عمر ساختمان‌ها و پروژه‌های نهضت ملی مسکن افزایش می‌یابد

 رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور گفت: افزایش عمر ساختمان از طریق تشدید نظارت‌ها بر روند ساخت و تاییده‌های آزمایشگاهی امکان پذیر می‌شود.

حمزه شکیب رئيس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر لزوم الگوبرداری از نظام فنی اجرایی کشور برای تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی تاکید کرد و‌ گفت:  تشکیل کمیته ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سبب ایجاد اجماع برای حل مشکلات صنف خدمات آزمایشگاهی درجهت ارتقای کیفیت و‌ استحکام ساخت و ساز شهری می شود.

 شکیب با اشاره به تشکیل کمیته ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش که متشکل از نمایندگان سراسر استان ها است در عین حال به تعرفه خدمات آزمایشگاهی اشاره کرد و‌ گفت:در حال حاضر در وزارت راه و‌شهرسازی در خصوص تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی حساسیت وجود دارد در حالی که افزایش سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و واقعی شدن این خدمات قطعا نقش تعیین کننده ای در تعیین میزان سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی خواهد داشت.

شکیب با بیان اینکه خواستار الگوبرداری تعرفه خدمات آزمایشگاهی از فهرست بهای ژئوتکنیک و مقاومت مصالح در نظام فنی -اجرایی شد و تصریح کرد:در حال حاضر تعرفه خدمات آزمایشگاهی در نظام فنی -اجرایی مشخص است و‌ با توجه به این امر در نظام مهندسی هم می توان برای تعیین خدمات آزمایشگاهی از نظام فنی اجرابی الگوبرداری کرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش خدمات آزمایشگاهی ژئوتکنیک در رفتار لرزه ای ساختمانها و با اشاره به برخی از زلزله های رخ داده در قریب به ۶۲سال پیش از بعد مطالعات ژئوتکنیکی اظهار کرد:با توجه به اینکه ایران کشور لرزه خیزی است ماموریت جامعه مهندسی در پیشیگیری و کاهش حوادث جانی و‌ مالی ناشی از زلزله بسیار مهم است.

وی بیان کرد: در جامعه دانشگاهی مأموریت‌ها شامل مواردی نظیر مشارکت در عبور از مرزهای دانش در علوم مهندسی،ارائه نظریه های بنیادی و‌ کاربردی در علم مهندسی زلزله،فرهنگ سازی پیشگیری در باور مدیران،مهندسان،سرمایه گذاران و بهره برداران است.

وی گفت:در گذشته های نه چندان دور علی رغم زلزله خیز بودن کشور ما خیلی درباره خدمات آزمایشگاهی صحبت نمی کردیم و خیلی هم برای ما مهم نبود.ساختمان ها با یک گمانه زنی ساخته می شدند و نه بتن کنترل می شد و‌نه جوش مورد بازرسی قرار می گرفت.

وی گفت: خوشبختانه نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور خدمات آزمایشگاهی انجام می شود و هر روز گسترش بیشتری پیدا می کند و این نوید بخش آن است که با کمک خدمات آزمایشگاهی بتوانیم شاهد ساخت ساختمان های با کیفیت و با دوام تری باشیم.

در ادامه  محمدرضا روزبهانی  رئيس هئیت مدیره انجمن خدمات آزمایشگاهی  در جریان برگزاری همایش جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقای کیفیت ساخت و ساز شهری اظهار کرد:اگر ساختمان‌ها با بهترین مصالح ساختمانی ساخته شوند اما در فرآیند ساخت آنها از خدمات آزمایشگاهی بهره گرفته نشود،به هیچ وجه این ساختمان ها از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نیستند.

وی گفت:البته از پانزده سال گذشته تاکنون ،جایگاه خدمات آزمایشگاهی به همت انجمن خدمات آزمایشگاهی افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه غفلت از خدمات آزمایشگاهی در فرآیند ساخت ساختمان‌ها سبب به خطر افتادن جان و مال انسانها می شود تصریح کرد:بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان باید تمامی ساختمان‌ها فارغ از تعداد طبقات و‌ متراژ آنها مشمول خدمات آزمایشگاهی شوند.

روزبهانی ادامه داد:در صورت عدم انجام آزمایش‌های خاک، اطلاعات دقیق و صحیحی درباره ویژگی‌های خاک و پایداری سازه در اختیار نخواهیم داشت. این ممکن است منجر به اشتباهات در طراحی و اجرای سازه شود و در نتیجه، استحکام و پایداری سازه کاهش یابد. این مشکل می‌تواند در مواجهه با زلزله، بارهای سنگین یا شرایط آب و هوایی سخت، خطرناک باشد.

وی گفت:آزمایشهای خاک در ارتقای ایمنی و کیفیت مسکن نقش بسیار مهمی دارند. این آزمایشها با ارزیابی و تحلیل خواص و رفتار خاک‌، به مهندسان و طراحان ساختمان کمک می‌کنند تا از نظر زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی، طرح و ساخت ساختمان را بهینه کنند و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

روزبهانی با تاکید بر اینکه برخی از سازندگان که نمی توان نام سازنده بر روی آنها گذاشت ،علاقه ای به دریافت خدمات آزمایشگاهی ندارند اظهار داشت:این در حالی است که اساسا تعرفه خدمات مهندسی دو درصد از هزینه های ساخت مسکن را شامل می شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار