سران غربی در محاصره وجدان‌های بیدار

اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی همچنان در حال گسترش است.

در پی تداوم تظاهرات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی به رغم سرکوب پلیس، اعتراضات مردمی نیز وارد دور جدیدی شده و عرصه را برای دولتمردان و دانشگاهیان برای همکاری با رژیم صهیونیستی تنگ کرده است.

اعتراض‌های ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های انگلیس با حمایت فزاینده دانشجویان از پویش اعتصاب غذا وارد مرحله تازه‌ای شده و فشار‌ها برای قطع همکاری‌های آکادمیک با رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. به گزارش ایرنا، دانشجویان دانشگاه ادینبرو دیروز با انتشار کلیپی اعلام کردند که به دلیل بی‌تفاوتی مسئولان دانشگاه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، معترضان اعم از کسانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند به همراه ده‌ها دانشجوی حامی فلسطین، از مسئولان دانشگاه می‌خواهند که از همکاری با شرکت آمازون و آلفابت صرف نظر کنند. آنها می‌گویند که دانشگاه باید ۲.۸ میلیارد پوند از سرمایه خود را از شرکت آلفابت و ۴.۹ میلیارد پوند از شرکت آمازون را به دلیل ارائه خدمات فنی این دو شرکت به ارتش رژیم صهیونیستی، خارج کند. معترضان می‌گویند که جرم ارائه خدمات فنی به ارتش اسرائیل کمتر از فروش سلاح به آن نیست.

دانشجویان حامی فلسطین همچنین از دانشگاه می‌خواهند که از خدمات مالی شرکت امریکایی بلک‌راک برای سرمایه‌گذاری استفاده نکند. به گفته آنها این شرکت نیز در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه همدست است.

موج اعتراضات دانشجویی در انگلیس برای تغییر الگوی روابط آکادمیک با رژیم صهیونیستی، روز به روز در حال فربه‌تر شدن است. از لندن تا منچستر، بریستول، نیوکاسل و لیدز دانشجویان خواهان قطع سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولید کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی یا کسب‌وکار‌های اسرائیلی هستند که در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری فعالیت تجاری می‌کنند.

علاوه بر آن، هزاران نفر از مردم انگلیس نیز روز گذشته به مناسبت روز نکبت در خیابان‌های مرکز لندن تظاهرات کرده و خواستار توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شدند. افراد حاضر از ملیت‌ها و مذاهب مختلف ابتدا مقابل ساختمان شبکه بی‌بی‌سی تجمع کرده و پس از سردادن شعار‌های اعتراضی علیه اخبار و گزارش‌های جانبدارانه این شبکه به طرفداری از رژیم صهیونیستی، به سمت دفتر نخست‌وزیر انگلیس راهپیمایی کردند. حسام زملط سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طی سخنانی به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد نکبت گفت: درحالی که رویداد سال ۱۹۴۸ در خفا رخ داد، اما نکبت دیگری در برابر چشمان کور جامعه جهانی جریان دارد.

در کشور امریکا نیز همچنان اعتراضات با وجود هجمه‌سازی علیه معترضان و استفاده از ابزار‌های فشار دانشجویی و سرکوب پلیس ادامه دارد. روز گذشته دانشجویان دانشگاه شیکاگو در اعتراض به روابط دانشگاه با اسرائیل ساختمانی در دانشگاه را محاصره کردند. برخی منابع هم گزارش دادند که رئیس دانشگاه کالیفرنیا، دو روز پس از توبیخ شدن به دلیل حمایت از دانشجویان معترض حامی فلسطین، اعلام کرد بازنشسته می‌شود. همچنین پلیس امریکا به دانشگاه UCI کالیفرنیا اروین یورش برد و تعدادی از دانشجویان حامی فلسطین را بازداشت کرد که در میان آنها استاد دپارتمان مطالعات جهانی دانشگاه را که برای حمایت از دانشجویان معترض در میان دانشجویان حاضر شده بود، کت بسته بازداشت کرده و با خود بردند.

در استرالیا نشست حزب حاکم کارگر در ملبورن با حضور نخست وزیر این کشور به‌دلیل تجمع حامیان فلسطین و درگیری نیرو‌های پلیس مختل شد. در خبر دیگری آمده است که مذاکرات میان دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل در فلسطین با مدیران دانشگاه ملبورن، بدون رسیدن به هرگونه توافقی به پایان رسیده که در این میان، زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت نیرو‌های پلیس برای پایان دادن به اعتراضات در این دانشگاه شنیده می‌شود.

اعتراض و تحصن‌های دانشجویان بلژیکی در اعتراض به جنایات اسرائیل نیز باعث شد تا مسئولان دانشگاه خنت ارتباط خود را با سه نهاد آموزشی و تحقیقاتی در رژیم صهیونیستی قطع کنند. در بیانیه منتشر شده از سوی ریک وان دی وال، رئیس دانشگاه خنت آمده است: ما در حال قطع روابط خود با مؤسسه فناوری هولون، مؤسسه تحقیقاتی گالیله میگال و مرکز ولکانی (مؤسسه تحقیقاتی در زمینه کشاورزی) هستیم.

در کشور لهستان هزاران نفر از دانشجویان لهستانی نیز خطاب به رؤسای برخی از دانشگاه‌های برجسته این کشور نامه‌هایی ارسال کردند و از آنها خواستند که به دلیل وضعیت غزه به همکاری با مؤسسات اسرائیلی پایان دهند. در این راستا، جمعی از دانشجویان در بهترین دانشگاه‌های لهستان در ورشو پایتخت این کشور که در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی جهان جایگاهی برتر دارند، تجمع کردند.

علاوه بر آن، سازمان «دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه» نیز با تشدید بحث و جدل‌ها در خصوص تحریم ورزش اسرائیل در آستانه نشست مجمع عمومی فیفا، در بیانیه‌ای به جمع حامیان بایکوت ورزش این رژیم پیوست.

فدراسیون فوتبال فلسطین چهار روز پیش خواستار تحریم ورزشی رژیم اسرائیل شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز روز گذشته از پیشنهاد فلسطین برای تحریم بین‌المللی رژیم اسرائیل حمایت کرد. در بیانیه سازمان «دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه» آمده است که اسرائیل باید به دلیل جنایاتی که علیه ورزشکاران فلسطینی در غزه مرتکب شده مجازات و مورد بازخواست قرار بگیرد.

منبع: روزنامه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار