مشارکت حداکثری در انتخابات موجب تقویت اقتدار نظام می‌شود

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات بر هیچکس پوشیده نیست و موجب تقویت پایگاه اجتماعی و اقتدار نظام می‌شود.

اصغر پرتوی با بیان اینکه مشارکت سیاسی از قلمروهای بسیار مهم جامعه شناسی است، گفت: در بحث مشارکت سیاسی می توان جوامع را به ۲ دسته تقسیم بندی کرد، جوامعی که در آنها بی تفاوتی سیاسی حاکم است و در مقابل جوامعی که به سمت مشارکت جویی سیاسی حرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه کشور ایران از نیمه های قرن نوزدهم میلادی به سمت مشارکت جویی قدم گذاشت، اضافه کرد: کشورمان در سال ۱۲۸۵ هجری صاحب حکومت مشروطه شد یعنی دیگر قرار نبود یک نفر به عنوان شاه برای ملت تصمیم بگیرد و ملت تابع محض او باشد.

این کارشناس ادامه داد: با این اقدام، اختیارات شاه در چارچوب قرار گرفت و ملت با تعیین نمایندگان، تشکیل پارلمان و مجلس، سرنوشت اجتماعی، سیاسی و اجتماعی خود را رقم زدند که البته پس از مشروطه فراز و نشیب هایی داشت.

وی با بیان اینکه پس از سالها جمهوری اسلامی شکل گرفت که شعار آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، گفت: این آرمان انقلاب فراموش نشدنی است که استقلال همان پایان دادن به استعمار زدگی و آزادگی نیز همان پایان بخشیدن به استبداد است.

پرتوی با بیان اینکه امروزه نقطه قوت ما قانون اساسی کشورمان است، افزود: نخبگان و فرهیختگان اول انقلاب، با هنرمندی توانستند آرمان آزادی، استقلال و اسلام را با هم ترکیب کنند که از دستاوردهای مهم محسوب می شود و باید از آن مراقبت کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ملت ایران از جمله ملت هایی هستند که از خواب بی تفاوتی سیاسی بیدار شده و به صحنه آمده اند و با مشارکت حداکثری خود در انتخابات برای تعیین سرنوشت کشور و تقویت اقتدار نظام اقدام کرده اند.

وی یکی دیگر از نقاط قوت کشور ایران اسلامی را کمیت مشارکت سیاسی با احتساب تعداد انتخابات برگزار شده عنوان کرد و گفت: طی ۴۵ سال گذشته انتخابات مختلفی برگزار شده است ولی به کیفیت آنها متمرکز نشده ایم که ضروری است این مهم صورت گیرد.

پرتوی، نبود ساختار رقابتی را از جمله نقاط ضعف انتخابات برگزار شده عنوان کرد و افزود: برای ارتقای کیفی انتخابات به ساختار حزبی نیاز داریم چون انتخابات بدون ساختار حزبی، قانونمند، شفاف، نهادمند و ساختارمند به اهداف خود نمی رسد.

وی با بیان اینکه نبود حزب موجب می شود آرا به سمت افراد هدایت شود، اظهار داشت: باید بیش از گذشته رشد و آگاهی سیاسی جامعه افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.