زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود

به بهانه زادروز زنده یاد آتیلا پسیانی که خالق خاطرات دهه شصتی‌ها و از پیشگامان تئاتر تجربی است به کارنامه سینمایی‌اش نگاهی می‌اندازیم.

آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوست‌داشتنی برای دهه شصتی‌ها بود، در تمامی سال‌های بلند فعالیت هنری خود در گونه‌های رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقش‌هایی که نمود آن‌ها در فیلم‌های بسیاری پیدا بود.

«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آن‌ها نقش‌آفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلی‌پور و تهمینه میلانی در فیلم‌هایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاری‌اش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلم‌های «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.

فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نام‌های «آخرین‌بار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه می‌خواند که قادر بود نقش‌های پیچیده و روان‌شناختی را به گونه‌ای ادراک‌پذیر ایفا کند.

گرچه «کما»‌ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی به‌شمار می‌رفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» توانایی‌های بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی این بازیگر فقید می‌توان خواند.

آتیلا پسیانی که آخرین نقش‌آفرینی او بازی در مجموعه «بی‌گناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
روحش شاد ویادش گرامی باد وحیف شد واقعا خاطراتش فراموش ناشدنیست
Iran (Islamic Republic of)
علی کدخدائی
۱۴:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام
چرا دهه شصتی ها؟ عزیزان من برنامه برو بیا اوایل دهه60 بود یعنی سال60یا 61 و 62 بچه دو ساله که چیزی متوجه نمیشه که، برای ما دهه 50 این خاطرات و این افراد بیشتر معنی میده، من متول 54 هستم سال 60 حدود 7 سال داشتم و عاشق محله برو بیا بودم که بعدش به نام محله بهداشت نام گذاری شد بودم مخصوصاً شخصیت ابوی جان و هپلی که نقشش رو جناب استاد رضا رویگری بازی میکرد، چرا همش میگید دهه ی شصتی ها فلان دهه ی شصتی ها بهمان ؟ بابا جان ما دهه ی پنجاهی ها بیشتر سوختیم تا شصتی ها
والا به خدا
آخرین اخبار