پایان کاوش تپه قلعه فلک‌الافلاک گامی در راستای ثبت جهانی این اثر تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به اینکه با پایان کاوش‌های جدید از تپه قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد قدمت سکونت انسان در این عرصه تاریخی به بیش از ۵ هزار سال رسید، گفت: این کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پرونده ثبت جهانی بسیار با اهمیت است.

عطا حسن پوردر حاشیه بازدید از قلعه فلک‌الافلاک با اشاره به آخرین مرحله از کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد اظهار کرد: اولین لایه نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در تپه قلعه انجام شد و در آخرین کاوش‌ها به این نتیجه رسیدیم که سکونت انسان در این تپه به دوران قبل از عصر مفرغ یعنی مس و سنگ و حدود پنج هزار و ۴۰۰ سال پیش برمی‌گردد.
وی بیان کرد: در اجرای فصل جدید کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک الافلاک، عرصه‌ای به طول ۲۵ متر و عرض دو متر مورد کاوش و بررسی قرار گرفت که بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، پرونده قلعه فلک الافلاک و دره خرم‌آباد سال گذشته برای ثبت در میراث جهانی به عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده است.
حسن‌پور تاکید کرد: این کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پرونده ثبت جهانی بسیار با اهمیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.