روحانی: امسال هم مثل سال ۵۷ سالی پر نعمت و پر زحمت بود/ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت/ برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شود

رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان گفت: امسال یک سال ویژه و خاصی بود و باید درس هایی از سیل را بیاموزیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،بسیار روز مبارکی است در شب میلاد باسعادت منجی عالم بشریت هستیم که همه امید‌ها برای آینده جهان، کشورمان، همه مسلمانان و همه انسان‌ها در سایه ظهور خواهد بود و ما هر قدمی که برمی‌داریم باید زمینه را برای آن ظهور آماده‌تر کنیم.

وی افزود: اگر به ما بگویند یک ساختمان عظیم و بزرگی باید ساخته شود که این ساختمان زندگی مردم را متحول می‌کند همه تلاش می‌کنیم زمین و نقشه را آماده کنیم؛ نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا این‌که یک روزی توسط یک شخصیت استثنایی و بی‌نظیر تاریخ این ساختمان درست شود. درست است به دست او ساخته می‌شود، اما مقدماتش را ما باید فراهم کنیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: همه باید تلاش کنیم در زندگی‌مان گامی را برای روز ظهور فراهم بیاوریم؛ امسال یک حادثه ویژه و خاصی بود، یادم می‌آید از تعبیر حضرت امام (ره) در هفته‌های اول انقلاب که آخر سال ۵۷ بودیم فرمود امسال سال پرنعمت و پرزحمتی بود، این تعبیر امام (ره) بود در مورد سال ۵۷؛ سال ۵۷ از یک نظر آن‌همه کشتار و زندان و ۱۷ شهریور و تاسوعا و عاشورا و حوادث بسیار سخت، پیچیده، دلهره‌آور و هرلحظه معلوم نبود چه می‌شود.

وی بیان کرد: سال ۵۷ بسیار سخت بود، ولی ازنظر نعمت بهترین سال تاریخ ایران بود درحالی‌که به تعبیر حضرت امام (ره) سخت‌ترین سال بود، اقتصاد، زندگی و جان مردم، آن‌ها که مجروح شدند جانباز شدند، امسال نیز به تعبیری سال پرنعمت و زحمت است.

در حوادث طبیعی مردم اولین امدادگران هستند

وی با تاکید بر اینکه باید بنا را بر این بگذاریم که سال آینده نیز با سیل مواجه خواهیم شد و آمادگی لازم را در این زمینه کسب کنیم، اظهار داشت: این یک تجربه بزرگ و چاره‌ای نداریم جز اینکه آمادگی خود را بالا ببریم.

رئیس جمهوری ارایه آموزش‌های لازم به مردم در خصوص مقابله با حوادثی نظیر سیل را ضروری دانست و گفت: مردم باید بدانند که هنگام وقوع سیل و دیگر حوادث چه کاری باید انجام دهند.

وی ادامه داد: احتمال دارد تا نیم ساعت نخست پس از حادثه کسی به منطقه نرسد و این نیم ساعت برای جان و مالی مردم طلایی است و باید آموزش‌های لازم به مردم در این زمینه داده شود.

وی با اشاره به اینکه امسال هم سال پر نعمت است افزود: کل سال آبی را در نظر بگیرید، خوب شما محاسبه کنید یک متر مکعب آب رو ۱۰۰۰ هزار حساب کنید همان آبی که هزار برای ما تمام می‌شود شما ببینید که آب وارد این سرزمین شده شما ببینید که خداوند چقدر به ما زحمات داده است.

گزارش ملی ۶ماهه متخصصان درباره سیل

رئیس جمهور گفت: اگر چه کار می‌کردیم خسارت کمتر می‌شد این مرحله دوم است که ماه‌های بعد به آن می‌پردازیم و از جمعی متخصص خواسته ام تا ظرف ۶ماه گزارشی ملی دراین باره به ما بدهند.

روحانی افزود: ۱۲فروردین که استاندار به من گفت ارتباط ما با پلدختر قطع است خیلی نگران شدم رفتم قرآن خواندم و دعا کردم و تا صبح چندبار تماس گرفتم که به من خبر دادند تلفات جانی نداشته ایم و من خیلی خوشحال شدم.البته خسارت زیادی داشتیم. این که چکار باید بکنیم این برای مراحل بعدی هست، اقدامات چی انجام شده و نشده، حتما اگر کار‌هایی قبلا انجام میشود و که این اتفاق‌ها نیفتد بسیار مهم است.

وی گفت: حتما اگر کار‌هایی در قبل می‌شد خسارت کمتر می‌شد، اما اینکه چقدر توان مالی داشته ایم و اولویت‌ها چه بوده است مساله است.

دقت مسئولین در ساخته شدن منازل مردم

رئیس جمهور تصریح کرد:مجوزهایی که برای ساخت منازل در کنار رودخانه ها داده شده است، کاری غلط و خلاف قانون است و لااقل استانداران و فرمانداران و شهرداران دقت کنند جایی که تخریب شده و حریم رودخانه است مجددا خانه‌ای ساخته نشود.

وی با اشاره به اینکه یک گروهی از متخصصان تشکیل دادیم تا مساله سیل در ایران را بررسی کنند، ادامه داد: حضرت نوح وقتی کشتی را برای نجات درست کرد همه وی را مسخره می‌کردند، ولی نمی‌دانستند این کشتی خیلی مهم است و زندگی آن‌ها را نجات می‌دهد، اگر ۲۰ سال پیش رودخانه‌ها را توسعه می‌دادیم شما نیز به ما می‌خندید.

روحانی اظهار داشت: یک زمانی نه اینکه خیلی قدیم در همین دولت یازدهم اصلا دوره‌ای شده بود که همه به سد ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند سد برای چه درست کردید! روزنامه‌ها روشنفکران گفتند اصلا محیط زیست را خراب کردید برای چه این قدر سد درست کردید، اینقدر سد لازم نبوده، برخی از سد‌ها هم آب پشتش نبود یا خیلی نبود که می‌گفتند چقدر پول خرج کردید این سد برای ۳۰۰ یا ۵۰۰ میلیون متر مکعب ساخته شده، اما پشتش ۱۰ میلیون آب است پس برای چه ساخته شده است.

وی افزود: قضاوت‌های سال‌های پیش یادمان نرود، امروز که ما رسیدیم به یک بارندگی بی‌نظیر که دست کم در این صد سال نظیر نداشته است و ما در عمر خودمان چنین بارندگی ندیدیم آن هم ممکن بود در یک استان باران زیاد بیاید سیل بیاید، اما اینکه ۲۵ استان ما همزمان گرفتار شود واقعا نظیر نداشته و یک مرتبه پیش آمده و همه استان‌ها گرفتار شدند و اصلا نمی‌توانستند به استان کناری کمک کنند.

رئیس جمهور عنوان کرد: چند روز پیش با استاندار سیستان و بلوچستان صحبت می‌کردم. آن‌ها برای استان دیگر معین شده بودند که می‌گفت دستور دهید همه وسایل ما را برگردانند، چون یک استان دیگر باید معین ما شود حالا دیگر شرایط اینطوری است و یک شرایط فوق العاده پیش آمد.

وی بیان کرد: حال بگذریم از این که از قبل چه کاری می‌کردیم بهتر بود و چه اقداماتی می‌شد انجام داد، اصلا هیچ کس را تبرئه نمی‌کنم ممکن است اقداماتی می‌شده و حتما بهتر بوده و خسارت کمتر بود؛ حداقل جواز‌هایی که برای ساختمان‌ها در کنار رودخانه‌ها، مسیل‌ها و یا گاهی در داخل رودخانه‌ها داده شده کار بسیار نادرست، خلاف قانون و غلط است و اینکه کسی مجوز داده یا فردی بی مجوز ساخته حالا هر کدام که باشد فرقی نمی‌کند.

روحانی گفت: می‌بینید اکثر خانه‌هایی که آسیب دیده خانه‌هایی است که معمولا نزدیک رودخانه یا چسبیده به رودخانه‌اند ما اگر رودخانه‌ها و حریم آن‌ها را رعایت می‌کردیم حتما خسارت کمتر می‌شد پس لااقل همه ما این کار را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: استانداران، فرمانداران، بخشداران و به ویژه شهرداران، وزارت نیرو و قوه قضائیه همه دست به دست هم دهیم تا اولا جایی دیگر در جایی ساختمان بسازیم که جای مناسبی باشد این اولین کاری است که باید انجام دهیم نه اینکه جایی رودخانه بوده حالا دو مرتبه بگیم ۵ متر عقب‌تر از آنجا خانه درست کنیم پس حتما باید احتیاط کنیم.

وی افزود:همان شب‌های که حوادث ایجادشده بود همان غروب دستور دادم برای ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و مخصوصاً هوانیروز که نیاز بود وارد عمل شوند، قدم‌به‌قدم نیروها همه آمدند و فداکاری کردند جای هیچ تردیدی نیست، شبانه‌روز تلاش کردند و هیچ‌کس نگفت درجه و مقام من چیست، همه مانند مردم عادی در آب و سیل آمدند و شروع کردند به کمک که کار بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به زحمات شبانه روزی سپاه و ارتش گفت: سپاه ، ارتش و نیروی انتظامی همه پای کار بودند، هیچ کس نگفت مقام من چیست و شروع کردند به کمک این کار بسیار ارزشمند است و البته در همه جای دنیا این کار انجام می‌شود، یعنی اگر هر کجای دنیا سیل بیاد برای کمک ارتش آن کشور وارد عمل می‌شوند، منتها تفاوتی بین ایران و جا‌های دیگر است به نظر من اون خلوص و دلسوزی و ایثار و فداکاری و اون چیزی که در ایران می‌بینیم در بقیه دنیا کمتر است به این صورت نیست آنها هم کار می‌کنند.

وی تصریح کرد:به هر حال ما طبق قانون اساسی در شرایطی که دولت نیاز دارد به امکانات ارتش باید دستور بدهد از امکانات ارتش استفاده شود این صریح قانون اساسی است نه اینکه دولت می‌تواند یا اجازه دارد باید انجام دهد.

روحانی افزود: در کشور‌های دیگر دنیا هم همینجور است، اما در عین حال در ایران یک پیوستگی و وابستگی و محبت و برادری خاصی بین مردم سپاه ،ارتش است مثل دوران دفاع مقدس که همه در کنار هم بودند این حادثه هم همه را در کنار هم قرار داد و من واقعا متشکرم.

وی ادامه داد:من در این مدت با هر استان در هر ساعتی کار داشتم در ساعت یا ۱۱، ۱۲ و نیم بود ندیدم استانداری سر پست نباشد نیرو‌های مسلح همه به صحنه آمدند ریسک کردند و در شرایط آب و هوایی بد  بالگردهای  هلال احمر برای امدادرسانی به پرواز درآمدند و  از همه آن‌ها ممنونیم و متشکریم.

روحانی ادامه داد:در دنیا حالا باز هم بررسی بشه ما الان یک ماه است گرفتار سیل هستیم.سیلی که از قبل و بعد از فروردین ماه و تا  امروز که سی و یکم است درگیر آن هستیم .

 تعجب بهداشت جهانی از نبودن بیماری اپیدمی در مناطق سیلزده

روحانی با اشاره به دو بار سیل سال گذشته در لرستان گفت: چه شما و چه استان‌هایی که از اول فروردین و دو سه روز مانده به فروردین گرفتار شدند یک ماه است گرفتار سیل هستند اینکه ما در ایران امروز بیماری مسری و اپیدمی نداریم مورد تعجب بهداشت جهانی است.

وی گفت:بهداشت جهانی دچار حیرت است که چطور این همه آب گرفتگی این همه سیل و به هم ریختگی و احشام و ماهیانی که تلف می‌شوند این‌ها گند زدایی و برقراری شرایط بهداشتی برای ساکنان مناطق سیل زده کار بسیار مشکلی است.

وی افزود:این مشخص است  که چه کار بزرگی انجام شده این که ما می بینیم. در استان لرستان برق هزار و صدو و چهل و پنج مناطق روستایی و شهری به دلیل سیل قطع شده است و امروز که ما در خدمت شما هستیم در طی این ۴ هفته فقط وصل شدن برق ۶ روستا باقی  مانده است.

وی ادامه داد: اگر شما آمریکا را در نظر بگیرید سیل و طوفان های که در انجا اتفاق می افتد تا یک سال بعد هم  هنوز سیستم توزیع برق و آب آن هنوز ترمیم نشده است ،اما در ایران به محض قطع برق و یا آب نیروهای متخصص در صدد برطرف کردن  مشکل به وجود آمده هستند. این کار عظیم و بزرگی است که وصل کردن آب ۹۶۱ روستا و شبکه آبرسانی که دچار اختلال شده  در این چند هفته انجام شده است و فقط ۳ روستا باقی مانده تا این اختلال برطرف شود که این کاری  عظیم و بزرگ انجام گرفته است که در دنیا کاری کم نظیر است.

بازگشایی۸۷۰ راه اصلی و روستایی در لرستان پس از سیل

وی اظهار داشت: درراه‌ها نیز ۸۷۰ روستا راهش مسدود بود که تا الآن تعداد روستا‌هایی که راهشان مسدود است ۴۴ روستا است، جاده‌های روستایی و جاده‌های اصلی تخریب‌شده و از بین رفته است، ۵۰ الی ۶۰ کیلومتر جاده‌ای نبوده کلاً رفته و هزاران کیلومتر دچار مشکل شده است؛ ۴۰۱ کیلومتر راه‌های اصلی و هزار و ۶۶۰ کیلومتر راه‌های روستایی خسارت‌دیده که ترمیمش کار سختی است و همه باید کمک کنیم درترمیم این جاده‌ها، نیرو‌های مسلح، سپاه، ارتش، شهرداری‌های مختلف و استان‌های معین همه کارکردند.

رئیس‌جمهور افزود: در مسئله سیل از خدمت مقام معظم رهبری درخواست کردیم که از صندوق نیز استفاده کنیم در این شرایط، ایشان پاسخی دادند مفصل و بسیار دقیق و در این پاسخ راهنمایی کردند که دولت چه اقداماتی باید قبلاً انجام دهد و چه‌کار‌هایی کند این خسارات جبران شود، در کلیت ایشان قبول کردند و گفتند هرچقدر لازم باشد من موافقم از صندوق پرداخت شود.

وی عنوان کرد: بلافاصله بنده طبق دستورالعمل و فرمانی وزیر کشور را مسئول کل نوسازی‌ها و بازسازی‌ها کردم؛ نظر آقا نیز در آن نامه این بود که یک نفر مسئول و فرمانده این کار شود و همه تبعیت کنند، سپاه، ارتش، بسیج و مابقی نیرو‌ها و وزارتخانه‌ها همه تبعیت کنند.

روحانی بیان کرد: وزیر کشور این کار را آغاز کردند و یک قرارگاه را تشکیل دادند، ما از کلمه قرارگاه خوشحال می‌شویم، قرارگاه یعنی کار موقت، قرارگاه که تشکیل شد ما خوشحال شدیم که زود کار را جمع می‌کند، اگر می‌گفت ستاد بازسازی می‌ترسیدیم، ولی چون گفت قرارگاه یعنی ظرف ماه‌های آینده هم ترمیمی‌ها وهم خانه‌های احداثی که بنیاد مسکن همیشه باربر دوش است هر چه سریع‌تر این کار را بکنیم.

وی تصریح کرد: واقعاً برای مردم رنج و زحمت بسیار زیادی است، مردم در خانه‌ای زندگی می‌کردند الآن کل خانه را آب‌گرفته و نمی‌تواند زندگی کند و تمام لوازم خانه یا کلاً و یا جزئی از بین رفته است که همه باید کمک کنیم تا مسئله مردم حل شود، درست است یک رنج روحی مردم دارد که طول می‌شد تا این رنج روحی از بین برود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: به حمدالله در حوادث امسال تعداد تلفات جانی ما خیلی کم بوده و ۷۶ نفر اعلام شد که بعضی‌ها مربوط به سیل نیست حواشی سیل حوادثی رخ‌داده که این خیلی کم است نسبت به حادثه بزرگ ۲۵ استان، ولی یک نفر هم زیاد است، تلفات مالی بسیار بوده و ما باید جبران کنیم.

خسارات سیلاب هرچه سریعتر باید برآورد شود

رییس جمهوری افزود: در سیل اخیر مردم رنج و زحمت بسیاری را متحمل شدند، بنیاد مسکن وظیفه سنگینی دارد که میزان خسارات و نحوه کار را بر عهده خواهد داشت.

روحانی بیان کرد: باید هرچه سریعتر میزان خسارات را برآورد کنیم، دولت، نیرو‌های مسلح، نیرو‌های مردمی، علما، ائمه جمعه همه با هم در حد توان خود کمک رسانی کردند.

وی ادامه داد: مردم باید حس کنند که دولت در کنار مردم است، آن‌ها انتظاراتی دارند و توقعی به حق است.

وی با بیان اینکه تسریع در عمل کار امروز ما است، گفت: رسیدن مردم به منازل مسکونی شان کار اصلی ماست و در این مدت باید در آرامش باشند، مردم تا زمانی که به منزل خود می‌رسند باید در اجاره بهای آنان تسریع شود.

مشکلی در خصوص تولید گندم نخواهیم داشت

رییس جمهوری اضافه کرد: باید به کمک بخش کشاورزی بشتابیم، اما علیرغم سیل اخیر محصول گندم ما از سال گذشته بیشتر است و در سالجاری نیازی به خرید گندم نداریم و در این خصوص چهار سال است که خودکفا هستیم.

روحانی با اشاره به موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌ها و انتخاب وزیر کشور برای مسئولیت نوسازی و بازسازی افزود: وزیر قرارگاه تشکیل داده، زیرا قرارگاه به معنی انجام سریع کار است و در ماه‌های آینده، خانه‌ها یا ترمیمی و احداثی ساماندهی می‌شود.

وی ادامه داد: قولی که می‌توانم بدهم این است که دولت یادش نمی‌رود و مردم مطمئن باشند در حد امکان و توان جبران می‌کنیم و البته خودشان هم باید کمک کنند و هرکس هر توان و امکانی دارد در جبران‌ها مشارکت کنند.

وی بیان کرد: اقدامات بلند مدت در سدسازی، راه و آبخیزداری و لایروبی باید انجام شود، اگر زاگرس همان جنگل قدیم بود حتما خسارت‌های کمتری را شاهد بودیم، در جا‌هایی مرتفع جنگل برای حفاظت است که اگر بتوانیم آن‌ها را احیا کنیم می‌توان از بروز خسارت‌ها جلوگیری کرد.

۴۸۰ میلیارد مترمکعب آب در بارش‌های اخیر وارد کشور شد

رییس جمهوری ادامه داد: ۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب در بارش‌های اخیر وارد کشور شده که نعمت و سرمایه بزرگی است، اما سال پرمشقتی برای استان‌های سیلزده بود.

وی ادامه داد: اگر در گذشته کار‌هایی صورت می‌گرفت خسارات کم می‌شد، اما اینکه چقدر توان مالی داشته ایم و اولویت‌ها چه بوده باید مورد توجه باشد.

روحانی افزود: اگر ۲۰ سال پیش برای ساماندهی رودخانه کاری انجام می‌شد، می‌گفتند مردم شعل ندارند و خشکسالی است و توسعه رودخانه‌ها در این شرایط بی معنی است.

جبران خسارت ها در اولویت دولت

روحانی اظهار داشت: در مورد اثاثیه منزل نیز باید اثاثیه به آن‌ها تحویل شود، چون پولی که می‌دهیم نمی‌داند چه چیزی را درست کند، در رقمی که می‌دهیم برای معیشتی یا ترمیم خسارتی باید تلاش کنیم جنس را به قیمت ارزان‌تر از کارخانه بیاوریم و تحویل مردم دهیم، هر نهادی نیز که برعهده‌گرفته اشکال ندارد، باید کاری کنیم مردم بعدازاین خسارت‌هایی که داده می‌شود یک زندگی معمولی بتوانند داشته باشند، حتماً مانند قبل نمی‌شود مقداری شرایطشان سخت‌تر می‌شود ولی بتوانند زندگی کنند.

وی افزود: همه باید در این زمینه تلاش کنیم و هر چه سریع‌تر بتوانیم هم برآورد و هم خسارت‌ها را پرداخت کنیم، برای ما کار آسانی نیست ولی این کار را انجام می‌دهیم، ما به مردم قول دادیم در کنار مردم هستیم و هر چه داشته باشیم مال مردم است و ما امانت‌دار هستیم، دولت با همه توان، نیروهای مسلح، نیروهای مردمی با همه توان و علما و ائمه جمعه و طلاب که خیلی خوب در سیل حضور پیدا کردند جالب بود و مردم حس می‌کنند همه باهمیم.

وی بیان کرد: کار ما امروز تسریع در عمل است، یعنی بنیاد مسکن، وزارت کشور که فرمانده است و رسیدگی به ایام موقتی که به منزل مسکونی‌شان برسند، در این مدت که چند ماه طول می‌کشد مردم باید بتوانند یک زندگی خوب و قابل‌تحملی داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: باید همه ورزشگاه‌ها، همه مدارس، دانشگاه‌ها و همه امکانات دولتی، همه سوله‌ها و همه ساختمان‌های دولتی که می‌توانیم و البته مقدم بر این‌ها اگر مردم می‌توانند اجاره کنند ما پول اجاره را می‌دهیم، مردم اجاره را تسهیل کنند تا زمانی که منزل ساخته می‌شود بهتر است، اگر جایی هم نشد ما یک مکانی را در نظر می‌گیریم که مردم بتوانند، هلال‌احمر و پزشکی و آب و برق باید فعال باشند و اردوگاه باید تجهیز شود.

وی اضافه کرد: بخش کشاورزی هم باید زودتر به کمکشان بشتابیم، اولین گزارشی که وزیر جهاد کشاورزی فرستاده بود درمجموع نشان می‌دهد که علی‌رغم این‌همه سیل و مشکلاتی که داریم محصول گندم نسبت به سال دیگر بیشتر خواهد بود و بازهم در سال جاری نیاز به خرید گندم نداریم و بازهم خودکفا هستیم که بزرگ‌ترین افتخار برای ما است که الآن چهار سال است در گندم خودکفا هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: درعین‌حال کشاورزان خسارت دیدند، این خسارت‌ها را به هر نحوی می‌توانیم جبران کنیم، کشت اضافه می‌توانیم بدهیم، کمک کنیم و وام در اختیارشان بدهیم، برخی محصولات نیز بیمه است، ما هم در کنار جهاد کشاورزی، مردم، کشاورزان هستیم، کشاورزان ما تولیدکننده بسیار ارزشمند هستند، مواد غذایی را تولید می‌کنند و کشور را بی‌نیاز می‌کنند.

وی اظهار داشت: قولی که می‌دهم این است که دولت یادش نمی‌رود، مردم مطمئن باشند که همه ما مسئول هستیم و در حد امکان و توان حتماً جبران می‌کنیم و خود مردم باید جبران کنند.

روحانی افزود: دولت در حد خودش باید انجام دهد و وظیفه دارد، همه مردم نیز وارد شوند، تغییراتی به نفع کشاورز آن‌هم در دیم و هم در آبی ایجاد شد و مقداری اضافه شد و مصوب کردیم، در این خسارت‌ها مردم هم وارد شوند، هر کس هر توان و امکانی دارد همه کمک کنیم تا سریع‌تر و بهتر زندگی مردم به حالت عادی برگردد.

وی عنوان کرد: در بلندمدت نیز باید اقداماتی انجام دهیم، در مسئله سدسازی، راه، لایروبی و آبخیزداری باید کارهای بسیاری انجام شود، اگر جنگل زاگرس شما جنگل قدیم بود حتماً امروز سیل خسارتش خیلی کمتر بود، یا ما بی‌توجهی کردیم یا مردم بی‌توجهی کردند از بین رفت و خسارت دید، ما درجاهایی که مرتفع است این جنگلی که درست‌شده برای زیبایی که تنها که نبوده بلکه برای حفاظت بوده این جنگل‌ها را اگر احیا و به شرایط قبل برگردانیم و بقیه اقداماتی که انجام دهیم خداوند نیز به ما کمک می‌کند.

 

در جریان سیل اخیر معاون اول رییس جمهوری، چند تن از وزرا از جمله وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان، جهادکشاورزی، نیرو، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و ۳۵ تن از مقام‌های کشوری و لشکری از مناطق سیلزده لرستان بازدید کرده اند.

سیل ۱۲ فروردین در لرستان علاوه بر برجا گذاشتن حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت، جان ۱۵ نفر را نیز گرفت.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور کشورمان پس از جلسه ستاد مدیریت بحران با بالگرد به پلدختر خواهد رفت و از شهر‌های سیل‌زده پلدختر و معمولان و روند امدادرسانی به آسیب دیدگان از سیل بازدید می‌کند.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: رئیس جمهور ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.