نژادحسينيان مطرح كرد؛

پيش‌قدمي ايران در برگزاري مجمع مجالس آسيايي/ 16 ارديبهشت؛ آغاز نشست شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي

دبير کل مجمع مجالس آسيايي با اشاره به پيش‌قدمي جمهوري اسلامي ايران در برگزاري اين مجمع گفت: نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی (APA) شانزدهم و هفدهم اردیبهشت در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، سيد محمدهادي نژادحسينيان دبير کل مجمع مجالس آسيايي(APA)  درنشست خبري که بعدازظهر امروز(شنبه) در محل دبيرخانه اين مجمع برگزار شد، گفت: مجمع مجالس پارلمانهاي آسيايي که 6 سال پيش به مجمع مجالس آسيايي تغيير نام داد، داراي 41 کشور عضو در آسيا بوده و رؤساي مجالس و سخنگوي پارلماني آسيا هر سال يکبار دور هم جمع شده و درباره مشکلات مربوط به صلح در آسيا با يکديگر مذاکره مي‌کنند.

وي در ادامه تصريح کرد:اين سازمان همواره با مطرح کردن مشکلات مربوط به يکپارچه‌شدن آسيا به ارائه راهکارهاي لازم در اين حوزه مي‌پردازد.

نژادحسينيان با بيان اينكه 6 سال پيش تصميم گرفته شد که دبيرخانه اين سازمان براي هميشه در تهران پابرجا باشد، خاطرنشان كرد: در اين جلسات همواره مشکلات موجود در جوامع امروز مورد بحث و بررسي قرار گرفته و جمع‌بندي نظرات کشورهاي آسيايي در رابطه با آن تدوين شده است، همچنين برنامه‌هايي در اين مجمع تدوين شد که به بکارگيري روشهاي مناسب براي از بين بردن اثر سوء اين مشکلات اشاره شده است.

وي با اشاره به تنوع فرهنگي در جوامع آسيايي تأکيد کرد: جمع‌بندي نظرات کشورهاي عضو بر اين پايه است که تنوع فرهنگي، عامل منفي براي يکپارچه‌شدن کشورهاي آسيايي که بيشترين تنوع فرهنگي را در درون خود دارند، نيست چرا كه تنوع فرهنگي نه تنها عامل پيشرفت فرهنگ نيست بلکه موجب تعامل فرهنگهاي مختلف با يکديگر است همانگونه که در هند با وجود اديان گوناگون هيچگاه مشکلات در مسير پيشرفت اين کشور قرار نگرفته است.

دبير کل مجمع مجالس آسيايي شرط لازم همکاري ميان کشورهاي آسيايي را تعامل و نه تنوع فرهنگي دانست و اظهار داشت: يکي از راه‌هايي که به تعامل هر چه بيشتر ميان جوامع آسيايي کمک مي‌کند، دامن‌نزدن بيشتر به اختلافات فرهنگي کشورها و حذف مواردي است كه موجب اختلافات بيشتر ميان اقوام و فرهنگهاي مختلف مي‌شود.

نژادحسينيان در بخش ديگري از سخنانش به اهداف تشکيل سازمان مجمع مجالس آسيايي اشاره كرد و افزود: اين سازمان با هدف رفع مشکلات پارلمانها براي يکپارچه‌شدن هر چه بيشتر كشورهاي آسيا تشکيل شد که پيش از تشکيل اين سازمان، همه قاره‌ها از چنين سازماني برخوردار بودند و تنها آسيا از آن بي‌بهره بود.

دبير کل مجمع مجالس آسيايي با بيان اينكه آسيا از نظر تعيين نيازهاي انرژي خودکفا بوده و بيشترين منابع انرژي دنيا در خاورميانه قرار دارد، تصريح كرد: مي‌توان چين و هند را جزء بزرگترين کشورهاي مصرف‌کننده انرژي در جهان دانست که هر دو در آسيا قرار داشته و مي‌تواند نيازهاي بسياري از كشورهاي منطقه و جهان را رفع کنند.

نژادحسينيان در ادامه با اشاره به برگزاري نشست آتي مجمع مجالس آسيايي طي روزهاي 16 و 17 ارديبهشت ماه تصريح کرد: 15 کشور از کشورهاي عضو در اين نشست حضور دارند و کشورهاي عضو همواره بر اين باور بوده‌اند که يک پارلمان آسيايي تأسيس کنند.

دبير کل مجمع مجالس آسيايي تصريح کرد: در نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی موضوعاتی از جمله تحکیم دوستی و همکاری در آسیا، همکاری دولت‌ها و پارلمان های آسیا، پارلمان‌های آسیا علیه تروریسم و اشغال خارجی، ‌چالش‌ها و فرصت‌های جهانی شدن و حمایت از حقوق مردم فلسطین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دبير کل مجمع مجالس آسيايي با اشاره به نقش پررنگ انرژي در (APA) اظهار داشت: در این نشست همچنین موضوع مبارزه با فقر، تاثیر بحران مالی بین‌المللی بر بازارهای آسیا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اقلام فرهنگی و موضوع توسعه خطوط انتقال گاز به کشورهایی فاقد این انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: طرحی آماده شده است که بر اساس آن یک لوپ خط گاز دور تا دور آسیا کشیده شود تا کشورهایی که فاقد این انرژی هستند از گاز برخوردار شوند.

نژادحسينيان دو سال گذشته را از موفق‌ترين سالها براي مجمع مجالس آسيايي دانست و افزود: هر دو سال يکبار هر يک از کشورهاي عضو اين مجمع رئيس APA مي‌شوند كه به دنبال آن ميزبان نشستهاي تخصصي نيز محسوب مي‌شوند.

دبير کل مجمع مجالس آسيايي در پايان با بيان اينکه سوريه همواره در سالهاي اخير بر عهده‌دار شدن سياست اين مجلس اصرار ورزيده است، خاطرنشان کرد: ناامني‌هاي موجود در اين کشور مانع از رياست سوريه شد و بر همين اساس جمهوري اسلامي ايران همواره در برگزاري اين جلسات پيش قدم بوده است.

گفتني است مجمع مجالس آسیایی در سال1378(1999) به پیشنهاد بنگلادش و بنا به ضرورت همکاری میان کشورهای آسیایی برای تأمین صلح به عنوان زمینه توسعه با حمایت سازمان ملل تحت عنوان «انجمن مجالس آسیایی برای صلح» با علامت اختصاری  AAPP تأسیس شد و در سال 1385(2006) به مجمع مجالس آسیایی با علامت اختصاری APA تغییر نام پیدا کرد و به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای قاره آسیا برای تقویت همگرایی و ایجاد راهکارهایی برای تضمین اجرای مصوبات مجالس کشورهای آسیایی مطرح شد.

هم‌اکنون این نهاد بین‌المللی دارای41عضو است.

قرار است مجمع عمومی مجالس آسیا امسال در کامبوج برگزار شود.
انتهاي پيام/

برچسب ها: آسیا ، مجمع ، حسینیان ، اجلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار