بقاع متبرکه و اماکن مذهبی میزبان زائران و عزاداران مراسم تشییع شهدای خدمت

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در رابطه با اقدامات بقاع متبرکه به منظور مراسم تشییع آیت الله رئیسی و شهدای خدمت توضیحاتی داد.

محمّد نورورز پور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی آیت الله رئیسی و ارتباط ایشان با بقاع متبرکه و اقدامات بقاع متبرکه برای برگزاری مراسم تشییع ایشان و شهدای خدمت بیان کرد: حدود ۲۰ سال، آیت الله رئیسی از نزدیک با سازمان اوقاف در ارتباط بوده است. چون ریاست هیئت امنای آستان مقدس امامزاده صالح (ع) تجریش را برعهده داشت و به همین دلیل، جلسه‌های هیئت امنا را طوری طراحی می‌کردیم تا زمانی که برای ایشان مقدور است در جلسه هیئت امنای آستان مقدس امامزاده صالح (ع) حضور داشته باشد چراکه علاقه زیادی به امامزادگان داشت و حتی در زمان ریاست جمهوری‌شان، دو سه جلسه هیئت امنا تشکیل شد که حجت‌الاسلام خاموشی، ریاست سازمان اوقاف در جلسه‌ها حضور داشت. اما به دلیل محدودیت زمانی آیت الله رئیسی، درصدد آن بود که جلسه‌های هیئت امنای امامزاده صالح (ع) بعد از نماز صبح برگزار شوند تا بتواند در زمان استراحت خود در این جلسه‌ها حضور داشته باشد و ادامه زمان خود را به فعالیت در امور مردم اختصاص دهد. 

نوروز پور گفت: در جلسه‌ای، آقای خاموشی، ریاست سازمان اوقاف به آیت الله رئیسی گفت که حاج آقا، اگر سر شما شلوغ است در زمان ریاست جمهوری شما مزاحمتان نباشیم و آیت الله رئیسی گفت که نه! این چه حرفی است؟ به خدمت به امامزادگان علاقه دارم و به امامزاده صالح (ع) علاقه خاص و ویژه‌ای دارم و وقت استراحتم را برای این جلسه‌ها اختصاص می‌دهم و برای پیگیری کار‌های امامزاده می‌آیم و حجت‌الاسلام خاموشی برای این منظور تشکر کرد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ایشان در سفر‌های استانی خود مقید به زیارت بقیه بقاع متبرکه بود و سعی می‌کرد دیدار‌های مردمی خود را در امامزادگان برگزار کند. مثلاً روز عرفه سال گذشته، در سفر خود به خراسان جنوبی با مردم در امامزادگان باقریه (ع) شهر بیرجند دیدار کرد و آخرین جلسه دیدار مردمی که آیت الله رئیسی در تهران داشت در مناطق ۱۸-۱۷ بود که حضور پیدا کرد و خودش علاقه داشت تا دیدارش با آن‌ها در امامزاده حسن (ع) باشد و دوستان در ریاست جمهوری تماس گرفتند و این درخواست حاج آقا رئیسی را مطرح کردند چراکه عشق و علاقه زیادی به آل الله داشت و خودش را خادم اهل بیت (ع) می‌دانست و سعی می‌کرد دیدار مردمی هم، در این اماکن مذهبی برگزار شود؛ بنابراین  دیدار آیت الله رئیسی با ائمه جماعت در مسجد ابوذر بود و با مردم هم، در امامزاده حسن (ع) دیدار کرد و این نشان از علاقه ایشان به حرم‌های مطهر و مساجد و بقاع متبرکه بود. 

او ادامه داد: شب قبل از حضور آیت الله رئیسی در امامزاده حسن (ع)، ایشان در آفریقا بود و از آن‌جا برمی‌گشت و ساعت ۳ نیمه شب رسید و ۷ صبح برای دیدار‌های مردمی در منطقه جنوب غربی تهران آماده شد و از صبح تا غروب به جا‌های مختلف رفت و با گروه‌های متفاوت مردمی دیدار کرد که این نشان می‌دهد آیت الله رئیسی بسیار خستگی‌ناپذیر بود.
 
نوروز پور تصریح کرد: ما در سازمان اوقاف وظیفه داشتیم به دلیل این که ایشان رئیس جمهور محبوب کشور بوده و همراهان ایشان نیز، شخصیت‌های وارسته‌ای بودند؛ به طوری که آقای امیرعبداللهیان، سردار جبهه دیپلماسی بود و حضرت آیت الله آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان بود و در پیشبرد اهداف ما در بقاع متبرکه و موقوفات نقش زیادی داشت و در استان آذربایجان غربی برای احیای وقف و عمران و آبادی موقوفات و تعالی فرهنگ قرآنی به ما کمک زیادی کرد و پای کار بود تدارک برای میزبانی زائران مراسم تشییع ایشان را برعهده بگیریم. چون زمانی که آیت الله آل هاشم به عنوان رئیس عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران بود به عنوان عضو هیئت امنای امامزاده عینعلی و زینعلی برای تبدیل کردن بقعه به قطب فرهنگی خدمت می‌کرد و در استان آذربایجان غربی هم، کمک‌ها را ادامه داد. به همین دلیل، از زمانی که دوستان ما فهمیدند سانحه ناگواری برای رئیس جمهور و همراهان ایشان اتفاق افتاده است در بقاع متبرکه به برگزاری دعا مشغول شدند و شاید در بیش از ۲ هزار بقعه در سراسر کشور، برای سلامتی آیت الله رئیسی و همراهان ایشان، مراسم دعا برگزار شد و همچنین، وقتی که خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان منتشر شد جلسه‌های ختم و قرائت قرآن و طلب دعا و استغفار در بقاع متبرکه در سراسر کشور برگزار شد. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اختتامیه جشنواره تلاوت‌های تقلیدی قرآن کریم رنگ و بوی مراسم شهدای خدمت را به خود گرفته بود و چندین هزار نفر در سالن ورزشی شهید شیرودی اجتماع کرده و برای شادی روح این شهدای عزیز دعا کردند و قاریان و اساتید قرآن کریم به تلاوت قرآن پرداختند و اولین جلسه جامعه قرآنی برای شهدای خدمت برگزار شد و این برنامه‌ها تا روز جمعه در سراسر کشور ادامه دارد. چون مقام معظم رهبری پنج روز عزای عمومی اعلام کرد.

گفتنی است که بقاع متبرکه ما در آذربایجان شرقی در خدمت عزاداران بودند و بقاع استان تهران نیز، در حال پذیرش زائرانی هستند که در مراسم از استان‌های همجوار حضور پیدا می‌کنند و موکب‌هایی را در امامزادگان برپا خواهیم کرد تا آن‌ها در خدمت سوگواران و عزاداران باشند و هیئت‌های شاخصی که در تهران داریم در بقاع متبرکه مستقر هستند و اتوبوس‌هایی در بقاع متبرکه خواهیم داشت که زائران محترم را از بقاع متبرکه برای وداع با پیکر رئیس جمهور و همراهان ایشان به مصلی تهران برده‌اند و همچنین، روز چهارشنبه زائران را برای مراسم تشییع آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت به دانشگاه تهران خواهند رساند و همه امکانات ما در بقاع متبرکه و هیئت امنا آماده شده‌اند تا به شهدای خدمت، خدمت رسانی کنند. چون آیت الله سید ابراهیم رئیسی عضوی از خانواده ما و خادم الرضا (ع) بود و افتخار ایشان خادمی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و امامزادگان بوده است و به همین دلیل، وظیفه داریم تا هر آن‌چه در توان داریم را به منظور پاسداشت این شهدای خدمت به کار بگیریم.

نوروز پور گفت: سخنرانان و اساتید حوزه و دانشگاه در این چند روزی که عزای عمومی است در بقاع متبرکه سخنرانی خواهند کرد و به ارائه دستاورد‌های دولت سیزدهم به عنوان جهاد تبیین خواهند پرداخت تا مردم و جوانان ما، بیشتر با زحمات شبانه‌روزی دولت آیت الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت آشنا شوند.

او افزود: ما به بقاع متبرکه اعلام کردیم عزیزانی که از شهرستان‌ها تشریف می‌آورند را در این بقاع متبرکه مستقر کنند و به همین دلیل،  شهرستان‌های اطراف تهران نیز، آمادگی پذیرش این زائران را دارند و مسئولان کاروان‌ها باید از قبل با دوستان ما در اداره‌های اوقاف شهرستان‌های استان تهران هماهنگ کنند که برای این زائران محترم مشخص شود تا به کدامیک از بقاع متبرکه مراجعه کنند.

خبرنگار: فاطیما میرزایی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.