ارومیه/

توزیع 225 هزار قطعه جوجه یک روزه بومی در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تعداد 225 هزار قطعه جوجه یک روزه بومی بین متقاضیان در آذربایجان غربی توزیع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،سید فضل‌اله قریشی اظهار داشت: مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی به منظور ایجاد اشتغال، تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ بومی ارگانیک و تامین پروتئین خانوارهای روستایی، حفظ ذخایر ژنتیکی و شجره‌دار کردن مرغ بومی تاسیس شد.

وی افزود: برای تحقق این امر در سال گذشته و در نسل هفدهم 7 هزار و 900 قطعه جوجه اصلاحی شجره‌دار، 9 هزار قطعه جوجه بومی اصلاحی تکثیری بدون پلاک تولید و تعداد 225 هزار قطعه جوجه یک روزه بومی نیز بین متقاضیان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: انجام عملیات اصلاح نژادی در ایستگاه‌های پرورش گوسفند و اجرای طرح محوری تولید و توزیع قوچ اصلاح شده با همکاری بخش خصوصی که با انعقاد قرارداد و تحت پوشش بردن 51 نفر از دامداران علاقمند به تعداد 7 هزار و 200 رأس میش مولد از توده نژادهای گوسفندی در شهرستان‌های تابعه استان که براساس دستور‌العمل‌های ارسالی از مرکز اصلاح نژاد دام به مرحله اجرا درآمده است.

وی گفت: اجرای پروژه تلقیح مصنوعی گوسفند و بز از سال 79 تا 90 به عنوان مکمل طرح محوری تولید قوچ محسوب می‌شود و سالیان متمادی که در گله‌های مردمی تحت پوشش و نیز در ایستگاه‌های گوسفندی استان اجرا شده است.

قریشی ادامه داد: از سال 91 با ایجاد گله‌های نو ترکیب، وارد کردن اسپرم منجمد و اسپرم تولید داخل از نژاد رومانف و نژاد پاکستانی از خارج و انجام عملیات تلقیح مصنوعی به صورت لاپاراسکوپی در گله ایستگاه‌های پرورش گوسفندی ماکویی و قزل میاندوآب در راستای بالا بردن درصد دوقلوزایی و به خصوص افزایش تولید گوشت قرمز و... انجام می‌شود.

انتهای پیام/م
برچسب ها: جوجه ، ارومیه ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.