سفير آفريقاي جنوبي:

"ماندلا" در قلب روابط ايران و آفريقا قرار دارد

"ماندلا" در قلب روابط ايران با آفريقا قرار دارد و روابط ايران و آفريقا را بهبود بخشيد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل آئين بزرگداشت "نلسون ماندلا" اين مراسم روز گذشته با حضور آقاي "گري لوييس" هماهنگ‌كننده‌ي سازمان ملل متحد، "آرجي وايت هد" سفير آفريقاي جنوبي، حجت‌الاسلام والمسلمين حسيني رئيس مركز اسلامي آفريقاي جنوبي و نمايندگان يونيسف و يونسكو برگزار شد.


ابتدا اين مراسم با تلاوت آياتي چند از قرآن كريم، پخش سرود ملي و پخش كليپي از بيانات مقام معظم رهبري و "نلسون ماندلا" آغاز شد، سپس مجري برنامه (احسان عليخاني) ضمن عرض سلام و خير مقدم به مهماناني كه از اقصي نقاط دنيا در اين مراسم حضور داشتند، سفرا و هيئت‌هاي همراه و اعضاي فعال در سازمان ملل متحد از "اميرحسين تابع جماعت" مدير كل شهرداري تهران براي بيان سخنان خود دعوت كرد.

"اميرحسين تابع جماعت" ضمن عرض سلام و خوش‌آمدگويي و تبريك هفته‌ي دفاع مقدس و روزجهاني صلح گفت: سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در كنار برگزاري مراسم در مناسبت‌هاي گوناگون بر حفظ و گسترش ميراث بزرگي چون آئين بزرگداشت "نلسون ماندلا" تأكيد دارد و هر ساله چنين مراسمي را براي يكي از مفاخر بين‌المللي برگزار مي‌كند.

وي افزود: سال گذشته مراسم بزرگداشت "گاندي" را برگزار كرديم امسال نيز با شعار "زنده باد صلح، زنده باد ماندلا" چنين مراسمي را برگزار كرديم.

وي بيان كرد: "نلسون ماندلا" امروز گرچه بر بستر بيماري افتاده اما همواره ياد و خاطره او را گرامي مي‌داريم و مي‌خواهيم همپاي مردم خوب آفريقا براي "نلسون ماندلا" آرزوي سلامتي كنيم.

سپس "حسين اميرعبدالهيان" معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ضمن تشكر از حضور مهمانان گفت: گرچه قاره آفريقا يكي از پرتنش‌ترين قاره‌ها در چند دهه‌ي اخير بوده و شاهد انقلاب‌هاي خونين در آنجا بوده‌ايم اما مي‌توان گفت يكي از صلح‌جوترين چهره‌هاي ماندگار بشريت يعني "ماندلا" را به جهان معرفي كرده و به دليل مبارزه با نژادپرستي نه تنها محبوب سياه‌پوستان بلكه محبوب سياه‌پوستان و همه‌ي صلح‌طلبان جهان است.

وي عنوان كرد: رهبران زيادي آمدند و رفتند اما تاريخ بشريت هميشه به "ماندلا" افتخار مي‌كند.
فراز و فرود نام رهبران تابعي از رفتار آنهاست و دليل ماندگاري "ماندلا" در يادهاي مردم عملكرد "ماندلا" است زيرا به جهانيان مي‌گفت كه بدون خشونت هم مي‌توان انقلاب كرد.
وي اظهار داشت: سه عملكرد "ماندلا" او را از عملكرد رهبران جهان متمايز مي‌كند: اولين مورد اين است كه درصدد انتقام بر نيامد و از كساني كه به او بد كرده بودند گذشت.

دومين مورد اين بود كه او شخصيت كثرت‌گرايي نداشت و سومين مورد اين بود كه او داوطلبانه از قدرت كناره‌گيري كرد و پس از به قدرت رسيدن شكنجه‌گران خود را بخشيد و درس بردباري به آنها داد.

"عبدالهيان" بيان كرد: جمله‌ي معروف او "مي‌بخشم اما فراموش نمي‌كنم" مشهورترين سخن اوست كه در ادبيات سياسي جهان تبديل به ضرب‌المثل مهمي شده است.

وي ادامه داد: زماني كه تحت فشارهاي خارجي قرار گرفت مردانه ايستادگي كرد و اين ايستادگي هرگز از حافظه‌ي ملت‌ها پاك نخواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: در پايان براي "ماندلا" مردم آفريقا، دوستان و خانواده او آرزوي موفقيت مي‌كنم.
در ادامه "گري لوييس" هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد ضمن بيان جملاتي به زبان فارسي گفت: بسيار خوشحال هستم كه به اينجا آمده‌ام اما من بسيار كم مي‌توانم به فارسي سخن بگويم.

وي سپس با بيان سخنان خود به زبان انگليسي گفت: من از جانب سازمان ملل متحد به ميهمانان اين مراسم خوش‌آمدگويي مي‌كنم و از سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به علت برگزاري اين مراسم تشكر مي‌كنم.
وي عنوان كرد: "بانكيمون" در پيام خود گفت: "نلسون ماندلا" يكي از بهترين افراد تاريخ است.

وي ادامه داد: چيزي كه از "نلسون ماندلا" مرا تحت تأثير خود قرار داده اين است كه "ماندلا"، خضوع، صبر، اراده، شجاعت بسياري داشت.
وي عنوان كرد: هوشياري مردم آفريقاي جنوبي مثال‌زدني است و سخنان خود را با بيان جمله‌ي "زنده باد ماندلا" به پايان مي‌رساند.
 
در ادامه "وايت هد"سفير آفريقاي جنوبي ضمن عرض سلام و خوش‌آمدگويي به حضار گفت: من تازه به ايران آمده‌ام و تنها جمله‌ي "سلام" به فارسي را مي‌دانم.
وي عنوان كرد: "نلسون ماندلا" در قلب مردم آفريقا و تمام مردم جهان جاي دارد، مبارزه‌ي او در راستاي رفع تبعيض در سراسر دنيا بود و به همين دليل است كه ما مردم آفريقا بسيار به او علاقه‌مند هستيم و بيان اين علاقه‌مندي‌ها در واژه‌ها نمي‌گنجد.
وي ادامه داد: او كسي بود كه به جاي رهبري بر مردم با آنها زندگي كرد و اين عملكرد او ستودني است.

تصميم او براي بركناري از قدرت به صورت داوطلبانه، ستودني است و هنگاميكه دليل اين امر را از او جويا شديم، گفت: من پير هستم و از اين به بعد افراد جوان بايد به جاي من بيايند، اين تصميم او در راستاي حمايت از صلح بود و باعث شد جنگ جاي خود را به صلح دهد.
وي ادامه داد: "ماندلا" در قلب روابط ايران با آفريقا قرار دارد و روابط بين ايران و آفريقا را بهبود بخشيد.

"وايت هد" بيان كرد: ما تجربه‌ي مشتركي در زمينه‌ي مبارزه با ظلم و دستيابي به حقوق خودمان داريم و در همين چهارچوب است كه "نلسون ماندلا" خود را در پيكره‌ي جهان جاي داد.

سپس وي پيام مدير‌عامل بنياد "نلسون ماندلا" را قرائت كرد بخشي از اين پيام به اين شرح است:  «تمامي شما از زنداني‌ها و مبارزات "ماندلا" آگاه هستيد، رئيس اين بنياد از ايران ديدار كرده و هر كجا كه رفته پيام قلبي او حمايت از صلح و برابري بوده است. "نلسون ماندلا" هميشه بر ارزش‌هاي خود پايبند بوده و هميشه تأكيد داشت كه مردم بخشي از جامعه‌ي بزرگ هستند در روز بين‌المللي "ماندلا" خواسته شده كه براي بزرگداشت او 67 دقيقه را به كارهاي عام‌المنفعه تخصيص بدهند. اين 67 دقيقه نشان از 67 سال خدمات عام‌المنفعه "ماندلا" است البته نبايد كارهاي خود را تنها به 67 دقيقه محدود كنيم.»
 
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمين "حسيني" رئيس مركز اسلامي آفريقاي جنوبي ضمن بيان جملاتي به زبان انگليسي گفت: من 24 سال در آفريقاي جنوبي زندگي‌ كرده‌ام و به عنوان نماينده شهردار تهران در اينجا سخن مي‌گويم.
وي افزود: سه بار با "ماندلا" ملاقات داشته‌ام و خاطرات خوبي از او در خاطرمان است.

وي عنوان كرد: در آفريقاي جنوبي در بخشي از پياده‌روها تابلوهايي نصب شده بود كه نوشته شده بود "محل عبور سياهان" كه اين نشان از تبعيض نژادي وحشتناك در آنجا بود.
در ادامه‌ي اين مراسم پيام "محمدجواد ظريف" وزير امور خارجه قرائت شد كه بخشي از اين پيام به اين شرح است: «نكوداشت "نلسون ماندلا" اقدامي به هنگام و درخور ستايش است و آنچه شايسته است اين است كه با صداي رسا به گوش ها برسد اين است كه پيوند ما با اين بزرگمردان پابرجاست.

به ياد دارم كه در دهه‌ي 60 و در اوايل دهه‌ي 70 در آغازين سال‌هاي خدمت خود در سازمان ملل متحد فعاليت‌هاي "نلسون ماندلا" مورد توجه قرار گرفته بود و رويايي با "آپارتايد" فشارهاي زيادي را به كشور تحميل مي‌كرد اما نبايد "ماندلا" تنها مي‌ماند، ملت صلح‌جوي ايران تمام كمك‌هاي بي‌چشمداشت خود را نثار مردم آفريقا و "ماندلا" مي‌كرد زيرا او فقط يك مبارز نبود آنچه مورد نياز ما و آينده است شناخت تفكر اين بزرگان است.

سپس "خوراكيان" رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ضمن تشكر از از برگزاركنندگان اين مراسم و تمامي حضار، گفت: براي تجليل از "ماندلا" به دو جمله بسنده مي‌كنم يكي سخنان مقام معظم رهبري در خصوص او و ديگري سخنان خود "ماندلا".

وي ادامه داد: "ماندلا" در صحبت‌هاي خود بسيار از امام خميني(ره) ياد مي‌كرد و او را دوست داشت.

ما ويژگي‌هاي اين شخصيت را ارج مي‌نهيم و معتقديم همچنان كه شهرها از نظر فيزيكي بايد آباد شود از نظر روحي و محتوا نيز بايد آباد شود.
وي ادامه داد: "نلسون ماندلا" شخصيتي آزادي‌خواه است و مشتركات ارزشي و فرهنگي بسياري با ايران داشت ما اين الگوها را جستجو مي‌كنيم و براي آنها احترام قائليم و اميدواريم اين اقدام مورد پسند خانواده او، مردم آفريقا و مردم ايران قرار بگيرد.

در پايان اين مراسم "گري لوييس"، "وايت هد"، "اميرحسين تابع جماعت"، "خوراكيان" به روي سن آمدند و از كتاب "گفته‌هاي ماندگار نلسون ماندلا" رونمايي كردند و سپس از نقاشي چهره‌ي او نيز رونمايي كردند.

از حاشيه‌هاي اين مراسم مي‌توان به حضور جمعي از جوانان در پشت درهاي ورودي سالن اشاره كرد، حضور آنها به علت علاقه‌مندي به "احسان عليخاني" بود كه باعث به وجود آمدن اختلالاتي در برگزاري مراسم شد به طوريكه "احسان عليخاني" گفت: من در اين ماجراها سهيم نيستم. 

گفتني است؛ به علت به وجود آمدن سروصداهاي آنها مهمانان خارجي گاهي به عقب برمي‌گشتند و نگاه مي‌كردند. 

از ديگر حاشيه‌هاي اين مراسم اين بود كه ميكروفن براي مجري كوتاه بود و باعث به وجود آمدن مشكلاتي براي او مي‌شد، اين مشكل تا پايان مراسم وجود داشت به طوريكه هنگام سخنراني "لوييس" ميكروفن به طور كامل قطع شد و او از مترجم خواست به پشت تريبون او بيايد و به ترجمه بپردازد. 

خبرنگار پرس تي وي در طول سخنراني لوييس به گفتن پلاتوي خود با صداي بلند پرداخت و توجه عده‌اي را به خود جلب كرد.  

گرماي سالن به حدي بود كه "احسان عليخاني" گفت: با اين گرما مي‌توان به خوبي گرماي آفريقا را حس كرد. 

به پيشنهاد "احسان عليخاني" تمامي حضار 67 ثانيه به پاس زحمات "نلسون ماندلا" به پا خواستند و براي او كف زدند. 

"وايت هد" عكس "نلسون ماندلا" را بلند كرد و چند بار آن را تكان داد به طوريكه "احسان عليخاني" به شوخي گفت: آن عكس خراب مي‌شود، آنقدر آن را تكانش ندهيد. 

اين مراسم با اجراي قطعه‌ي صلح به خوانندگي "محمدرضا صادقي" به اتمام رسيد./


برچسب ها: ماندلا ، ایران ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار