دانش‌آموزان در برخی مدارس همچنان در انتظار معلم هستند

معاون ابتدایی شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:در هیچ مدرسه ابتدایی در شهر تهران، مشکل کمبود معلم نداریم.

موضوع کمبود نیروی انسانی و بحران بازنشستگی در آموزش و پرورش مسئله‌ای جدی به نظر می رسد.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود: امسال حدود ۲۸ هزار نفر از طریق آزمون آموزگاری مقطع ابتدایی ، ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر از طریق آزمون دبیری و هنرآموزی و مابقی از طریق دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به کار گرفته می‌شوند.

با این وجود علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در خصوص کمبود معلم گفته است: ۱۷ هزار معلم کم داریم و در این امر سازمان استخدامی باید پاسخگو باشد. 

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: از رئیس جمهور تقاضا داریم کاری کنند تا معلمان خرید خدمت هم وارد سیستم شوند.

برخی شهروندخبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده‌اند که در یکی از مدارس ابتدایی تهران با وجود گذشت بیش از بیست روز از مهر والدین در نبود معلم، کلاس‌داری می‌کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درباره کمبود معلم، اعلام کرده است: در تهران بیش از ۴ هزار معلم نداریم که این مسئله عملاً موجب تعطیلی مدارس یا افت شدید کیفیت آموزشی خواهد شد.

آیا وعده‌‌ها عملی شدند؟

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته بود تا ۱۵ مهر مشکل کمبود معلم رفع می‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۳ مهر اظهار کرد: مجلس در حال بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم است، قرار شده است که در یک نشست غیر رسمی جلسه ای با وزیر آموزش و پرورش برگزار شود.

پیش از این قالیباف اعلام کرده بود که کمتر از سه هزار کلاس درس با کمبود معلم مواجه هستند.

معصومیان، معاون ابتدایی شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در هیچ مدرسه ابتدایی شهر تهران مشکل کمبود معلم نداریم و والدین به کلاس درس نمی‌روند.

تعداد کمبود معلم در متوسطه اول مشخص نیست

حمید یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما درصدد هستیم تا هفته آینده از طیف وسیعی از معلمان بازنشسته و دانشجومعلمان در مدارس استفاده کنیم.

وی افزود: ما  همچنین در حال پیگیری هستیم تا از راه‌های مختلف، برای دانش آموزان حضور معلمان توانمند را فراهم کنیم. البته در حال حاضر از معلمان بازنشسته و دانشجومعلمانی که سال آخر تحصیلشان است در مدارس استفاده می‌کنیم.

یزدانی اعلام کرد: هفته آینده تعداد کمبود معلم در مدارس مشخص می‌شود و ما در همین راستا از ماده ۲۸ در مدارس متوسطه اول استفاده می‌کنیم.

کلاسی خالی از معلم نیست

پیش از این کاظمی، معاون متوسطه آموزش و پرورش گفته بود:  ساماندهی دبیران و هنرآموزان جدید اواخر مهر انجام می‌شود. اکنون هم به گونه‌ای سازماندهی شده که کلاسی خالی از معلم نیست.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان موفق به ارتباط با شاطری، مسئول روابط عمومی این معاونت نشد؛ اما او پیش از این اعلام کرده بود: در هر مدرسه ای که اراده کنید، حتی یک ساعت بدون معلم وجود ندارد.

۵٣ هزار معلم بازنشسته شده‌اند

فرهادی، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: حدود ١٧ هزار نفر در آزمون استخدامی قبول شده اند که به صورت ضمن خدمت آموزش می‌بینند.

او ادامه داد: در مرحله تکمیل ظرفیت به آموزش و پرورش حدود ۱۱ هزار نفر اضافه می‌شوند. امسال حدود ۵٣ هزار معلم بازنشسته شده‌اند، به طوری که ٣٠ هزار معلم بازنشسته دوباره مشغول کار شده اند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، حدود ٢٠٠ هزار معلم کمبود داریم، از سال ۹۴ شاهد افزایش ٣ میلیون دانش آموز در کشور هستیم و این مسئله یکی از دلایل کمبود معلم محسوب می شود.

شایان ذکر است که  باشگاه خبرنگاران با خالقی، رئیس مرکز منابع انسانی و شاطری، روابط عمومی معاون ابتدایی شهر تهران تماس گرفت اما موفق به مصاحبه نشد.

کمبود معلم و عدم حضور معلم در برخی کلاس‌های درس باعث دغدغه بسیاری از والدین شده است؛ از همین رو باشگاه خبرنگاران جوان در حال پیگیری از مسئولان مربوطه است. مخاطبان محترم در صورت مواجهه با چنین مسائلی از طریق نظرات یا ارتباط با سرویس شهروندخبرنگار شرح ماجرا را به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار