یاران شهید جمهور / برگی از زندگی دو شهید اصفهانی همراه رئیس‌جمهور

از بین شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، دو نفر یعنی شهید «سردار سیدمهدی موسوی» و سرهنگ خلبان محسن دریانوش از استان اصفهان بودند.

حوالی عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه یک‌روز پیش از میلاد امام رضا (ع) خبری کشور را در بهت فرو برد؛ هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور؛ سید ابراهیم رئیسی در مسیر بازگشت از افتتاح سد قیزقلعه سی دچار سانحه شد. از آغاز اقدامات برای جستجوی هلیکوپتر، کشور یکپارچه دست به دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور شد و در نهایت صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه لاشه هلیکوپتر پیدا شد و همه سرنشینان یعنی آیت‌الله رئیسی -رئیس‌جمهور-، حسین امیرعبداللهیان -وزیر امور خارجه-، آیت‌الله محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، سیدمهدی موسوی -فرمانده یگان حفاظت از رئیس‌جمهور-، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد بهروز قدیمی به شهادت رسیدند.

از بین شهدا دو نفر یعنی سردار سیدمهدی موسوی و سرهنگ محسن دریانوش اهل استان اصفهان بودند.

محافظِ شخصیت نظام

سردار سیدمهدی موسوی جودوکار بود و سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور، او از سادات روستای صالح کوتاه است که سال‌ها در روستای زمستانه واقع در منطقه پشت کوه موگویی فریدونشهر اصفهان سکونت داشته است. خانواده موسوی در سال‌های گذشته به تهران مهاجرت کرده و ساکن تهران شده‌اند، اما بستگان این شهید همچنان در این روستا حضور دارند. مادر سید مهدی هم از اهالی روستای کلوسه، از مناطق محروم پشت کوه دوم شهرستان فریدونشهر است.

سیدمهدی محافظ بود؛ از همان‌ها که اغلب هیچ جا نام و نشانی از آنها نیست. محمدمهدی همت، فرزند شهید ابراهیم همت ساعاتی بعد از حادثه در صفحه مجازی خود نوشت: «شغل؟! نه، حفاظت شخصیت که شغل نیست، معامله است؛ جان که سهل است، دنیا، آبرو، آرزو و حتی خانواده خود را برای شخصیتی که امید رهبری، نظام و مردم است، فدا می‌کنی و در ازای آن گمنامی می‌خری! چه معامله پایاپایی! علاقه من به این شیرمردان از گذشته بود، اما برادری من با آنها از آشنایی با سیدمهدی جان گرفت؛ مردی که حاج جواد تعریف می‌کرد در مأموریتی لگنش شکسته، اما ۴۸ ساعت به روی خودش نمی‌آورده تا به وظیفه‌اش عمل کند، مأموریتی که وقتی به روی سیدمهدی آوردم با لبخند از آن تعریف می‌کرد. دلم مچاله شد، پرسیدم به چه قیمتی؟! خندید و دیالوگ بادیگارد را تکرار کرد: «ما محافظ شخصیت نظام هستیم، بادیگارد نیستیم!» داغ وارده را خدمت مقام عظمای ولایت، ملت شریف ایران، تمام آزادی‌خواهان جهان و بالاخص برادرانم در جامعه‌ی غریب محافظین در سپاه ولی الامر و سپاه انصار المهدی و خانواده‌های عزیزشان و برادر عزیزم سید علی موسوی و یاران سید مهدی تسلیت عرض می‌کنم. دنیا سال‌ها باید بنشیند تا رئیس‌جمهور، امام جمعه، وزیر خارجه و استانداری این‌چنین در یک نقطه جمع شوند، اما مثل سیدمهدی دیگر تکرار نخواهد شد. محمد مهدی همت ۳۱ اردی‌بهشت ۱۴۰۳

«شهید سیدمهدی موسوی» پیش از محافظت از آیت‌الله رئیسی، محافظ فرمانده کل سپاه بود. سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله الاعظم (عج) در برنامه شهید خدمت گفت: شهادت واقعاً حق آقا سید ما بود، من حدود ۱۵ سال با سردار سیدمهدی موسوی آشنایی داشتم، او در یک مقطع جانشین تیم حفاظت من بود، ولی پس از حدود چهار یا پنج سال به‌عنوان مسئول ارتقاء پیدا کرد.

سرلشکر جعفری ادامه داد: من ارادت ویژه‌ای به آقا سید داشتم، هرچه که او توصیه می‌کرد را می‌پذیرفتم و این ناشی از دلسوزی، اخلاص و تعهد او نسبت به کار و توجه و رعایت نکات و مسائل خاص بود. همین ویژگی‌های اخلاقی سردار موسوی موجب شد تا آیت‌الله رئیسی پس از انتصاب به‌عنوان رئیس قوه قضاییه در سال ۹۷ در جلسه‌ای که خدمت ایشان بودم، این خواسته را مطرح کردند و بنده هم با کمال میل این خواسته را پذیرفتم و ایشان به محضر آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه رفت.

فرمانده سابق کل سپاه پاسداران گفت: نوع رفتار سیدمهدی در هنگام فعالیت مورد پسند آیت‌الله رئیسی بو، چون او بسیار مردم‌دار بود و به مردم توجه می‌کرد، این ویژگی یعنی توجه بسیار زیاد به مردم در آیت‌الله رئیسی هم برجسته بود و تاکید داشتند که به مردم بی‌احترامی و بی‌اعتنایی نشود، از همین جهت بسیار برای رئیس جمهور مهم بود که چه کسی سرتیم ایشان باشد. لذا؛ شهید سیدمهدی موسوی را برگزیدند. در مسئولیت‌های سنگینی که در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی بر عهده سید مهدی قرارداشت، ایشان با توجه به سفر‌های پی در پی که اصلأ در قالب شیوه‌نامه‌های حفاظتی نمی‌گنجید، بسیار به فردی مانند شهید سید مهدی موسوی نیاز داشت تا منعطف عمل کند و هماهنگ باشد و با این حجم از سفر که برخی اوقات بدون هماهنگی، برنامه‌ریزی نشده و ناگهانی بود، همکاری کند.

سید مهدی شب و روز نداشت و هم و غم خود را معطوف کرده بود که سفر‌های آیت‌الله رئیسی با دقت و منظم انجام شود. شهادت پاداش زحمات، اخلاص بالا، تعهد نسبت به کار و سخت‌کوشی سیدمهدی و آیت‌الله رییسی بود؛ سیدمهدی به قدری با آیت‌الله رئیسی نزدیک بود که در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های کاری با یکدیگر مشورت می‌کردند، به گونه‌ای که گویی شهید موسوی، نه سرتیم حفاظت آیت الله رئیسی، بلکه دوست و رفیق صمیمی بودند او در زمینه تعامل با مردم و مردم‌داری مانند مشاوری برای آیت‌الله رئیسی بود و مشاوره‌های کاربردی را به آیت‌الله رئیسی ارائه می‌داد.

دیگر شهید اصفهانی این سانحه، سرهنگ خلبان محسن دریانوش بود، او متولد روستای «یانچشمه» از توابع قدیم شهرستان چادگان و ساکن شهرستان نجف‌آباد اصفهان بود. پدر شهید دریانوش از جانبازان دفاع مقدس و همسرش فرزند شهید است. 

نام و یاد خاطره این شهدا گرامی و پاینده باد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
رحمت الله علیکم
شهادتتون مبارک
خسران فقدان شما برای ما مردم بسیار سخت و سنگینه...
آخرین اخبار