نمایشگاه کتاب؛ میزبان رونمایی از ۱۵ کتاب با موضوع اهل بیت (ع) به زبان‌های اروپایی و آفریقایی

۱۵ کتاب با موضوع اهل بیت (ع) و فرهنگ شیعه به ۹ زبان با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد.

انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) به عنوان یکی از ناشران پیشگام در عرصه تولید کتاب صوتی در حوزه معارف اهل‌بیت (ع) به زبان‌های مختلف است و اواخر سال گذشته، دو کتاب صوتی را به زبان اسپانیولی تولید کرده است که کتاب اول با عنوان «جوانان نمونه صدر اسلام» اثر محمدعلی چنارانی با ترجمه خانم مارتا گلزار و رحمت‌الله گلزار و گویندگی سهیل اسعد و کتاب «الگوی کامل (نگاهی به سیره اخلاقی پیامبر اعظم)» اثر همت سهراب‌پور، ترجمه مارتا گلزار و رحمت‌الله گلزار با گویندگی عبدالحکیم آگیلار است.

در این مراسم که با حضور آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد، کتاب‌های خورشید مغرب به زبان آلمانی، احکام ویژه بانوان و کتاب مرزدار مکتب اهل بیت (زندگی علامه سید مرتضی عسگری) به زبان انگلیسی، آشنایی با اسلام به زبان روسی، کتاب شیعه و فنون اسلام به زبان فرانسه و چشم اندازی به حکومت حضرت مهدی (عج) به زبان هوسایی رونمایی شد.

همچنین، کتاب الصلوه معراج المومن ایتالیایی به زبان‌های سواحیلی و فولانی، حقیقت آنگونه که هست به زبان‌های روآندایی و فولانی و کتاب‌های امام حسین (ع) و احیای سیره پیامبر و امیرمومنان (ع)، عدل در نزد مکتب اهل بیت، عقاید شیعه ۱۲ امامی و نخستین جلد از کتاب غرر الحکم و درر الکم به زبان سواحیلی رونمایی شد.

آیت‌الله رمضانی در این مراسم گفت: جامعه پیشرو، یک جامعه آگاه است و هر چه آگاهی، رشد بیشتری پیدا کند، جامعه هم رشد خواهد کرد و باعث اقتدار می‌شود. علم باعث می‌شود که جامعه اقتدار و مرجعیت پیدا کند و در دنیا مرکز ثقل شود و هر جا که علم در ابعاد مختلف علوم پایه، فیزیک، شیمی، الهیات، فلسفه و منطق رشد می‌کند، جامعه نیز رشد خواهد کرد. رشد جامعه همان رشد آحاد جامعه به لحاظ اخلاقی و عملی است و هر چه این آگاهی و دانایی بیشتر باشد، آن جامعه، جامعه‌ای دارا و ثروتمند می‌شود.

او با اشاره به جایگاه علم در آموزه‌های دینی گفت: کتاب باعث می‌شود انسان با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند. آنچه که در تاریخ گذشته، قرون وسطی، رنسانس، تحولات علمی و جنگ‌هایی که رخ داده همه به واسطه کتاب به ما منتقل شده است. کتاب، گذشته را به آینده ربط می‌دهد و مطالعه تاریخ، چراغ راهی است و بشریت را از گذشته به آینده منتقل می‌کند.

مرجعیت علمی در حوزه دینی محقق شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: ما در مجمع به دنبال مرجعیت علمی هستیم که باید در ام القرای جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند. در ابتدای انقلاب رتبه علمی ایران ۵۷ بود و امروز به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم و در برخی رشته‌ها جزو دهمین کشور دنیا به لحاظ رشد علمی هستیم. این مرجعیت باید در حوزه تولید علم و در حوزه‌های مذهبی و دینی هم تحقق پیدا کند.

رمضانی اضافه کرد: ما توانستیم ۱۷۵ ترجمه طی یک سال انجام دهیم که یک تحول و کار وزینی بوده است. بخش دیگر مجمع، ویکی شیعه است که در سال ۱۴۰۲ بیش از هشت هزار مدخل در ۲۲ زبان داشته است. دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) نیز از هشت رشته به ۲۳ رشته رسیده است. این قدم گذاشتن و رشد در مرجعیت علمی است که باید ادامه پیدا کند و بتوانیم نخبگان علمی دنیا را شناسایی و نیرو‌هایی را در این زمینه تربیت کنیم.

وی افزود: مرجعیت علمی مجمع جهانی اهل بیت (ع) یعنی اینکه اگر در دنیا می‌خواهند در رابطه با اهل بیت (ع) و مکتب اهل بیت (ع) مطالعه کنند، باید تحقیقات مجمع جهانی اهل بیت (ع) را مطالعه کنند و باید به این سمت حرکت کنیم. این مجمع غنی‌ترین معارف را در حوزه‌های عقیدتی، فکری، اخلاقی و عملی و احکام دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هنر این است که بتوانیم این محتوا را در قالب ادبیات امروزی منتقل کنیم. در واقع ما باید به سمت کتاب‌ورزی برویم و آن چنان با کتاب مأنوس باشیم که بتوانیم مغز و محتوای کتاب را به نسل امروز جامعه بشری با زبان امروزی منتقل کنیم.
منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار