تیلریوز در گاو و گوساله بیماری شایع در فصل گرما

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: تیلریوز یا بیماری زردی در گاو و گوساله نوعی بیماری شایع در فصل گرما بوده که واکسیناسیون بهترین روش کنترل و پیشگیری از آن است.

ویدا معزی  بیان کرد: بیماری تیلریوز که در ایران بنام زردی معروف است، یک بیماری انگلی خونی بوده و عامل بیماری را توسط کنه‌ها از دام آلوده به دام سالم منتقل می‌کند.

وی در خصوص علائم بیماری تیلریوز افزود: علائم بیماری بیشتر شامل تب، تورم غدد لنفاوی، خونریزی مخاطات، زردی، کم خونی، کاهش شیر، سقط جنین، ضعف و بی حالی و نهایتاً مرگ است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از جمله نشانه‌های بیماری تیلریوز در روی لاشه زردی گوشت دام، زرد بودن رباطات و مفاصل، خونریزی در روی عضله قلب، تورم غدد لنفاوی، خشکی هزارلا، انباشتگی شکمبه و خونریزی در شیردان است.

وی گفت: به دلیل تب، پرخونی و زردی لاشه دام مبتلا به تیلریوز، گوشت این دام‌ها برای مصارف انسانی قابل استفاده نیست و این لاشه‌ها در کشتارگاه ضبط و معدوم می‌شوند که منجر به ضرر اقتصادی برای دامدار می‌شود.

معزی اظهار کرد: شدت بیماری در گوساله‌ها بیشتر است و با توجه به امکان انتقال بیماری از طریق جفت به گوساله، بیماری در گوساله تازه متولد شده نیز رخ می‌دهد.

بیماری تیلریوز که در ایران بنام زردی معروف است، یک بیماری انگلی خونی بوده و عامل بیماری را توسط کنه‌ها از دام آلوده به دام سالم منتقل می‌کندوی با اشاره به گرمای هوا و فعالیت بیشتر کنه‌ها در فصول گرم سال، تاکید کرد با شروع فصول گرم و افزایش فعالیت کنه‌ها، شیوع بیماری نیز بیشتر می‌شود و از آنجایی که آغل و جایگاه‌های سنتی با چوب و سنگ و خاک ساخته شده دارای شرایط مناسبی برای مخفی شدن و حفظ چرخه زندگی کنه‌ها است جایگاه مناسبی برای وقوع بیماری بوده؛ چرا که دارای خلل و فرج زیاد هست و امکان سمپاشی آنها علیه کنه‌ها به طور مناسب و با تاثیر قطعی وجود ندارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات پیشگیرانه این بیماری بیان کرد: راه‌های پیشگیری از بیماری شامل رعایت بهداشت، استفاده از محل نگهداری دام مناسب و سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آنها و مبارزه با کنه‌ها است و توصیه می‌شود جایگاهای سنتی با کف سازی و اصلاح ساختار دیوارها با آستر کشی مناسب بهسازی شده و جایگاه جدید دامی از سنگ، سیمان و آهن طراحی و ساخته شوند.

وی ادامه داد: جمع‌آوری کود، فضولات و پوشاندن آنها و حمل مستمر به خارج از جایگاه، جمع آوری و خارج ساختن کاه و کلش و خوراک باقی‌مانده دام نیز اهمیت دارد، همچنین سمپاشی مرتب جایگاه دام با سموم ضد کنه مجاز در فصول و زمان‌های مناسب و نیز سم پاشی بدن دام به روش حمام، اسپری و یا سموم خطی با نظر دکتر دامپزشکی اهمیت زیادی در پیشگیری دارد.

معزی با بیان اینکه واکسیناسیون بهترین روش کنترل و پیشگیری از بیماری است، افزود: با تزریق واکسن در فصول سرد سال و زمانی که کنه‌ها فعالیتی ندارند (به دام غیر آبستن) از طریق مراکز مایه کوبی مجاز می‌توان تا یک سال دام را در برابر تیلریوز ایمن، و هزینه‌های اقتصادی ناشی از کاهش تولیدات و تلفات دامی و درمان‌های دارویی را حذف کرد.

برچسب ها: دامپزشکی ، دام و طیور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار