در اولین روز برگزاری؛

فروش نمایشگاه کتاب به بیش از ۵۸ هزار نسخه رسید

قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تعداد فروش نخستین روز در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه بود.

نخستین نشست خبری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیستم اردیبهشت در سالن بخش اجرایی برگزار شد. در این نشست علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب و محمد الهیاری مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب حضور داشتند.

رمضانی درباره روند تکمیل بخش‌های مختلف سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توضیح داد: به گزارش مجموعه‌های ارزیابی از ساعات اولیه نخستین روز اقدامات و خدمات به مردم انجام شد و بعد سرعت گرفت. روز گذشته نمایشگاه را به آمادگی ۹۵ درصد رساندیم و ۵ درصد آمادگی که باقی مانده بود، در ساعات بعدی انجام شد.

قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به استقبال مردمی در دومین روز نمایشگاه کتاب، گفت: از روز دوم جمعیت فوق‌العاده‌ای وارد نمایشگاه شدند. تعداد بازدیدکنندگان در روز اول و پنج‌شنبه اول (روز دوم) قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست.

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اعلام اینکه روز گذشته (۱۹ اردیبهشت) هیات رسیدگی به تخلفات برگزار شد، ادامه داد: در نتیجه یک حکم برای یکی از ناشران متخلف به دلیل عرضه کتاب غیرمجاز صادر شد.

رمضانی با اشاره به اینکه در دومین روز نمایشگاه کتاب از صبح تا پایان روز ۳۳ نشست در سرا‌های کودک و نوجوان، کوشک کتاب و دیگر بخش‌ها برگزار شد، درباره مرکز پاسخگویی توضیح داد: نزدیک ۱۰۰ نفر به شکل مستمر به ناشران و مردم پاسخگویی می‌کنند. در مرکز تماس و پاسخگویی نمایشگاه که از ۱۳ اردیبهشت کار خود را شروع کرد درباره کتاب‌ها فروش و بن اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به ۱۰۰ دستگاه ایستاده لمسی برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان، گفت: اینها به غیر از غرفه‌های اطلاع رسانی فعالیت می‌کنند. تعداد ۹۵۰۰ تماس که بیش از ۷هزار تماس ورودی و باقی تماس‌های همکاران با ناشران و مخاطبان بوده است، در نخستین روز اتفاق افتاد. همچنین خط کشی‌های روی زمین که یکی از ایده‌های نمایشگاه دوست‌داشتنی من بود از مسیر ایستگاه مترو مصلی، مترو بهشتی و خیابان قنبرزاده انجام شده است.

به گفته او، ۲۶۲هزار عنوان یکتا در بخش مجازی وجود دارد. تعداد سفارش‌های ثبت شده در بخش مجازی ۳۹ هزار و ۱۰۰ و تعداد فروش ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه بود. مجموع کل درخواست‌های بخش مجازی بیش از ۴۵ میلیون درخواست بوده است و بیشترین درخواست در ثانیه ۱۲۰۰ کلیک است، به همین دلیل تلاش برای تامین زیرساخت‌ها انجام می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه سایه‌بان و نیمکت‌هایی دور بلوار امام رضای مصلی کارگذاری شده است، ادامه داد: در‌های ۱۱، ۴ و ۱۹ جدید اضافه شدند، در نتیجه از همه جهات جغرافیایی حتی از کنارگذر بزرگراه شهید مدرس امکان دسترسی به نمایشگاه را داریم.

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اعلام اینکه در این دوره نمایشگاه نظرسنجی‌های روزانه انجام می‌شود، توضیح داد: هر روز اطلاعاتی از نتایج نظرسنجی روز‌های قبل اعلام خواهدشد، یکی از سوال‌های پیمایش این است که مصلای تهران چقدر مکان مناسبی برای نمایشگاه است؟ ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان، مصلی را مکان مناسبی می‌دانستند، بیش از ۱۷ درصد متوسط و یک و نیم درصد خیلی کم مصلی را مکان مناسب می‌دانند. مردم درباره مرکز پاسخگویی از ۱۰۰ نمره بالای ۷۳ درصد دادند. 

به گفته او، برای تکمیل نمایشگاه کتاب جایگزینی غرفه‌های غیرفعال با ناشران در انتظار دریافت غرفه، باسرعت بیشتری انجام می‌شود، همچنین چاپ و توزیع گسترده نقشه در دستور کار قرار گرفت. 

قائم مقام نمایشگاه کتاب، درباره فعال نبودن کارتخوان برخی از غرفه‌ها در نخستین روز، توضیح داد: دوسال است که موضوع کارتخوان نمایشگاه، غیر از نمایشگاه و ناشران به بخش مالیات و بانک‌ها هم مرتبط است. در نتیجه روندی باید طی شود، روز‌های قبل از شروع نمایشگاه آزمایش‌های فعالیت کارتخوان را انجام دادیم و ۸۰ عدد کارتخوان شب قبل از شروع نمایشگاه میان ناشران توزیع شد. 

او ادامه داد: غیر از کارت‌خوان‌های بخش‌های دولتی و نظامی که امکان اتصال به سیستم باقی ناشران را ندارند، در شبستان ۳۶، در بخش کودک و نوجوان ۶۵ و در بخش دانشگاهی ۲۳ غرفه هستند که کارتخوان ندارند. 

رمضانی درباره دستگاه فروش آب معدنی که در دوره قبل در شبستان فعال بود و در این دوره نیست، بیان کرد: به دلیل فعالیت دستگاه‌های فروش آب با چالش نظافت بخش‌ها مواجه هستیم، در طول روز این نمایشگاه شلوغ امکان تمیزکردن را ندارد. همچنین در این دوره کافه‌های پذیرایی در بخش‌های مختلف فعال است که به مخاطبان خدمت می‌دهند. 

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره امکان یکسان‌سازی قیمت ناشران و کتاب‌فروشان در بخش مجازی توضیح داد: کتاب‌فروشانی که در بخش مجازی فعال هستند، فقط ۵ درصد فروش از دوره قبل را به خود اختصاص دادند. باید توجه داشت کتابی که در کتاب‌فروشی می‌ماند و قیمت چاپ‌های جدید آن متفاوت با قیمتی است که ناشر کتاب را در سایت بارگذاری کرده است، بعد از چند سال با ناشر تسویه شده است. 

او با تاکید بر ضرورت افزایش صبوری عمومی برای بهبود همکاری با کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه، ادامه داد: باید بدانیم که با حذف و سرکوب یک بخش از صنعت، بخش دیگر فعال نمی‌شود و باید به ریه‌های صنعت نشر کمک شود تا بتواند تنفس کند. 

قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره امکان تخلف از سوی کتاب‌فروشان، بیان کرد: ممکن است موجودیِ کتاب‌فروش بیش از واقعیت ارایه شود، به همین منظور اقداماتی انجام شد تا تعداد سفارش‌های ارسال نشده کتاب‌فروشی‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. اگر این تعداد از حد مشخص عبور کند، پنل کتاب‌فروش بسته خواهدشد. تخلفات کتاب‌فروشان با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود تا چهره نمایشگاه در نتیجه فعالیت آنها مخدوش نشود. 

به گفته رمضانی، ناشران باید توجه داشته باشند با خرید مردم از کتاب‌فروشی‌ها از یارانه ناشران کم نمی‌شود، بلکه برای کتاب‌فروشان یارانه جداگانه در نظر گرفته شده است. 

محمد الهیاری نیز درباره روند فعالیت کمیته ناشران داخلی برای نمایشگاه کتاب، بیان کرد: در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ متوجه شدیم که ناشران برای حضور در نمایشگاه تقاضا دادند و متوجه شدیم که تقاضا برای حضور بیش از فضایی است که در مصلی در اختیار داریم. دیشب به صورت میدانی از ناشران پرسیدم، از فروش روز اول رضایت داشتند. 

مدیر کمیته ناشران داخلی ادامه داد: همکاران در کمیته ناشران داخلی از ناشران دعوت کردند تا در نمایشگاه غرفه خالی نداشته باشیم. هنوز هم ناشرانی در انتظار برای دریافت غرفه هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار