۶ توصیه برای کتاب اولی‌ها

اگر می‌خواهید برای مطالعه برنامه ریزی کنید، برای خروجی مطالعه هدف تعیین نکنید بلکه برای زمان مطالعه هدف بگذارید.

کتابخوانی از جمله مهارت‌هایی است که همهٔ ما کم‌و‌بیش به آن نیازمندیم، نمی‌شود به توسعه فردی علاقه داشته باشیم و برای کتاب و کتابخوانی وقت نگذاریم.

در ادامه با زبانی ساده به برخی نکات مهم در مورد کتابخوانی می‌پردازیم و امیدواریم این نکات برای تقویت عادت مطالعه و کتابخوانی در زندگی شما مفید باشند.

۱. هدف خود را از کتاب خواندن بشناس
 برای شروع هرکاری ابتدا به تعیین و شناخت هدف نیازدارید؛ در مورد کتاب خواندن هم دقیقا همین است. شما ابتدا باید بدانید که چرا می‌خواهید کتاب بخوانید. آیا فقط برای سرگرمی می‌خواهید کتاب بخوانید؟ می‌خواهید اطلاعات‌تان را بالا ببرید؟ پاسخ این سوال‌ها و پرسش‌های دیگرِ مشابه فقط و فقط در ذهن خود شماست و هیچ فرد دیگری غیر از شما نمی‌تواند به آن‌ها پاسخ بدهد. پس هدف خود را مشخص کنید و در راه رسیدن به آن قدم بردارید. پس از شناخت هدف می‌توانید از دیگران هم کمک بخواهید تا بهترین کتاب‌ها را برای مطالعه انتخاب کنید.

۲. سبک مورد علاقه‎ات را پیدا کن
پس از شناخت و تعیین هدف نوبت به انتخاب سبک یا سبک‌های مورد علاقه می‌رسد. برای پیداکردن سبک‌های مورد علاقه‌تان می‌توانید به علایق دوران کودکی یا نوجوانی‌تان توجه کنید. برای مثال اگر در کودکی دوست داشتید فضانورد شوید احتمالا کتاب‌های علمی-تخیلی با موضوع آدم فضایی‌ها و اجرام آسمانی برایتان جالب خواهد بود. البته با توجه به تنوع سبک‌ها و کتاب‌ها پیدا کردن علاقه به اندازه تعیین هدف آسان نیست و ممکن است برای پیداکردن علایقتان مجبور به مطالعه در مورد سبک‌ها و نویسندگان آن‌ها شوید.

۳. نویسندگان معروف هر مکتب ادبی را بشناس
یک راه دیگر برای پیدا کردن علاقه، مطالعه مکاتب ادبی است. اگر مکاتب و سبک‌ها را بشناسید می‌توانید راحت‌تر و با دید بازتر کتاب مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. همان‌طور که می‌دانید هر سبک و مکتب، ویژگی‌های خاص خودش را دارد و شما می‌توانید با توجه به آن ویژگی‌ها کتابی را از بین کتاب‌های آن سبک انتخاب‌کنید و بخوانید. همچنین با شناخت مکاتب می‌توانید توقع‌تان را متناسب با کتاب و نوشته بالا و پایین ببرید. برای مثال یک کتاب فکاهی قرار نیست به عمق شخصیت‌ها به اندازه یک کتاب رمانتیک بپردازد.

۴. ظاهر کتاب برایتان در اولویت هزارم باشد
اگر هدفتان از خرید کتاب تزیین کتابخانه‌تان است باید بگویم که بهتر است از مجسمه‌ها استفاده کنید، زیرا زیباتر و متنوع‌تر هستند! اما اگر می‌خواهید کتابی را بخوانید مولفه‌های مهم‌تری نسبت به طرح جلد و رنگ آن وجود دارد. به طور مثال برای کتاب‌های خارجی ترجمه بسیار مهم است و اگر ترجمه‌ای خوب نباشد حتی اگر نوشته نویسنده‌ای مشهور باشد باز هم جذاب نخواهد بود. گاهی وقت‌ها هم ممکن است جلد کتابی بسیار زیبا و گیرا باشد و نامی مسحورکننده نیز داشته باشد، اما داستان بی‌مفهوم و نازیبایی داشته باشد؛ پس توجه به طرح جلد و عنوان کتاب‌ها باید در اولویت‌های آخرتان قرار گیرد.

۵. کتاب‌های نامحبوبت را کنار بگذار
شما می‌توانید هر زمان که اراده کردید کتابی را شروع کنید یا کنار بگذارید؛ اما هر کتابی را سریع تهیه و شروع نکنید و همه کتاب‌ها را نیز کنار نگذارید، زیرا صفحات یا حتی فصل اول کتاب‌ها مثل قسمت‌های اول سریال حوصله سربر و کلیشه‌ای هستند؛ زیرا شخصیت‌ها و فضا‌ها باید معرفی‌شوند و ذهن مخاطب را برای ادامه داستان روشن و آماده کنند. البته معنی حرفم این نیست که شروع کتاب اهمیتی ندارد؛ زیرا یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها در هنر داستان‌نویسی شروع پرقدرت است، اما این شروع نباید برایتان در خط یا صفحه اول خلاصه شود. بسیاری از کتاب‌های زرد شروع‌هایی قوی و اسم‌هایی جذاب دارند تا مخاطب را جذب‌کنند، اما در واقع از مفهوم و داستان جذاب تهی هستند.

۶. تحت تاثیر فضای مجازی نباش
فضای مجازی می‌تواند بهترین راه برای پیدا کردن کتاب مورد علاقه‌تان باشد، اما نباید کاملا تحت تاثیر آن قرار بگیرید؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید برخی کتاب‌ها الکی معروف شده‌اند و به اندازه‌ای که در تبلیغات به آنها پرداخته شده خوب نیستند. به طور مثال در این روز‌ها کتاب‌های روان‏شناسی زرد به یک معضل برای افراد فعال در زمینه سلامت روان تبدیل شدند. زیرا تعداد زیادی از این کتاب‌ها که غالبا غیرایرانی هستند با فرهنگ و شرایط کشور ما سازگار نیستند و بیشتر آرمان‎گرایانه نوشته شده‌اند. نکته مهم این است که این کتاب‌ها با وجود زرد بودن پرفروش هستند و دلیل پرفروش بودن‌شان، نه محتوای خوب که تبلیغات گسترده است.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار