ابتکار ایرانی عقب‌نشینی غربی

یکی از موضوعات مورد بحث مقامات تهران با رافائل گروسی مربوط به برجام می‌شود که به گفته رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، برجام دیگر کار نمی‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در سفری دوروزه به ایران ضمن حضور در کنفرانس بین‌المللی هسته‏‏‌ای با مقامات بلندپایه ایران دیدار و گفتگو کرده و در ارزیابی‌های خود از این سفر آن را مثبت و سازنده توصیف کرد؛ موضعی که پس از مراجعت از ایران طبق روال، وارونه بیان شد و وی در کنفرانس خبری خود پس از سفر به ایران مدعی شد که وضعیت همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس اصلا رضایت‌بخش نبوده و تقریبا در بن‌بست قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به مسأله غنی‌سازی، مواردی را مطرح کرده که دلالت بر مغرضانه‌بودن اظهاراتش دارد. بنا بر ادعا‌های مطرح‌شده توسط گروسی، ایران از زمان شکست مذاکرات هسته‌ای به‌طور چشمگیری به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده، در حالی که هیچ کشوری که هم‌اکنون بمب اتمی ندارد، اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی نمی‌کند؛ بنابراین ایران بیش از آنچه برای ساخت بمب هسته‌ای نیاز دارد، اورانیوم غنی‌شده تولید کرده است.

وی در ادامه این اتهامات واهی ادعا کرده که غنی‌سازی ۹۰درصدی برای ساختن بمب اتمی لازم است، اما غنی‌سازی ۶۰درصدی تقریبا با غنی‌سازی ۹۰درصدی یکسان است! در حالی که جمهوری اسلامی ایران به‌طور شفاف و مکررا بیان کرده که باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و توانایی ساخت این سلاح‌ها تمایز قائل شویم و توجه به این مسأله در مذاکرات بسیار حائز اهمیت است. 

اتهامات بی‌پایه و اساس آژانس، درشرایطی مطرح می‌شود که براساس مواد ۲ و۳ اساسنامه آژانس بین‌المللی اتمی، آنها وظیفه دارند ظرفیت‌های خود را جهت تشویق، حمایت و پشتیبانی بسیج و وساطت کنند تا فناوری هسته‌ای در اختیار همه ملت‌ها قرار گیرد؛ اقدامی که نه‌فقط از جمهوری اسلامی دریغ کردند، بلکه با مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های مختلف درصدد هستند تا دستیابی به این حق مسلم را مختل کنند؛ توطئه‌ای که با حمایت‌های مقام معظم رهبری و دانش بومی جوانان ایران خنثی شده است، در حالی که طبق عرف موجود در نظام بین‌الملل دستیابی به فناوری هسته‌ای برای کشور ما که حدود ۵۰سال پیش به عضویت آژانس انرژی اتمی درآمده و سند آژانس و سند منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده و تابع قوانین آن است، امری طبیعی به‌شمار می‌آید، اما حاکمیت فضای سیاسی بر عملکرد آژانس و تهدید و ارعاب طرف‌های غربی باعث شده تا تحت سخت‌ترین نظارت‌های آژانس قرار گرفته و همچنان پاسخگو باشیم، در صورتی که بخش مهمی از این چالش‌ها فنی نبوده و ربط مستقیمی به کارشکنی این کشور‌ها دارد. 

بر هم زدن معادلات سیاسی با اهرم هسته‌ای

بیش از ۲۰ سال از شروع موضوعات هسته‌ای کشورمان می‌گذرد و این مسأله بر اساس تجربه موجود از بدعهدی طرف‌های مذاکره‌کننده همچنان مفتوح و ممکن است و احتمال دارد که این روند ادامه داشته باشد؛ بنابراین توجه دولت سیزدهم به این موضوع که مسائل کشور را نباید به خوشایند غربی‌ها و جلب نظر آنها پیوند داد، باعث شد تا ظرفیت‌های دیگر هم فعال شده و به قدرت کنشگری ایران اسلامی بیفزاید، اما تجربه سال‌های گذشته مبین این حقیقت است که آژانس از درک جایگاه بین‌المللی خود عاجر و به ابزار چند کشور مستبد تبدیل و از وظایف ذاتی خود دور شده است؛ بنابراین درک شرایط موجود و تحلیل مواضع طرف‌های غربی اعم از آمریکا و تروئیکای غربی حاوی چند نکته مهم است: 

فشار سیاسی و اقتصادی طرف متخاصم مقابل، هیچ ارتباط واقعی با موضوع هسته‌ای ندارد و این موضوع امروز برای هر که عقل مختصری هم داشته باشد، اظهر من‌الشمس است. همه هم و غم آمریکا و اروپا مهار ایران و بازگرداندن ملت ایران به دوران استعمار و نادیده‌گرفتن حق ملت ایران در دستیابی به صنعت هسته‌ای و منافع ناشی از آن است.

اقتصاد آخرین و تنها اهرم باقیمانده درکف طرف متخاصم است. چه آن‌که هم منطق حکم می‌کند وهم اقرار و اذعان آنها دلالت می‌کند که اگر گزینه‌ای مقدم براقتصاد، اعم از جنگ و... داشتند، اساسا زحمت چنین پروسه پیچیده اقتصادی را هم به خود نمی‌دادند.

فشار‌های دشمن و به‌ویژه فشار اقتصادی فی‌نفسه «هدف» نبوده و وسیله‌ای برای تغییر محاسبات در ذهن مقامات و ملت ایران است تا بدین‌ترتیب زمینه‌ای را برای تسلیم بی‌چون‌وچرای ملت در مقابل مطالبات ناتمام آنها فراهم کند.

در راهبرد کلان هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان نیست و برخلاف آنچه معتادان استعمار و بزک‌کنندگان آمریکا در ایران می‌گویند، دموکرات‌ها اگر متخاصم‌تر از جمهوریخواهان نباشند، کمتر هم نیستند. برای اثبات این گزاره شواهد و قرائن و واقعیت‌های بسیاری وجود دارد و اعمال تحریم‌های گسترده در دوره اوباما که یک دموکرات است علیه ایران دلیلی بر این مدعاست؛ تحریم‌هایی که بعد‌ها توسط ترامپ تمدید شد. مسأله دیگر بدعهدی بایدن در احیای برجام است که هرگز به‌وقوع‌نپیوست.

طی ۴۵ سال گذشته هرجا ایران ایستادگی به‌خرج‌داد و به‌جای خودباختگی، راهبرد «مقاومت فعال» را در دستورکار قرار داد، پیروز میدان بود. نباید از نظر دور داشت یک زمانی غنی‌سازی در ایران و حتی داشتن یک سانتریفیوژ در حال حرکت جزو خطوط قرمز دشمن بود و آمریکایی‌ها رسما اعلام می‌کردند تا وقتی ایران یک سانتریفیوژ در حال چرخش برای غنی‌سازی داشته باشد، ما وارد مذاکره نمی‌شویم! اما ایستادگی و تلاش‌های منطقه‌ای و هسته‌ای ایران و رشادت دانشمندان موجب شد تا آنها این گزاره را نفی کرده و خواستار توافق با ایران شدند؛ مسأله‌ای که پس از عملیات پیروزمندانه «وعده‌صادق» شاهد آن بودیم و تعاملات دیپلماتیک از پاکستان و اقلیم کردستان گرفته تا همین حضور گروسی در ایران که به‌دلیل توازن قدرت ایران در منطقه از «مهار پروژه هسته‌ای»، به «تفاهم درخصوص فعالیت هسته‌ای» تغییر گفتمان داد. 

تاثیر بدعهدی برجامی طرفین غربی بر مناقشات هسته‌ای

یکی از موضوعات مورد بحث مقامات تهران با رافائل گروسی مربوط به برجام می‌شود که به گفته رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، برجام دیگر کار نمی‌کند. باید در نظر داشته باشیم که هم‌اکنون در سال ۲۰۱۵ میلادی (زمان انعقاد برجام) قرار نداریم و در نتیجه، این توافق نیاز به جایگزینی با توافق دیگری دارد، درحالی‌که مدیرکل این نهاد بین‌المللی براساس فلسفه وجودیش باید زمینه لازم برای به‌کارگیری اصل «تعادل در اقدامات» متقابل را در دستورکار قرار دهد تا طی آن پیشبرد دیپلماسی هسته‌ای بین طرفین تسهیل شده و مسیری برای خروج از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای صورت گیرد و طرفین در این چارچوب به راهکاری مشترک دست یابند.

 درحالی‌که طبق مواضع ذکرشده ایران و آژانس (که عملا مجری اراده طرف‌های غربی است) دو خواسته کاملا متفاوت دارند؛ ایران خواستار ارائه «تضمین»‌های لازم از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات ارائه‌شده بر مبنای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است درحالی‌که آژانس روی نظارت و راستی‌آزمایی بیشتر متمرکز شده است تا به زعم خود با این بازرسی‌ها به‌صورت شفاف در جریان برنامه هسته‌ای ایران قرار گیرد؛ اقدامی که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، امکان‌پذیر نیست، زیرا جمهوری اسلامی ایران نیز از اجرای تعهدات خود در این زمینه عقب‌نشینی کرد، زیرا هدف غایی توافقنامه برجام که خسارات زیادی را به ایران تحمیل کرد، رفع تحریم‌ها همراه با حفظ فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بود نه این‌که با امضای این سند از مسیر پیشرفت عدول کرده و به سمت توقف برود، کمااین‌که غربی‌ها نیز برجام را به‌منظور اطمینان از عدم تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای ایران امضا کردند و با گذر زمان مشخص شد در رویای برجام ۲ و ۳ بودند تا با تکیه بر آن فعالیت موشکی ایران را نیز محدود کنند، تا این‌که آمریکا همه برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را نقض و کشور‌های اروپایی نیز به تبعیت از آمریکا از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند و در این میان توقع دارند جمهوری اسلامی ایران همچنان بر آن موارد پایبند باشد؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران با ابتکار عمل اقدامات متقابلی را برای تعادل‌سازی در روند مذاکرات هسته‌ای در دستور کار خود قرار داد که تعلیق بازرسان کشور‌های معاند با برنامه هسته‌ای ایران و قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران از‌جمله آنهاست تا به این ترتیب حقانیت خود در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را تداوم بخشد.

ادله شفاف برای اظهارات سیاسی آژانس بین‌المللی اتمی

البته اظهارات متناقض رافائل گروسی از چند منظر دیگر قابل تأمل است؛ نخست آن‌که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که سطح روابط با آژانس را بر اساس معاهده‌های پادمان و ان‌پی‌تی که برای تمام اعضا لازم‌الاجراست، تنظیم و اجرا می‌کند و همواره به آن پایبند بوده و حتی در مقاطعی پروتکل الحاقی را که امری الزام‌آور نبوده، به صورت داوطلبانه اجرا کرده و پس از آن بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از ادامه این مسیر خودداری کرده است.

 بر این اساس ادعای کم‌کاری ایران در همکاری با آژانس ادعای نادرست و غیر‌قابل پذیرش است. بر اساس مقررات آژانس، حق کشور میزبان است که پذیرنده بازرسان آژانس باشد و هر زمان که هر کدام را عنصری نامطلوب بداند، حق رد پذیرش یا حتی تعلیق فعالیت بازرسان را دارد؛ لذا اقدام ایران در نپذیرفتن برخی بازرسان آژانس امری کاملا قانونی و از حقوق قانونی ایران است. نکته مهم آن‌که آژانس موظف به رازداری در باب اسرار هسته‌ای کشور‌ها بوده حال آن‌که اطلاعات مربوط به ایران نه فقط در اختیار کشور‌های غربی قرار گرفته بلکه در فضای رسانه‌ای نیز انتشار یافته و زمینه‌ساز اقدامات مخربی همچون ترور دانشمندان هسته‌ای و منشأ حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان بوده است و همین موارد نشان از اقدامات فراقانونی آژانس بین‌المللی اتمی دارد.

بسته‌شدن مطالبات ادعایی آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای نظامی ایران (پی‌ام‌دی) از‌جمله موارد طرح شده در برجام بود که در چارچوب آن توافقنامه حل و فصل شد، اما آژانس و مدیر‌کل آن با استناد به اظهارات واهی و غیر‌مستند و بر خلاف توافقات فی‌مابین مجددا این موضوع را مطرح کردند تا با استفاده از آن، فشار‌های سیاسی و غیر‌حقوقی به ایران را افزایش بدهند؛ مسأله‌ای که در نشست رسانه‌ای اخیر روسای سازمان انرژی اتمی مطرح و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست خبری مشترک با گروسی بیان کرد: «از این پس فعالیت‌ها و همکاری‌ها با آژانس را در سه بخش دنبال خواهیم کرد؛ بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی. ام. دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) بسته شده بود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقیمانده است؛ خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است.»

وی در ادامه گفت: «بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چارچوب پادمان و ان. پی. تی اقدامات متقابل لازم را انجام خواهیم داد. بخش سوم مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که مدیرکل آژانس می‌تواند به عنوان تسهیل‌کننده و تصحیح‌کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتا سیاسی است، تاثیرگذار باشد. برهمین اساس یکی از بخش‌های گفت‌وگوی ما در پیگیری بیانیه مشترک، تعاملات سیاسی است که می‌تواند اثرات متقابل داشته باشد.»

گروسی در حالی به اتهام‌زنی و ابراز نارضایتی از کاهش همکاری ایران با آژانس می‌پردازد که نهاد تحت مدیریت او هیچ واکنش موثری در قبال رژیم صهیونیستی که در جنگ اخیر غزه رسما از سلاح‌های هسته‌ای برای کشتار علیه مردم مظلوم فلسطین استفاده کرد، ندارند و با مماشات نظاره‌گر اقدامات غیرقانونی آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و... هستند در حالی که جمهوری اسلامی ایران طبق مدارک مستند، فعالیتی شفاف در چارچوب آژانس دارد و خواهان این است که از مزایای انتقال تکنولوژی و فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود ازهمین رو مرعوب فضاسازی واخبار کذب صهیونیست‌ها و غربی‌ها در خصوص اقدامات هسته‌ای نمی‌شود و همچون دو دهه گذشته با ابتکار عمل در این مسیر قدم می‌گذارد.

ممبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر دقت بیشتری در ترجمه متن فوق میشد بهتر بود با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی اینور شهر کوچک یه مبع آب ۵۰۰لیتر با انتهای همون خیابان ۴۰۰ هزار تومان قیمت فرق میکنه .کجایند اداره نظارت که اون همه حقوق می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
گروسی هم سگی ازسگهای زنجیری انگلیس ملعون است
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۱:۰۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
این مرتیکه هم آخور میخوره هم از توبره از ایران پاداش وحق حساب میگیره تعریف می‌کنه تو سازمان از صهیونیست ها رشوه میگیره قطعنامه میده برعلیه ایران
Iran (Islamic Republic of)
وطن دوست
۲۰:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
گروسی این مردک می خواهد ایران را هم مانند لیبی خلع سلاح کند مسئولین مملکت این مردک شریک دزد و رفیق قافله را دیگر به کشور راه ندهند
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۲۰:۵۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سلام.این مردک دو رو رو دیگه راه ندین داخل کشور.بمب اتم هم مثل همین موشکها تا میتونین بسازید هرچند که بنظرم خیلی ساختیم وگرنه یک لحظه آمریکا و اسرائیل تحمل نمی کردن برای حمله. ولی آمریکا میخواد فکر کنه که ما هنوز نساختیم فکر خوبیه بگذارید هر جور دوست داره فکر کنه.درود بر رهبری و رزمندگان
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۰:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسازید.گورپدرغربیا.باغرب.ذبون.خوش.به.کارنمیشه.فقط.که.خداراشکر.داریم.بیشترش.کنید.حتما.خدا.قوت.گور.پدر.همه.مخالفین.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۰:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بقول استاد زیباکلام : ریختن میلیاردها دلار پول مملکت در چاه ویل هسته ای چه سودی برای کشور داشته به جز تحریمهای کمرشکن و خالی شدن سفره مردم و بی ارزش شدن پول ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
آمریکا و نوکرانش غلط می کنند برای ایران مانع تراشی میکنند ما هم مثل خیلی از کشورها حق داشتن سلاح هسته ای داریم اگر سلاح هسته ای بداست چرا خودشان دارند. سلاح هسته ای از نان شب هم برای ایرانیان واجب است . داشتن صلاح هسته ای مساوی است باامنیت کشور در مقابل بیگانگان .
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۰:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیا گروسی های غربی لیاقت مذاکره و ارزش گذاری دارند
Iran (Islamic Republic of)
بیژن
۱۹:۴۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید واسه بازدارندگی سلاح هسته ایی داسته باشیم زنده باد ایران مقتدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرگ بر اسرائیل وآمریکا همدستان گروسی
Iran (Islamic Republic of)
سلطان
۱۹:۳۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی دیر شده خدا خراب کنه حسن روحانی رو ملت 8سال عقب انداخت الان بهترین فرصت است برای داشتن کلاهک هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نکشی ما رو استاد ابتکار خخخ یکی از ابتکارات متلاشی شدن زندگی ما به دست مبتکران است به قول مجری العربیه
اصلا میگن غربی ها انقد عقب نشینی کردن که تورم دو درصدی اتحادیه اروپا پاس داده شده به ایران و برعکس تورم پنجاه ساله ایران رفته سمت اروپا اصلا رتبه یک مالیات ایران در خاورمیانه به رتبه آخر رسیده ،
جمع کنید خودتون رو هیچوقت کشور رو انقد بی صاحاب ندیده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیا اکراین اگر سلاحهای هسته ای خود را حفظ می‌کرد روسه می‌توانست به اکراین حمله کند ، نه... آیا لیبی اگر تاسیسات هسته‌ای خود را حفظ می‌کرد غربی ها می‌توانستند قضافی را سرنگون کنند. نه... آیا اگر غزه سلاح هسته‌ای داشت صهیونیست‌ها جرأت داشتند نسل کشی کنند و..... لذا نه نتها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا حق دارند سلاح هسته‌ای داشته باشند ، چون در دنیای امروز هر کس این سلاح را نداشته باشد نمی‌تواند از منافع ملی خود دفاع کند ، غزه نمونه ی آشکار شرایط امروز دنیاست ، صهیونیست‌ها به راحتی می‌کشند و دنیا تماشاچی است
Iran (Islamic Republic of)
رسا
۱۹:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
سابقه و عملکرد غربی ها نشان میده که بغیر زبان زور چیز دیگری نمی فهمند و بس
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما رو بخدا این ادم روانیه تعادل روانی نداره این اقا رییس ومدیر کل آژانس که هر غربیها گفتن وتکرار کنه
ولش کنید این ادم درو کللاش و از قیافش معلومه چیکار ره از کوزه همان تراود که در اوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا هسته ای نشویم دست از سر ما برنمی دارند داشته باشیم اما استفاده نکنیم شماتیک ظا هر ان هم بازدارنده است چرا انها داشته باشند ما نه ؟ باکمال احترام برای مسیولین هوشمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
آفرین هسته ای بشی مثل کره شمالی ایرانم ایزوله میشه و آب جهان اخراج میشه چین هم عضو شورای امنیت دست از ایران می‌کشه دیگه جنازت از گرسنگی می افته کف خیابان خخخخ
سریع فقط هسته ای بشید اگر از هند و پاکستان و کره شمالی و روسیه و چین ترسیدن از شما هم می‌ترسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران تعلل کردزمانی که غربی هاازبرجام خارج شدندبایدبه سمت سلاح اتمی می رفت الان هم دیرنیست چون غربی هاوامریکاهدفشان براندازی حکومت جمهوری اسلامی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسازید بمب رو که بخوره تو برجکشون، هیچ غلطی هم نمیتونن بکنند ... اینا فقط زبان زور رو میفهمند ... اونوقته که نهایت احترام و ادب رو مجبورند داشته باشند ... یا علی بشازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
این گروسی آدم دورنگ و پررویی هست از نتانیابو بدتر
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۷:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بمب اتمی که آماده شد دعوتشون کنید بیان ایران ، دیگه اینقدر پیچیده نکنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۵۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
آقای گروسی شما چرا به اسرائیل که هم بمب اتم دارد و هم وزیرش میگه باید استفاده کنیم یک کلمه نمیگید بعد میای ایران هر چه بخواهی جاسوسی میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدایا خودت کمک کن این دور باطل بین ایران و آژانس در خصوص برجام بزودی زود به سرانجام نیک برسد? به خودت قسم که دیگه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نقاط ضعف آمریکا اروپا و کشورهای غربی ورزیم صهیو نیستی تولید و ساخت بمب اتمی و موشک های اتمی دوربرد ونقطه زن جمهوری اسلامی ایران پس بسازید و قدرت برتر نظامی جهان را بدست آورید .....
Iran (Islamic Republic of)
محمدسعیدی
۱۶:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما باید بمب اتم داشته باشیم چون صلاح مملکت است چرا رژیم اسراعیل داشته باشد تهدید کند ولی ما نداشته باشیم باید داشته باشیم هرچند استفاده نکنیم فقط برای بازدارندگی مفید است
Iran (Islamic Republic of)
صادق اسداالهی
۱۵:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید ایران از تولیدات خود به کشورهای مورد نیاز بفروشد تا از کشورهای مانند فرانسه در معاملات عقب نماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
هر قرار دادی دو طرف باید سود ببرن
برای چی ما باید به طور یک طرفه به تعهدات خودمون عمل کنیم ولی آژانس کمکی به افزایش پیشرفت سطح علم و منتفع شدن ایران از انرژی اتمی نکنه!!
باید تا زمانی که آژانس یه تعهدات خودش عمل نمی کنه تمام بازرس هاشون رو اخراج و دوربین های اونها را خاموش کنیم
اصلا به لحاظ شرعی تسلط آژانس بین المللی اتمی بر حکومت اسلامی ایران و دیکته تصمیمات اونها به ما حرام است.
چرا مراجع تقلید ورود نمی کنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۱۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بهتر برجام چه گلی بر سر ملت ایران زد که الان باید از نبودن ان ناراحت باشیم
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث
۲۰:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
امثال شما کاسبان تحریم چه میدانید برجام چه بود....مگر شما گذاشتید ذکتر ظریف و روحانی برجام و به ثمر برسانند ...شماها خون به دل خاتمی و هاشمی کردید....نان شما در ایجاد بحران برای کشور است .....نپذیرفتن Fatf کمر اقتصاد را شکسته منتها شکم امثال شما سیر است
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مردک میاد ایران میگه همه چی اوکی هست . میره بیرون از ایران دادار دودور میکنه ایران داره هسته ای و اتمی میشه
Norway
علی
۱۹:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایشان یک مسئول حرفش درست یا غلط باشه یکطرفه مودبانه جواب دان ونظر را گفتن نشانه شخصیت و شعور خودش و پدر مادر تربیت کننده بی ادبی و فحاشی که تو هیچ دینی نیست
Iran (Islamic Republic of)
داریوش فولادی
۲۰:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران باید حتما به سلاح هسته ای مجهز شود تا کی باید در برابر مشتی آدم بی منطق و دولت های خرابکار کوتا آمد. ما اگه کلا هسته ای را هم تعطیل کنیم اونا باور ندارند پس شما را بخدا بمب هسته ای ره بسازید و به جهان قدرت ایران را نشان دهید .چطور خودشان دارند و هر وقت دوست داشته باشند کشورهای دیگر را تهدید می کنند که اگه فلان کنید بلان کنید می زنیم با بمب اتم .مرگ خوبه ولی برای همسایه .اگه ما بمب هسته نداشته باشیم چند وقت دیگه باید طالبان هم به ما زور بگه پس بساز و دل میلیون ها ایرانی و مسلمانان جهاد را شاد کنید .الله اکبر