ایجاد می‌کند و در مرز شورش قرار می‌گیرد.

به همین دلیل است که هنگام بازگشت کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه بی نظمی زیادی به وجود می‌آید. حتی قبل از شروع توزیع، برخی سعی می‌کنند برای گرفتن بسته‌ها از آن بالا بروند و باعث ازدحام می‌شوند. این جمعیت از همه جنبه‌ها از انسانیت زدایی رنج می‌برد. به عنوان مثال، نبود آب، شست و شو یا رعایت بهداشت اولیه را غیرممکن می‌کند، حتی اگر بسیاری از خانواده‌ها در پیاده رو‌ها در پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند.

در تمام مناطق جنگی که رفته‌ام، همیشه همین نکته را داشته‌ام: شاید چیزی بدتر از کشتن کسی وجود داشته باشد، آن سلب حیثیت و عزت اوست. همه اینها جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در برابر چشمان جامعه بین المللی است. همه از آنچه امروز در نوار غزه می‌گذرد آگاه هستند.

همچنین کاملاً نادرست است که بگوییم ارتش اسرائیل در طول جنگ با داعش مانند نیرو‌های غربی در موصل یا رقه عمل می‌کند. من آنجا بودم. مردم غذا داشتند و آنهایی که نرفته بودند انبار کرده بودند. این جمعیت غیرنظامی خود را در این شهر‌ها گرفتار می‌دیدند، اما بسیاری از آنها توانستند از آن خارج شوند یا برای محافظت از خود در زیرزمین‌ها پناه بگیرند. در رفح، چگونه انتظار دارید ۱.۴ میلیون نفر که مجبور به زندگی در خیابان هستند بتوانند از خود پناه بگیرند یا از خود محافظت کنند؟ ما آنها را در یک زندان واقعی در فضای باز حبس می‌کنیم و به تیراندازی ادامه می‌دهیم. کجا می‌توانند بروند؟ از کجا می‌توانند آب و غذا تهیه کنند؟ من در حلب، یک شهر محاصره شده حضور داشتم و حتی در آنجا نیز به اندازه آنچه در غزه دیده می‌شود، احساس نمی‌کردم. رفح یک خفقان است، آخرین ایستگاه برای افرادی که همه چیز را از دست داده اند و دیگر نمی‌دانند کجا بروند.

 -شما شواهد خود را به دولت‌های غربی به ویژه دولت فرانسه منتقل کرده اید؟ 

رافائل پیتی: شهادت‌های ما ابتدا توسط کسانی شنیده می‌شود که جلسات استماع پارلمانی را سازماندهی کردند، یعنی اجزای NUPES. بیرون از مجلس، سلول دیپلماتیک الیزه از ما پذیرایی کرد. دفتر وزیر دفاع ما را در جریان وضعیت قرار می‌دهد. برای داشتن وزن بیشتر، ما مجموعه‌ای متشکل از پنجاه و هفت سازمان غیردولتی بین المللی تشکیل داده ایم که اعلامیه‌های آنها فوراً خواستار آتش بس و آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها است. ما همچنین معتقدیم که اگر به قطعنامه‌های سازمان ملل احترام نگذارند، باید تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل اعمال شود. اسرائیل با امتناع از اعمال مقررات بین‌المللی، خود را خارج از جامعه بین‌المللی قرار می‌دهد و به موجودیتی منزوی تبدیل می‌شود که باید منزوی شود.

فرانسه از طریق صدای رئیس جمهور کشورمان می‌تواند با اعلام اولتیماتوم بشردوستانه همراه با تهدید تحریم‌های اقتصادی، اقدام کند. از نظر دیپلماتیک، می‌توانیم سفیر خود را فراخوانیم یا سفیر اسرائیل را احضار کنیم. ما اهرم‌های زیادی در اختیار داریم که وقتی صحبت از روسیه شد توانستیم آن‌ها را اجرا کنیم. غربی‌ها چگونه فکر می‌کنند فردا می‌توانند درس‌های حقوق بشر را به بقیه کره زمین بیاموزند؟ فقط اعمال در تاریخ به حساب می‌آیند، نه کلمات.

رافائل پیتی اولین مناطق جنگی خود را از طریق ارتش فرانسه به عنوان یک پزشک نظامی تجربه کرد: یوگسلاوی سابق، لبنان، مایوت، جیبوتی... وی متخصص بیهوشی-احیاکننده، دانشیار پزشکی اورژانس و بلایا، در سال ۲۰۰۴ وزارت دفاع فرانسه را ترک کرد. درجه جراح عمومی، جهت بهره مندی از محیط بیمارستان غیرنظامی، ضمن ادامه فعالیت‌های آموزشی. کارشناس فرانسوی ناتو به مدت چهار سال، او بخش دوم کار خود را به فعالیت‌های بشردوستانه در اتحادیه سازمان‌های امداد و مراقبت پزشکی (UOSSM)، در سوریه از سال ۲۰۱۲ و سپس در اوکراین از سال ۲۰۲۲ اختصاص داد.

 بر این اساس، او در ایجاد مراکز آموزشی به نفع پرسنل غیرنظامی شرکت کرد: در نتیجه حدود ۳۴۰۰۰ سوری و ۵۰۰۰ اوکراینی، پرستار و پزشک، توانستند برای هجوم گسترده مجروحان از جمله در هنگام حملات شیمیایی آماده شوند. از ۲۲ فوریه تا ۶ مارس ۲۰۲۴، رافائل پیتی بخشی از اولین هیئت بشردوستانه بود که توانست از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ وارد نوار غزه شود.

برچسب ها: غزه ، اسرائیل ، رفح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
زمین داره بخاطر بی عدالتی صهیونیست ها .امریکا .انگلیس .فرانسه .المان .استرالیا .کانادا .نیوزیلند
کشورهای استعماری
داره نابود میشه
نباید ساکت و سکوت کنیم
همین ظالم و ظلم بسراغ همه خواهد امد .
بی تفاوت نباشید .به هر طریقی که میتوانید علیه ظالم و نسل کش و قتل عام ..به پا خیزید تا سقوط کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مشکلی در سامانه کارت امتحان نهایی که وجود ندارد؟ درمان در غزه دشوار است؟
خوشا به سعادتتون
آخرین اخبار