مشاوری با عبای آبی

حضور یک کاراکتر روحانی در قامت مشاور، آن هم در قالب یک سریال تلویزیونی، آن‌قدر جدید است که مخاطب را با قاب‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌کند و برایش حال‌وهوای دیگری دارد.

سریال مشاور با این دست‌فرمان روی آنتن رفته تا مسائل حوزه خانواده را به زبان ساده و البته مصداقی بیان کند. تازه‌بودن این قاب به گونه‌ای است که وقتی مهدی امینی‌خواه، بازیگر یکی از اپیزود‌های این سریال وارد اتاق حاج‌آقا حسینی (با بازی فرهاد قائمیان) می‌شود، ابتدا تصور می‌کند که وارد اتاق اشتباهی شده است. شاید همین نگاه برای مخاطب هم وجود داشته باشد که تماشای یک روحانی آن هم با بازی فرهاد قائمیان، بازیگر توانمند تلویزیون، برایش جدید باشد و چند قسمت بگذرد تا با آن خو بگیرد.

نمایش روحانی مهربانی که از مسائل روز باخبر است و دفتر مشاورش با حال‌وهوای ایرانی و سنتی، کنج مسجد است، یک نمای جدید برای مخاطب تلویزیون است. البته فرهاد قائمیان هم از پس بازی در این نقش به‌خوبی برآمده و توانسته چهره جدیدی از یک سید روحانی و حلال مشکلات خانواده ارائه دهد. نکته مهم در کاراکتر حاج‌آقا حسینی، ساده و باورپذیر بودن آن است. قائمیان نقش خود را به گونه‌ای بازی کرده که مخاطب احساس نمی‌کند با یک اضافه‌گویی یا مبالغه در نقش روبه‌رو باشد. بیان ساده و ارائه دیالوگ‌ها به شکل قابل درک، از ویژگی‌های بازی قائمیان در این نقش متفاوت است. نکته مهم دیگر در مورد کاراکتر این بازیگر، استفاده از رنگ‌های جدید برای قبا و عباست که سرزندگی و به‌روز بودن را در روحانی معتمد مسجد نشان می‌دهد. حاج‌آقا حسینی آن‌قدر دل‌رحم است که حتی حاضر به بازی کودکانه با کودک خردسالش می‌شود، اما وقتی اسم خانواده و خط‌قرمز‌های آن بیان می‌شود، همان‌قدر جدی است. مثل یک کارآگاه در حوزه خانواده، تمام شواهد را بررسی می‌کند تا به درست‌ترین قضاوت برسد. درست مثل قصه همان اپیزود که برای روشن‌شدن ادعای یک مادر مبنی بر بیماری و نزدیک‌بودن به مرگ، برگه‌های بازی کودکش در مسجد را در نیمه‌شب بررسی می‌کند تا بالاخره متوجه شود که همه گره‌ها در جلب توجه این مادر بوده است. او تلاش نمی‌کند در یک طرف ماجرا بایستد. حرف دو طرف را گوش می‌دهد و در نهایت نظر خودش را بیان می‌کند. در این میان، برخی نکات را از منظر اسلامی هم بررسی و به طرفین منتقل می‌کند.

 متمرکز بر مسجد

یک نکته دیگر که در مورد سریال مشاور می‌توان بیان کرد، این‌که تمرکز خاص بر مسجد قابل‌توجه است که حال‌وهوای این مجموعه نمایشی را به سمت‌وسوی ایرانی ــ اسلامی برده است. آنچه در مشاور می‌بینیم، گذر همه مراجعه‌کنندگان به مشاور از حیاط مسجد و وارد شدن به اتاقی است که همان آداب مسجد را دارد و بدون کفش باید وارد آن شوند. این مدل نما‌های ایرانی ــ اسلامی در کنار قاب‌هایی از تصاویر شهدا و گل و معماری ایرانی، به مدد کارگردان آمده تا تصویری نزدیک به فرهنگ ایرانی ارائه دهد. کما این‌که توصیه‌های مشاور هم، نزدیک به فرهنگ ایرانی ــ اسلامی است و قرار نیست با یک تربیت غربی یا نسخه‌هایی از این دست روبه‌رو شویم.

 اتاق فکر برای تولید سریال مشاور

سریال «مشاور» جدیدترین اثر نمایشی شبکه دو سیماست که پیش از این از شبکه افق روی آنتن رفته بود. این مجموعه، با حال و هوای نوستالژیک و محوریت مسجد، در تلاش است تا مسائل حوزه خانواده را به زبان ساده بیان کند. مشاور نیم‌نگاهی هم به مطالب آموزش دارد و تلاش کرده به جای گفتگو از فرم نمایشی برای آسیب‌شناسی بهره ببرد. این سریال در هر قسمت، یک موضوع و پیام مشخص دارد و قرار است در ۲۶ قسمت روی آنتن برود. کارگردانی مشاور در دست محمدصادق بکتاشیان و تهیه‌کنندگی آن به عهده سیدمحمدرضا حسینی بوده. بکتاشیان در خصوص بازخورد‌هایی که تاکنون پخش مشاور دریافت کرده می‌گوید: تا الان بازخورد‌های مثبتی از این مجموعه دریافت کردیم و از آن استقبال شده است. ساعت پخش شبکه دو هم ساعت مناسبی برای خانواده‌هاست و در این بازخورد‌ها تاثیر داشته است.

از مشاوران حوزه علمیه هم با واسطه از برنامه تشکر کردند. از چند مسجد هم روحانیونی پیام داده و تشکر کردند. به طور کلی، گروه نویسندگان ما با مشاوران مذهبی و روان‌شناسی در ارتباط بودند تا بازنویسی با نظر آنها صورت گیرد. البته اگر زمان بیشتری داشتیم شاید کار بهتر می‌شد. تلاش کردیم در هر قسمت یک بازیگر چهره حضور داشته باشد. وی در خصوص استفاده از عوامل جوان و تاثیر آن در انتخاب موضوعات روز هم این‌طور بیان می‌کند: در گروه نویسندگان، بازه سنی ۲۵ تا ۴۵ حضور دارند که در انتخاب موضوعات روز تاثیرگذار بود. فضای مجازی هم جزو موضوعاتی بود که همه درگیر آن هستیم و با مشکلات آن آشنا هستیم. این را مطرح کردیم که با چه رویکردی می‌توانیم به آن نزدیک شویم. چند طرح مطرح شد تا از میان آن یکی دو مورد انتخاب شود. بکتاشیان پیش از این هم در خصوص دغدغه‌ای که برای تولید این مجموعه داشته گفته بود: نیاز جامعه به مشورت با افراد عاقل همیشه وجود داشته. به خصوص اخیرا که چالش‌های بیشتری را در حوزه خانواده شاهد هستیم و جامعه نیاز دارد با فردی که عاقل‌تر و فهمیده‌تر است، مشورت کند؛ ضمن این که در دیگر کشور‌ها هم این فرهنگ جا افتاده و کار‌های مختلف نمایشی با این رویکرد تولید شده است. این مسأله در نهایت باعث شد به این سمت برویم که مجموعه‌ای با رویکرد مشاوره در خانواده بسازیم. بعد از صحبت‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که مشاور سریال را می‌توانیم در قامت روحانی نشان دهیم که همزمان با کار مشورتی خانواده، از نظر مذهبی هم نکاتی را بیان می‌کند. ما یک اتاق فکر داشتیم که متشکل از مشاوران مختلف و گروه تهیه و کارگردانی بود تا به موضوعات مختلف برسیم. برای این کار، هم از کارشناس مذهبی استفاده کردیم و هم از تخصص‌های دیگر که به صورت موردی به آنها مراجعه کردیم.

 روند انتخاب شخصیت اصلی

اما نکته مهم این مجموعه، حضور بازیگری مثل فرهاد قائمیان در قامت مشاور و شخصیت اصلی سریال است. کارگردان این مجموعه پیش‌تر گفته بود: پروسه انتخاب آقای قائمیان طولانی بود. بالای ۱۲۰ نفر منتخب برای این نقش داشتیم که حتی در چند مورد تا پای تست گریم هم پیش رفتند. بعد از آن، یکی از دوستان به آقای قائمیان اشاره کردند و تصور می‌‎کردیم سرشان شلوغ باشد، اما در نهایت پیشنهاد را مطرح کردیم و آقای قائمیان فیلمنامه را خواند و پذیرفت. جالب اینجاست که متن این کار را به چند نفر از قشر‌های مختلف داده بود تا بخوانند و نظر بدهند. به طورکلی بعد از پخش کار هم، بازخورد‌های خوبی گرفتیم که نشان می‌داد می‌تواند برای این روز‌ها تاثیرگذار باشد. در نهایت بخت یار ما شد و توانستیم با این بازیگر کار را جلو ببریم. ایشان خیلی هم با کار همراه بود و خیلی از نکات را مطرح می‌کرد که به بهبود کار کمک می‌کرد. بکتاشیان درباره روند تولید کار هم این طور بیان می‌کند: پیش‌تولید این کار، دو ماه طول کشید و ۱۰۰ جلسه هم تصویربرداری صورت گرفت. حدود سه ماه قبل تصویربرداری به اتمام رسید. تلاش کردیم موضوعات مختلف را مطرح کنیم و هرقسمت به صورت اپیزودیک یک موضوع را مطرح می‌کند. در هر قسمت بازیگر‌ها متفاوت هستند. البته چند بازیگر ثابت داریم که نقش‌های اصلی را جلو می‌برند. هر قصه هم یک مضمون دارد. به نظرم مخاطب سریال مشاور همه اعضای خانواده هستند. بازخورد‌های خوبی گرفتم که می‌گفتند برای جوانان موثر خواهد بود. فعلا پخش آن در شبکه افق است و قرار است به‌زودی پخش آن به شبکه سه هم برسد. به طورکلی، تلاش من و تیم این بوده که کاری تاثیرگذار برای مخاطب امروز که با دغدغه‌های مختلفی روبه‌رو هستند، تولید کنیم. امیدواریم کار موثر و کمک‌کننده‌ای باشد.

 شعارزدگی ممنوع

بکتاشیان گفته بود: درست است که پیش از این سریال‌هایی روی آنتن رفته بودند که به صورت مرکز مشاوره، بحث‌های مربوط به خانواده را مطرح می‌کرده، اما به نظرم سریالی نداشتیم که به این صورت یک مشاور بیاید و صحبت کند. درعین حال، سوژه‌هایی که در مجموعه مشاور انتخاب کردیم، به‌روزتر و تازه‌تر است و بیشتر معطوف به موضوعاتی است که خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند. شکی نیست که انسان‌ها در هردوره از زندگی خود، نیاز به مشورت دارند و به نظرم مجموعه مشاور توانسته نیاز مخاطب امروز را تامین کند. تلاش ما این بوده که سریال مشاور از حال وهوای شعاری دور شود و برای مردم ملموس باشد. یعنی حرف‌هایی را در آن مطرح کنیم که مردم در شرایط فعلی به آن نیاز دارند. به همین خاطر روی این مسأله توجه زیادی داشتم و حتی فیلمنامه را در چند مرحله بازنویسی کردم. خود آقای فرهاد قائمیان که در نقش مشاور بازی کرده هم خیلی روی متن توجه داشت. به طورکلی، نکات را بررسی می‌کردیم و با نویسنده‌ها در میان می‌گذاشتیم. درعین حال، مراحل مختلف اتاق فکر هم به این مسأله توجه داشتند که کار شعاری نشود. حتی در تدوین هم کار را چند بار پالایش کردیم تا به بهترین شکل مسائل مطرح شود.

 «مشاور» به جمع پرتماس‌های هفته پیوست

براساس گزارشی که واحد ۱۶۲ امور ارتباطات با مخاطبان اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان منتشر کرده، در بازه زمانی ۲۸ فروردین تا چهارم اردیبهشت ۲۶ هزار و ۶۲۴ پیام در سامانه (۱۶۲) امور ارتباط با مخاطبان به ثبت رسیده است که شامل ۱۵ هزار و ۲۷۱ پیام صوتی، ۵۸۱۹ پیام تلفنی و ۵۵۳۴ پیامک می‌شود. از میان تماس‌های ثبت‌شده، مهم‌ترین محور‌های نظرات مخاطبان درباره مجموعه تلویزیونی مشاور، شامل تشکر از محتوای جذاب، آموزنده، کاربردی و آگاهی‌بخش و بازی خوب بازیگران می‌شود. مجموعه تلویزیونی مشاور که با اتمام پخش سریال «رستگاری» در جدول پخش شبکه دو نشسته از داستان‌های خانوادگی با رویکرد ارائه راه‌حل برای زندگی بهتر خانوادگی می‌گوید و درپی گره‌گشایی از اختلافات آنهاست. مجموعه مشاور برای کسانی که به هر جهت درگیر اختلافات خانوادگی‌اند، آموزنده است. قهرمان اصلی داستان یک روحانی با بازی متفاوت فرهاد قائمیان است که با صبوری و آرامش مشکلات خانواده‌ها را حل می‌کند. تهیه‌کننده این مجموعه، سید محمدرضا حسینی و کارگردانش محمدصادق بکتاش است. فرهاد قائمیان، مهری آل‌آقا، ستاره‌سادات قطبی، نازنین‌هاشمی، کوثر حیدری و احمد یاوری بازیگران ثابت این مجموعه تلویزیونی ۳۰ قسمتی هستند که هر شب ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه مهمان مخاطبان شبکه دو سیماست و آنها را با قصه‌ای تازه همراه می‌کند.

بازیگر متعهد؛ روحانی اثرگذار

علی حیدری‌نیا - گروه رسانه: فرهاد قائمیان این روز‌ها با سریال مشاور همراه مخاطبان شبکه دو سیماست. این بازیگر محبوب، سابقه حرفه‌ای اثر گذار ودرخور توجهی در سینما و تلویزیون دارد؛ از نقش سلیمان در فیلم قارچ سمی که یکی از برجسته‌ترین آثار کارنامه او و حتی تاریخ سینماست تا نقش شیرین «عباس میراب» در فیلم هیوا و تا همین اواخر با نقش یک نظامی در سریال سرزمین مادری یا پیشتر از آن در سریال تعبیر وارونه یک رویا که ایفاگر شخصیتی چند بعدی بود و دیگر نقش‌هایی که هریک به خاطره جمعی مان تبدیل شده اند، او حالا از سر دغدغه‌ای دینی و اجتماعی که همواره از وی می‌شناسیم در سریال مشاور حضور پیدا کرده است. در واقع یکی از نکات مهمی که با تماشای مشاور به چشم می‌آید، اهمیت دو نقش روحانی در دو اثر نمایشی است که ایفاگر هردوی آنها فرهاد قائمیان بوده است؛ یکی فیلم مصلحت که پیش از این در سینما اکران شده و دیگری، حاج‌آقا حسینی سریال مشاور. فارغ از تفاوت ظاهری این دو نقش؛ نکات مهمی در بازی قائمیان در نقش حاج آقا حسینی نهفته است.

 او در این سریال نقش یک روحانی را بازی می‌کند که مشاور خانواده است و اتفاقا در زمان درست، وارد عمل می‌شود و به وقت هم سکوت می‌کند، اما آنچه در بازی او در فیلم مصلحت دیده بودیم، ناگفته پیداست که بخش مهمی از کارنامه قائمیان در تلویزیون با حال و هوای مجموعه‌های پلیسی و جاسوسی پر هیاهو بوده. او به‌تازگی بازی در سریال ترور را به اتمام رسانده که نقش متفاوتی در کارنامه اش تلقی می‌شود و حالا با ایفای نقش حاج آقا حسینی در سریال مشاور، روی دیگری از توانمندی خود را که به پشتوانه سال‌ها تجربه در فضای حرفه‌ای است، به نمایش گذاشته. قائمیان در سریال مشاور نه نصیحت می‌کند و نه اصراری به تحمیل نظر خود دارد. با این حال، چیزی که در بیشتر جلسات مشاوره او دیده می‌شود، ایجاد حس اعتماد و راهنمایی بر اساس اصول ایرانی ـــ اسلامی است؛ درست نکته‌ای که شاید بسیاری تصدیق کنند در جلسات مدرن این روز‌های تراپیست‌ها جایش خالی است.

 حتی در چند قسمت از مشاور، مراجعه‌کنندگان به این تفاوت دیدگاه اشاره کرده و معترف می‌شوند اینکه تراپیست هم حال‌شان را خوب نکرده است. حاج آقا حسینی یک هدف مهم دارد و آن، هدایت مراجعه کنندگان به سمت یک مسیر درست و مستقیم است. قائمیان در قامت بازیگری که سال‌هاست خاک صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون را خورده و بار‌ها گفته که خانه دومش را رسانه‌ملی می‌داند، چیزی برای این نقش کم نگذاشته و تلاش کرده یک روحانی باورپذیر را به نمایش بگذارد که مناسب مخاطب تلویزیون است؛ یعنی بازیگری متعهد با دغدغه‌های فرهنگی و دینی نقش مشاوری اثرگذار وآگاه به مسائل مبتلابه جامعه را به کمال ارائه کرده است.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
خداقوت
واقعا اقای قایمیان بازیگر کاملی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سریال خوبی من خیلی پسندیدم
آخرین اخبار