۷ روش برای رهایی از کسالت باری زندگی

در این مطلب چند راه برای جالب نگه داشتن زندگی بدون ایجاد دوپامین مصنوعی مطرح شده، راه‌هایی که شاید ساده به نظر برسند، اما می‌توانند با ایجاد تغییرات مثبت و کوچک به زندگی شما تازگی ببخشند.

این روزها به ندرت می‌شنوید که کسی بگوید حوصله‌اش سر رفته، چرا که همه ما می‌توانیم با یک کلیک به سرعت سراغ برنامه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی برویم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که اینها تنها راهکارهای فوری هستند که در درازمدت به ما کمک نمی‌کنند.

بسیاری از اوقات، اقداماتی ما را از دستیابی به اهدافمان باز می‌دارند و به جای آن، ما را درگیر مصرف دوپامین کرده و لذت بردن از زیبایی‌های روزمره را دشوارتر می‌کنند.

در ادامه ما به سراغ چند راه برای جالب نگه داشتن زندگی بدون ایجاد دوپامین مصنوعی رفتیم، راه‌هایی که شاید ساده به نظر برسند، اما می‌توانند با ایجاد تغییرات مثبت و کوچک به زندگی شما تازگی ببخشند:

به سکوت خوشامد بگویید!

اغلب ما معمولاً فضای خالی و سکوت را به عنوان یک فرصت برای فرار از واقعیت می‌بینیم. اما تا به حال فکر کرده‌اید چطور می‌توانیم از این سکوت به عنوان یک فرصت برای تجربه بیشتر در زندگی‌مان استفاده کنیم؟

به جای اینکه سکوت و فضا را به عنوان راهی برای فرار از واقعیت بدانیم، می‌توانیم آن را بیشتر در زندگی خود بگنجانیم. زیرا سکوت مشوق بینش‌های شخصی است. در واقع اگر بتوانیم با ایده یک جا نشستن بدون حواس پرتی کنار بیاییم، تغییرات جالب را به مرور خواهیم دید.

از سکوت استقبال کنید آن وقت خواهید دید سطحی از بینش و خلاقیت را به دست خواهید می‌آورید که شما را در مزیت قابل توجهی نسبت به دیگران قرار می‌دهد و کسالت جای خود را به خلاقیت می‌دهد.

از فکر بی‌حوصله بودن دست بردارید

کسالت معمولاً چیزی است که ما خودمان به وجود می‌آوریم، نه یک واقعیت مستقل. وقتی به خودمان دائم می‌گوییم که کسالت داریم، واقعاً احساس بی‌حوصلگی می‌کنیم. این بی‌حوصلگی می‌تواند مانع مواجهه با واقعیت شود و باعث مقاومت بیشتر ما در برابر رفع این حس می‌شود. در واقع این یک چرخه است که با هربار تکرار کردنش بیشتر در آن فرو خواهید رفت.

یعنی از طریق قدرت تلقین و ذهن، خودمان را در یک حالت ناخوشایند محدود می‌کنیم.

پس راه‌حل چیست؟ تا به حال به بچه‌ها دقت کرده‌اید؟ به نگاه کنجکاوانه و پرسشگرشان به جهان. شاید وقت آن رسیده که کمی از دنیای خاکستری بزرگسالی بیرون بیایید، دوباره به دنیا به شکل یک پدیده قابل احترام، شگفت‌انگیز و جدید نگاه کنید.

در چه چیزی استعداد دارید؟

بسیاری از ما در طول زندگی به اندازه کافی برای زنده ماندن و گذراندن روز در حال کار و تلاش هستیم و من این را درک می‌کنم، تغییر این رویه هم برای همه ممکن و آسان نیست، اما نیمی از دلیلی که ما درگیر این موضوع هستیم این است که اصراری هم به تغییر آن نمی‌کنیم. ما خودمان را در کار‌های بیهوده کم‌فروشی می‌کنیم و این حقیقت است.

آن لحظه‌ای که روی یک چیز تمرکز می‌کنید که می‌توانید در آن عالی باشید، کل زندگی شما تغییر می‌کند. دنیا رنگ تازه و جدیدی به خود می‌گیرد. در چه چیزی مستعد هستید؟ این همان مسیری است که باید به آن وارد شوید. مسیری که به شما انرژی می‌دهد و اتلاف وقت دیگر حتی جزو گزینه‌هایتان هم نخواهد بود.

معنویت را پرورش دهید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند معنویت یک مزخرف ساختگی توسط افرادی است که لباس‌های روان می‌پوشند؛ و با این حال در اینجا شما نگران پول، موقعیت و خوشبختی هستید که همه اینها ایده‌هایی هستند که در ذهن خود ساخته اید.

ارتباط با جنبه‌های معنوی زندگی می‌تواند به طور قابل توجهی تأثیر مثبتی بر کاهش کسل‌کنندگی زندگی داشته باشد. این ارتباطات به افراد اجازه می‌دهند که ارتباط عمیق‌تری با خود، دیگران و جهان اطراف برقرار کنند و احساس معنا و هدف در زندگی داشته باشند. افرادی که این احساس را تجربه می‌کنند، کمتر دچار حالت‌های بی‌حوصلگی و کسالت می‌شوند و عملکرد ارتباطی بهتری با دیگران خواهند داشت.

در نتیجه، ارتباط با بُعد معنوی زندگی می‌تواند به افراد کمک کند تا به راحتی با چالش‌ها و موقعیت‌های روزمره زندگی مقابله کنند.

ماجراجویی‌های کوچک داشته باشید

برای افزایش تازگی و ماجراجویی در زندگی، همیشه نیازی به رزرو یک سفر گران‌قیمت به خارج از کشور نیست. معمولاً ما از امکانات ماجراجویی در محیط زندگی خود غافل می‌شویم. اما شما می‌توانید با بازدید از بخش‌هایی از شهر که معمولاً به آنها سر نمی‌زنید، زندگی‌تان را جذاب‌تر کنید. عکاسی از چیز‌هایی که در رورز به چشمتان جالب می‌آید، ولاگ ساختن، بازدید از موزه‌های شهرتان و .. همه و همه کمک می‌کنند از تجربیات روزمره خارج شوید.

از ماجراجویی‌های کوچک غافل نشوید، اصلا هم نیازی به طولانی بودن آنها نیست. می‌توانید حتی نیم ساعت از وقت خود را در پارک محلی یا برای پیاده‌روی در مغازه‌ها یا سر زدن به بازار شلوغ و سرزنده شهر صرف کنید. همه این تجربیات می‌تواند زندگی‌تان را تازه کند و به شما احساس زنده بودن بیشتری بدهند.

هنر خلق کنید

هر شکلی از خلقت اساساً هنر است، اما نظرتان در مورد تهیه یک بسته مداد یا یک پالت رنگ چیست؟

می‌توانید سراغ هر شکلی از هنر که مطلوبتان است بروید. از سفالگری یا مجسمه‌سازی تا نقاشی یا عکاسی و دیجتیال آرت.

نکته ظریف در اینجاست که جدیتی که اغلب با کار همراه است را حذف کنید، زیرا اگر در ذهن خود فکر کنید که مجسمه‌ها یا نقاشی‌های خود را قرار است بفروشید یا مخاطبان خود را افزایش دهید یا هر چیز دیگر، برایتان استرس‌زا خواهد بود.

اثر هنری را به خاطر خود بسازید، حتی اگر به معنای یک رنگ‌آمیزی ساده باشد. از این فرآیند لذت ببرید و از لذتی که از چنین پروژه جانبی به دست می‌آورید برای به دست آوردن انرژی برای دیگر کارهایتان استفاده کنید.

بازی کردن

به گزارش تبیان، وقتی صحبت از بازی می‌شود، شاید خیلی از ما آن را ویژه کودکان بدانیم. اما این روز‌ها از بازی‌های ویدیویی گرفته تا بازی‌های رومیزی و کارتی زیادی هستند که مختص بزرگسالان طراحی شده‌اند و از جذابیت و هیجان بالایی هم برخوردارند. بازی‌هایی که علاوه بر سرگرمی می‌توانند به تقویت حافظه، جلوگیری از آلزایمر، بالا بردن هوش هیجانی، سرعت تشخیص و پردازش مغز هم کمک کنند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: روزمرگی ، کسالت ، اهداف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.