انجام واکسیناسیون ضد هاری حیوانات در اشکذر

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: برای کنترل بیماری هاری، بیش از ۲۰۰ قلاده سگ گله در اشکذر واکسینه می‌شوند.

نیک بین رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مبارزه و پیشگیری از بیماری هاری ازطریق واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان در شهرستان اشکذر انجام می‌شود.

نیک بین بیان کرد: بیماری هاری یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است و به وسیله ویروسی ایجاد می‌شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد.

او خاطرنشان کرد: التهاب مغز یکی از عوارض اصلی هاری است که سگ‌ها، گربه‌ها و حیوانات وحشی مانند راسو‌ها، راکون‌ها وخفاش‌ها می‌توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.
 
نیک بین تصریح کرد: بیماری در حیوان به دو فرم خاموش و خشمگین ظاهر می‌شود و در فرم خاموش حیوان فلج شده و گوشه گیر می‌شود، اما در فرم خشمگین حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات و انسان حمله ور می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: حیوان هار علائمی از قبیل تغییر رفتار ناگهانی، ترشح شدید بزاق، عدم توانائی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را نشان می‌دهد.

نیک بین گفت: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که اغلب به وسیله گزش حیوان ناقل عفونت هاری به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه (۱۰۰ درصد) کشنده است.

او اظهار داشت: اقدامات پیشگیری در این بیماری بسیار اهمیت دارد که از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و گله و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری است.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: مهمترین و مؤثرترین راه پیشگیری و کنترل این بیماری، مایه‌کوبی سالیانه سگ‌ها است

 نیک بین ادامه داد: واکسیناسیون همه سگ‌های مشمول این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود که پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح بیش از ۲۰۰ قلاده سگ بر علیه بیماری هاری در شهرستان اشکذرواکسینه شوند.

او خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به نگهداری سگ و گربه می‌کنند هرچه سریع‌تر، جهت پیشگیری از بیماری هاری و حفظ سلامت خود و اطرافیان نسبت به واکسیناسیون هاری حیوان خود اقدام کنند.

رییس شبکه دامپزشکی اشکذر اظهار داشت: با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری هاری از مردم در روستا‌ها خواست برای واکسیناسیون سگ‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند.

نیک بین تصریح کرد: شهروندان در صورتیکه مورد گزش سگ قرار گرفتند سریع به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم شتشو، ضدعفونی، واکسن و سرم هاری تزریق شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار