تل‌آویو: مصر مسئول بسته شدن گذرگاه رفح است

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مصر را مسئول بسته بودن گذرگاه رفح دانست.

با پیشروی عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح، جنوبی‌ترین منطقه باریکه غزه که شاهد تراکم آوارگان فلسطینی است، گذرگاه رفح با مصر که مهمترین ورودی اقلام بشردوستانه برای مردم غزه محسوب می‌شد به اشغال نظامیان صهیونیست در آمد. همین اقدام روند ورود کمک‌ها به این باریکه را مختل کرده و وخامت اوضاع فلسطینیان را تشدید کرده است. 

به گزارش الجزیره، مقامات صهیونیست امروز (سه شنبه) در راستای ادامه فرافکنی‌های خود در روند نسل کشی فلسطینیان، دولت مصر را مسئول بسته ماندن گذرگاه رفح معرفی کردند. 

بر این اساس، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: مصر را باید متقاعد کرد تا به منظور ادامه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، گذرگاه رفح را بازگشایی کند. 

وی با اتهام به قاهره به دلیل عدم هماهنگی در زمینه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، خاطر نشان کرد: کلید اصلی به منظور جلوگیری از وقوع بحران انسانی در غزه اکنون در دستان دوستان مصری ما قرار دارد. حقیقت این است که انتقادات بین المللی از تل آویو به دلیل شرایط انسانی در غزه ناشی از بی اطلاعی است. 

کاتز با اشاره به اشغال گذرگاه رفح در غزه از سوی ارتش اسراییل، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم حماس کنترل گذرگاه رفح را به دست بگیرد، از این رو خود اقدام به اشغال نظامی آن کردیم. 

تاکنون مقامات مصری به ادعا‌های مقامات صهیونیست واکنشی نشان نداده اند. طی روز‌های اخیر روابط میان قاهره و تل آویو رو به تیرگی نهاده است و مصر از تصمیم خود برای پیوستن به طرح شکایت آفریقای جنوبی از اسراییل در دادگاه بین المللی کیفری گرفته است. 

مصر، نخستین کشور عربی که اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرد به ۲ دلیل از تل آویو خشمگین است. نخست اینکه براساس توافق کمپ دیوید نظامیان این کشور حق استقرار در گذرگاه رفح با این کشور را ندارند، اما طی عملیات اخیر در این باریکه این اتفاق افتاد؛ و دیگری، رد پیشنهاد صلح مصر که مورد قبول حماس قرار گرفته بود، اما تل آویو با آن مخالفت کرد. قاهره نگران آن است که اسراییل طی عملیات در رفح به دنبال اخراج میلیون‌ها فلسطینی به شبه جزیره سینا برآید. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
الهی دستش قلم شود اینجوری ی زن را به باد کتک گرفته مقصر اون ریس شون هست که بهشون دستور میدهند بعد میگویند کی بو کی من نبودم
Iran (Islamic Republic of)
مشت آهنین
۰۸:۰۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دوستان مصری رو خوب اومدی،خاک بر سر بی عرضه اعراب لا مذهب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اعتباری به حرف اسرائیل نیست ولی مصر هم نشون داده کفتار صفته
آخرین اخبار